استفاده از پتانسیل نخبگان در حکمرانی برای اصلاح کشور

به گزارش مجله جگوار، به گزارش خبرنگاران، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی بعدازظهر امروز در مراسم معرفی بنیاد ملی نخبگان به نوورودان برتر (100 رتبه اول رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و المپیادها) گفت: من در سال 1378 در دانشگاه صنعتی شریف قبول شدم و روشنفکرانه رشته هوافضا را انتخاب کردم. بعلاوه توانستم کنکور ارشد نیز در این دانشگاه قبول شوم و به ادامه تحصیل بپردازم.

استفاده از پتانسیل نخبگان در حکمرانی برای اصلاح کشور

وی با بیان اینکه در آن موقع در هر مقطعی احتیاج به کنکور بود گفت: اما اکنون نخبگان و استعدادهای برتر می توانند بدون کنکور در هر مقطعی ادامه تحصیل دهند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بعلاوه توانستم بعد از گذراندن دوره ارشد در مقطع دکتری قبول شوم و طی 3 سال این دوره را بگذارم، گفت: در نهایت در سال 87 در حوزه صنعت مشغول به کار شدم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه بنده هم جنس خودتان هستم خطاب به استعدادهای برتر حاضر در جمع گفت: توصیه می کنم خودتان نام نخبگی را از روی خودتان بردارید. اگر همیشه خود را نخبه بدانید همه چیز خراب می گردد زیرا از همه انتظار دارید که شما را در ظرف طلا نگهداری نمایند.

به گفته وی این تفکر می تواند اول به خودتان آسیب بزند زیرا باعث می گردد که خود را باور کنید. اما شما استعدادهای فزونی هستید که بخشی از استعدادهای شما شناخته شده و باید برای بکارگیری مابقی استعدادهای خود کوشش کنید و با پشتکار فراوان پیش بروید.

دهقانی فیروزآبادی توضیح داد: طی سالهای اخیر المپیادی هایی بودند که با مدال طلای جهانی سال دوم دانشگاه اخراج شدند؛ رتبه های زیر 10 کنکور وجود داشتند که متوجه طی کردن مسیر اشتباه خود بعد از سال ها شدند؛ مثال های فراوانی در این زمینه وجود دارد که با شکست روبرو شدند.

وی گفت: بر همین اساس اگر فکر می کنید که استعداد برتر هستید این استعداد همه چیز نیست؛ خدا به هر علتی عدالت عجیبی دارد و به همه افراد همه نعمت ها را نمی دهد؛ عموماً به استعدادهای برتر پشتکار، کوشش و اصرار نداده است؛ معمولاً این افراد زود خسته می شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: موفقیت آدم ها شاید یک درصد مربوط به استعداد و 98 درصد مربوط به پشتکار باشد. این جمله ای است که انیشتین در مورد پشتکار مطرح نموده است.

وی در ادامه خطاب به این استعدادهای برتر و نوورودان گفت: شما تازه اول کار هستید. باید سرمایه ها را بتوانید به ثروت تبدیل کنید.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه 14 درصد بودجه کشور بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان در سال صرف آموزش و پرورش می گردد، اظهار داشت: از بین این یک میلیون آدم، هزار نفر می توانند مثل شما باشند. به همین علت ضروری است که 200 میلیاردی که آموزش و پرورش صرف تحصیل هر یک از شما نوورودان نموده به آموزش و پرورش برگردانید؛ این می تواند به واسطه کوشش و پشتکار شما باشد.

وی گفت: برای شما استعدادهای برتر فرصت های طلایی وجود دارد که 200 میلیارد که سهل است بلکه می توانید هزاران میلیارد را برای کشور درآمدزایی کنید. در این کشور فرصت های سرمایه گذاری زیادی وجود دارد. با تمام شرکت های بزرگ، مجموعه های صنعتی، اساتید بزرگ و … می توانید ارتباط بگیرید تا به شکل واقعی ثروت فراوری کنید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با تاکید بر استفاده از استعدادهای برتر در کشور ادامه داد: شما باید مراقب سلامتی، زندگی، روح، تفریحات دسته جمعی، ارتباطات جمعی، مهمانی های خانوادگی، رفتار، کارهای گروهی و … باشید تا جایگاه اجتماعی تان رشد کند. بعلاوه باید به فکر کسب مهارت اجتماعی باشید تا به یک موجود مصرفی تبدیل نشوید و فرصت های بزرگ کشور را برای خود درو کنید.

دهقانی فیروزآبادی افزود: معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان دو بستری هستند که برای یاری به اتفاقات خوب شکل گرفته اند تا استعدادهای برتر بتوانند در کشور ثروت آفرینی نمایند. ما معتقدیم تنها راهی که می توان کشور را اصلاح کرد، ارتقا داد و ایران را بالنده کرد این است که از نخبگان در حکمرانی و مدیریت استفاده گردد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه وزارت نیرو بزرگترین مجموعه ای در کشور است که توانسته از پتانسیل نخبگان به خوبی بهره ببرد گفت: در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های مهمی مانند شریف در وزارت نیرو فعالیت می نمایند.

وی افزود: قرار است که سال جاری هزار نفر از نخبگان بنیاد ملی نخبگان جذب وزارت نیرو شوند تا از استعدادهای آنها در این مجموعه به خوبی بهره برداری صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 دی 1401 بروزرسانی: 5 دی 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2221

به "استفاده از پتانسیل نخبگان در حکمرانی برای اصلاح کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از پتانسیل نخبگان در حکمرانی برای اصلاح کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید