اسکندریه مصر: شهر فرهنگ و تاریخ مصر

به گزارش مجله جگوار، اسکندریه یکی از مهمترین و تاریخی ترین شهرهای مصر است. این شهر در سال 331 قبل از میلاد توسط اسکندر مقدونی بنا شد و نام آن نیز به افتخار او انتخاب شد. اسکندریه طی قرن ها مرکز علمی، فرهنگی و تجاری منطقه بوده است.

اسکندریه مصر: شهر فرهنگ و تاریخ مصر

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مصر هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مصر از اهرام ثلاثه دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اسکندریه یکی از مهمترین و زیباترین شهرهای مصر است که در کرانه دریای مدیترانه واقع شده است. این شهر دارای تاریخ بسیار طولانی و غنی است و از نظر فرهنگی و تمدنی نقش بسزایی در تاریخ مصر و جهان بازی کرده است.

تاریخ اسکندریه

اسکندریه در سال 331 قبل از میلاد توسط اسکندر کبیر، پادشاه مقدونیه بنا شد. اسکندر پس از فتح مصر، دستور داد تا این شهر به افتخارش ساخته شود. موقعیت استراتژیک اسکندریه بر روی دریا و همچنین نزدیکی آن به دلتای رود نیل باعث شد تا این شهر به سرعت رشد کند و به یکی از مهمترین بندرها و مراکز تجاری آن زمان تبدیل شود.

پس از مرگ اسکندر، اسکندریه زیر نظر سلسله پادشاهان پطلمی مصر اداره می شد. در دوران پادشاهی پطلمی ها، اسکندریه به یکی از مراکز علمی و فرهنگی مهم جهان تبدیل شد. کتابخانه و موزه اسکندریه شهرت جهانی داشت و دانشمندان و محققان بسیاری از سراسر جهان برای مطالعه و تحقیق به این شهر می آمدند.

پس از فروپاشی امپراتوری روم، اسکندریه زیر نظر امپراتوری بیزانس اداره می شد. سپس در قرن هفتم میلادی، اعراب مسلمان اسکندریه را فتح کردند و این شهر به مدت چند قرن تحت حاکمیت خلافت های اسلامی بود.

در قرن نوزدهم میلادی، اسکندریه زیر نظر امپراتوری عثمانی اداره می شد تا اینکه در سال 1882 میلادی توسط انگلستان اشغال شد. انگلیسی ها اسکندریه را به عنوان یک پایگاه مهم دریایی و تجاری مورد استفاده قرار دادند.

امروزه اسکندریه یکی از مهم ترین شهرهای مصر به شمار می رود و یک مقصد محبوب گردشگری و تاریخی برای توریست هاست.

معماری و مناطق دیدنی اسکندریه

اسکندریه دارای معماری منحصربفردی است که ترکیبی از سبک های معماری یونانی، رومی، مصری و اسلامی می باشد. از جمله بناهای تاریخی مهم اسکندریه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برج قیصر: این برج در دوران بطلمیوس دوم ساخته شد و یکی از شاهکارهای معماری دوران باستان به شمار می رود. ارتفاع این برج حدود 130 متر است.
  • کتابخانه اسکندریه: کتابخانه افسانه ای اسکندریه یکی از بزرگترین و مهمترین کتابخانه های دوران باستان بود که متاسفانه امروزه ویران شده است.
  • ستون های پمپی: این ستون های عظیم در دوران پمپی ساخته شد و از آثار بجای مانده از دوران رومی هاست.
  • مسجد ابوالعباس المرسی: این مسجد زیبا که در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده یکی از نمونه های برجسته معماری اسلامی است.
  • قلعه قایتبای: این قلعه در اواخر قرن پانزدهم توسط سلطان قایتبای ساخته شد و امروزه به موزه ملی تبدیل شده است.

علاوه بر این بناهای تاریخی، اسکندریه دارای بازارها و کافه های سنتی، موزه های متعدد، پارک ها و باغ های زیبا، سواحل شنی زیبا و مناطق طبیعی دیدنی است که از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می روند.

فرهنگ و هنر

اسکندریه در طول تاریخ همواره یکی از کانون های فرهنگی و هنری مصر و جهان بوده است.

در دوران باستان، مدرسه فلسفی افلاطون در اسکندریه قرار داشت و دانشمندان و فیلسوفان بزرگی چون اقلیدس، ارشمیدس و اریستارکوس در این شهر به فعالیت مشغول بودند. کتابخانه و موزه اسکندریه نیز مرکزی برای گردآوری آثار و نوشته های علمی و فلسفی بود.

در دوره اسلامی نیز اسکندریه مرکز مهمی برای علوم اسلامی به شمار می رفت. دانشمندان مسلمان آثار یونانی را به عربی ترجمه می کردند و در رشته هایی چون ریاضیات، نجوم، پزشکی و الهیات به پژوهش می پرداختند.

امروزه نیز اسکندریه دارای دانشگاه معتبر الاسکندریه است که مرکزی برای آموزش و پژوهش به شمار می رود.

علاوه بر علم و فلسفه، اسکندریه همواره یکی از کانون های هنری مصر بوده است. در دوران های مختلف، هنرمندان و مجسمه سازان مطرحی در اسکندریه به فعالیت مشغول بوده اند. همچنین وجود موزه ها و گالری های هنری و نیز برپایی جشنواره هایی چون بینال اسکندریه، این شهر را به یکی از مراکز هنری مصر تبدیل کرده است.

اسکندریه همچنین زادگاه برخی هنرمندان و نویسندگان بزرگ عرب در قرن بیستم است. از جمله می توان به نویسندگانی چون نجیب محفوظ، کاتبه عدنان، ادیب فراج و شاعر معروف قسطنطین کوزما اشاره کرد.

کتابخانه اسکندریه

کتابخانه اسکندریه یکی از مشهورترین کتابخانه های جهان باستان بود که توسط اسکندر مقدونی تأسیس شد. این کتابخانه دارای بیش از 700 هزار اثر نفیس بود و مرکزی برای پژوهش های علمی به شمار می رفت. متأسفانه این کتابخانه در سال 48 قبل از میلاد در آتش سوزی بزرگی از بین رفت. با این حال، کتابخانه اسکندریه نقش مهمی در گسترش دانش و فرهنگ در جهان باستان داشت.

برج فانوس دریایی اسکندریه

یکی دیگر از بناهای تاریخی مشهور اسکندریه، برج فانوس دریایی آن است. این برج در سده سوم قبل از میلاد به عنوان یک فانوس دریایی برای هدایت کشتی ها ساخته شد و یکی از عجایب هفت گانه جهان باستان به شمار می رفت. ارتفاع این برج حدود 140 متر بوده است. متأسفانه این بنای تاریخی در زمین لرزه ای در قرن 14 میلادی ویران شد.

موزه ملی اسکندریه

موزه ملی اسکندریه در سال 1892 میلادی تأسیس شد و یکی از مهمترین موزه های باستان شناسی و هنرهای مصر باستان است. این موزه دارای بیش از 120 هزار اثر تاریخی از جمله مجسمه ها، مومیایی ها، نقاشی ها، ظروف و جواهرات است که بیشتر آن ها مربوط به دوران فراعنه مصر هستند. از جمله مهمترین آثار این موزه می توان به مجسمه نفرتیتی، طلاهای توت عنخ آمون و مومیایی رمسس دوم اشاره کرد.

کلیساها و مساجد

اسکندریه خانه بسیاری از کلیساها و مساجد تاریخی است. کلیسای اسکندریه یکی از قدیمی ترین کلیساهای مسیحی مصر است که در سده چهارم میلادی ساخته شد. همچنین مسجد المرسی ابوالعباس که در سده هفتم میلادی بنا شد، از زیباترین نمونه های معماری اسلامی در اسکندریه به شمار می رود.

لسان الحال

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی اسکندریه، ستون لسان الحال است. این ستون عظیم حدود 25 متر ارتفاع دارد و در سده سوم میلادی ساخته شده است. ستون بر روی یک بنای مدور قرار گرفته و با نقوش تزیینی زیبایی مزین شده است. این بنا احتمالاً به عنوان یک معبد خورشید مورد استفاده قرار می گرفته است.

قلعه قائدبی

قلعه قائدبی یکی دیگر از آثار تاریخی مهم اسکندریه است که در سده 15 میلادی توسط سلطان قائدبی ساخته شد. این قلعه بر روی جزیره فاروس در بندر اسکندریه واقع شده و دارای معماری زیبایی با الهام از معماری اسلامی است. قلعه قائدبی امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد.

کاخ مونتازه

یکی از مکان های دیدنی اسکندریه، کاخ مونتازه است که در سده 19 میلادی ساخته شد. این کاخ زیبا در سبک معماری اروپایی بنا شد و در دوران پادشاهی محمدعلی پاشا به عنوان اقامتگاه تابستانی او مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه کاخ مونتازه به موزه ملی هنرهای مدرن تبدیل شده است.

سواحل اسکندریه

سواحل زیبای اسکندریه با دریای مدیترانه و شن های طلایی رنگ، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می آیند. ساحل استانلی یکی از محبوب ترین سواحل اسکندریه است که دارای کافه ها و رستوران های زیادی است. همچنین منطقه خلیج العجمی با آب آبی رنگ و شن های ظریف، بسیار زیباست.

غذاهای محلی

اسکندریه مرکز غذاهای دریایی خوشمزه ای است. از جمله غذاهای محلی محبوب اسکندریه می توان به ماهی سمک سوخته، کوسه سوخته و انواع سالاد سبزیجات دریایی اشاره کرد. همچنین سوپ جو با نام شوربه فول مدمس، از غذاهای معروف این شهر است. شیرینی جات محلی مانند بسمه و کنافه نیز از دیگر خوراکی های محبوب اسکندریه هستند.

نتیجه گیری

اسکندریه با تاریخ 2500 ساله خود، یکی از شهرهای بسیار مهم تاریخی و فرهنگی مصر به شمار می رود. این شهر دارای بناها و آثار باستانی بسیار مهمی چون کتابخانه و برج فانوس اسکندریه است که تأثیر عمیقی بر تمدن بشری گذاشته اند. اسکندریه همچنین خانه موزه ها، کلیساها و مساجد زیبایی است که گنجینه ای ارزشمند از تاریخ و هنر مصر را در خود جای داده اند. علاوه بر این، سواحل زیبا و غذاهای لذیذ دریایی، اسکندریه را به یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در مصر تبدیل کرده اند. اسکندریه بدون شک یکی از شهرهایی است که هر علاقه مند به تاریخ و فرهنگ مصر باید حتماً از آن دیدن کند.

اسکندریه با داشتن تاریخ غنی و فرهنگ کهن، یکی از شهرهای مهم تاریخی-فرهنگی مصر و جهان به شمار می رود. وجود آثار و بناهای تاریخی و نیز موزه ها و مراکز فرهنگی-هنری، اسکندریه را به یکی از مقاصد دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است. این شهر همچنان به عنوان یکی از کانون های علمی، فرهنگی و هنری مصر اهمیت دارد و نقش مهمی در تمدن و فرهنگ این کشور بازی می کند.

انتشار: 6 اسفند 1402 بروزرسانی: 6 اسفند 1402 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2346

به "اسکندریه مصر: شهر فرهنگ و تاریخ مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکندریه مصر: شهر فرهنگ و تاریخ مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید