خبرنگاران چین و مصر؛ در جستجوی روابط فرا مالی

به گزارش مجله جگوار، تهران- خبرنگاران- مصر در کوشش برای پویایی سیاسی و مالی خود چندی است کوشش می نماید روابطی متوازن با قدرتهای جهانی برقرار کند و در این جهت علاوه بر نگاه به غرب، روسیه و چین را نیز در زاویه دید خود قرار داده است.

خبرنگاران چین و مصر؛ در جستجوی روابط فرا مالی

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

چندی پیش مسکو گفت که روسیه و مصر برای اولین بار یک تمرین نظامی مشترک با نام پل دوستی 2020 در منطقه ژئو استراتژیک دریای سیاه برگزار می نمایند.

به نظر می رسد در حالی که روسیه کوشش می نماید به وسیله مصر، صندلی بهتری در میان کشورهای عرب خاورمیانه بدست آورد، قاهره نیز در صدد است با تمامی کانون های قدرت و صاحب نفوذ ارتباطی نزدیک داشته باشد.

براین اساس نزدیکی روابط پکن و قاهره را هم که اخیرا شتاب بیشتری گرفته است به همین دلیل می توان ارزیابی کرد.

مصر کوشش می نماید در روابط خارجی خود با تمامی کانون های دارای نفوذ رابطه ای متوازن برقرار کند و از این طریق صندلی گذشته خود را در معادلات بین الملل به عنوان قدرتی منطقه ای بدست آورد؛ براین اساس محور پکن - قاهره را باید روابطی فرامالی در نظر گرفت.

دو کشور از چندی پیش قراردادهای متعددی را در زمینه های سیاسی، فرهنگی و مالی امضا نموده اند که حاکی از تصمیم محور قاره - پکن به تعمیق روابط استراتژیک و نقش آفرینی هم سو در عرصه های منطقه ای و فرامنطقه ای است؛ از آن جمله می توان به توافقنامه ای در مورد تدریس زبان چینی در مدارس مصر اشاره نمود.

براساس این توافقنامه که ماه میلادی گذشته بین دو کشور به امضا رسید ، زبان چینی به عنوان زبان دوم در دبیرستان های مصر تدریس می گردد.

این توافقنامه علاوه بر جنبه های فرهنگی آن ، می تواند حاکی از برنامه بلند مدت قاهره وپکن در گسترش روابط همه جانبه و همسویی بین المللی باشد.

از سوی دیگر به نظر می رسد مصر کوشش می نماید در عرصه روابط خارجی گزینه های سیاسی، مالی و فرهنگی خود را تنوع بخشد و علاوه بر غرب، بلوک شرق را نیز در زاویه دید خود داشته باشد.

در حالی که مصر مایل است صندلیی در طرح یک کمر بند، یک راه برای خود دست و پا کند، چین نیز در این ارتباط دو سویه کوشش می نماید، اگر نگوییم نفوذ ، بلکه حداقل دسترسی آسان تر و ایمن تری به آبراه کانال سوئز بدست آورد.

کانال سوئز آبراه مهمی در ارتباطات مالی بین آسیا، آفریقا و اروپا محسوب می گردد و با توجه به سرمایه گذاریهای عظیم مالی چین درآسیا و آفریقا، این آبراه از اهمیت بسزایی برای پکن برخوردار است.

به نظر می رسد مصر کوشش می نماید در عرصه روابط خارجی گزینه های سیاسی، مالی و فرهنگی خود را تنوع بخشد و علاوه بر غرب، بلوک شرق را نیز در زاویه دید خود داشته باشد.

از سوی دیگر طرح یک کمر بند ، یک جاده که از آن به راه ابریشم جدید نیز تعبیر می گردد، یک پروژه عظیم برای تسهیل ارتباطات و مبادلات مالی است که درسال 2013 توسط چین ارائه شد و 60 کشور دنیا را به یکدیگر مرتبط می نماید و قاهره نیز مایل نیست از منافع چند جانبه این طرح محروم بماند.

مصر پرجمعیت ترین کشور دنیا عرب محسوب می گردد، بنابراین می تواند بازار خوبی در اختیار چین قرار دهد، همچنین ریاست اتحادیه آفریقا را برعهده دارد و در میان کشورهای عربی نیز دارای نفوذ است. براین اساس پکن به مصر به عنوان یکی از دروازه های ورود به دنیا عرب و قاره آفریقا می نگرد.

مبادلات مالی پکن و قاهره در هفت ماه اول سال 2020 بالغ بر 5 میلیارد دلار برآورد شده است و این علاوه بر سرمایه گذاری های عظیم چین در مصر محسوب می گردد.

چین طرح های سرمایه گذاری بسیار عظیمی را در مصر در اختیار دارد که از آن جمله می تواند به ایجاد پایتخت جدید در 45 کیلومتری شرق قاهره اشاره نمود.

این طرح شامل احداث منازل مسکونی برای 5 میلون تن در کنار ایجاد مراکز اداری، سفارتخانه ها، مراکزی صنعتی و مالی و نیز احداث عظیمترین برج آفریقا است.

همچنین براساس توافقنامه ای که در سال 2016 بین دو کشور به امضا رسید، چین 20 میلیون دلار طی 10 سال برای احداث 20 برج عظیم در مصر سرمایه گذاری می نماید که بلندترین این برجها 385 متر ارتفاع دارد و عظیمترین برج قاره آفریقا محسوب می گردد.

طرح توسعه منطقه مالی کانال سوئز از دیگر سرمایه گذاریهای عمده چین در مصر محسوب می گردد.

چین طرح های سرمایه گذاری بسیار عظیمی را در مصر در اختیار دارد که از آن جمله می تواند به ایجاد پایتخت جدید در 45 کیلومتری شرق قاهره اشاره نمود.

براساس این طرح در مرحله اول 84 بنگاه و شرکت مالی و در مرحله دوم 150 شرکت عظیم مالی در کنار کانال سوئز ایجاد می گردد.

غول فایبرگلاس چین ، JUSHI ، از جمله شرکت های مالی عظیمی است که در این منطقه نمایندگی خواهد داشت .

با توسعه منطقه مالی کانال سوئز انتظار می رود سرمایه گذاریهای عظیمی از سراسردنیا به این منطقه سرازیر گردد.

به نظر می رسد مصر کوشش می نماید در روابط خارجی خود با تمامی کانون های دارای نفوذ رابطه ای متوازن برقرار کند و از این طریق صندلی گذشته خود را در معادلات بین الملل به عنوان قدرتی منطقه ای بدست آورد؛ براین اساس محور پکن - قاهره را باید روابطی فرامالی در نظر گرفت.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1283

به "خبرنگاران چین و مصر؛ در جستجوی روابط فرا مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چین و مصر؛ در جستجوی روابط فرا مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید