بازرگانان از رویه فعلی صادرات ضربه خورده اند

به گزارش مجله جگوار، رئیس اتاق بندرعباس با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد. در این نشست معاون امور بین الملل اتاق ایران و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بندرعباس نیز حضور داشتند.

بازرگانان از رویه فعلی صادرات ضربه خورده اند

محمدرضا صفا، در این دیدار گفت: استان هرمزگان از ظرفیت های متعددی در ابعاد مختلف نظیر کشاورزی، صنعت و معدن برخوردار است و در حال حاضر در بخش صادرات آبزیان در کشور حرف اول را می زند؛ اما رویه فعلی صادرات با مسائل عدیده ای روبروست و بازرگانان از رویه فعلی ضربه های فراوانی خورده اند.

صفا ادامه داد: قوانین غیر کارشناسی و مختل کننده امور ضربات زیادی به بدنه تجاری کشور وارد ساخته است و دراین بین صادرکنندگان محصولات کشاورزی و به دنبال آن کشاورزان ضررهای فراوانی را متحمل شده اند.

او افزود: هرمزگان در کشت گلخانه ای رتبه نخست را دارد و بهترین نوع نارنگی مربوط به این استان است، بهترین نوع خرما و محصولات خرمایی متعلق به استان هرمزگان است و در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی طرفداران فراوانی دارد.

صفا شرح داد: استانی با چنین ظرفیت چرا باید برای صادرات محصولاتش به کشورهای هدف با مشکل روبرو باشد و چرا برای تولیدات خارج از فصل استان هرمزگان که بازار بسیار خوبی در کشورهای دیگر دارد اولویت بندی نشده است.

او تأکید کرد: ممنوع کردن صادرات سیب و پرتقال و عدم تعادل در صادرات برخی محصولات بازار را با کمبود و عدم تعادل قیمت روبرو ساخته و این در حالی است که می توان با یک برنامه مدون محصولات خارج از فصل استان هرمزگان را جایگزین صادرات محصولی نظیر سیب کرد.

رئیس اتاق بندرعباس گفت: باید در کنار صادرات محصولی همانند سیب محصولات خارج از فصلی همچون گوجه فرنگی، خیار، بادمجان و فلفل قرار بگیرد که اتاق بازرگانی در این باب نامه نگاری های لازم را انجام داده است.

صفا ضمن قدردانی از تلاش ها و پیگیری های رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در باب رایزنی برای ارتباط اتاق بندرعباس با کشورهای هدف و تلاش بی وقفه معاونت امور بین الملل اتاق ایران در این خصوص، اظهار کرد: برگزاری نشست با کشورهای سنگال، چین، افغانستان، پرتغال و قزاقستان با هدف معرفی ظرفیت های استان هرمزگان و در آینده ای نزدیک برگزاری نشست با کشورهای عضو اکو نشان دهنده عزم پایدار اتاق برای گسترش روابط بین المللی است که امید است در سال جدید دستاوردهای بسیار خوبی از این نشست ها را برای استان به ارمغان آوریم.

هرمزگان توان بالایی در پشتیبانی ترانزیت کشورهای عضو اکو دارد

در بخشی از این نشست، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: هرمزگان توان بالایی در پشتیبانی ترانزیت کشورهای عضو اکو دارد.

سیدرسول مهاجر، مهم ترین نقش اکو برای کشورهای عضو، توسعه روابط اقتصادی آن دانست و افزود: بدون شک ظرفیت های استان هرمزگان در ابعاد تجاری نسبت به دیگر استان های کشور بسیار ویژه تر است و دستگاه های اجرایی در خصوص ظرفیت های اکو باید اطلاعات و آگاهی لازم را داشته باشند چراکه ظرفیت های اکو می تواند اقتصاد منطقه را متحول سازد.

مهاجر تأکید کرد: حجم مبادلات تجاری اکو در سال های اخیر رشد مطلوبی داشته و افزایش همکاری های منطقه ای به ویژه در میان کشورهای درحال توسعه یک ضرورت جدی است.

او ابراز امیدواری کرد: برگزاری جلسه که با کشورهای عضو اکو و معرفی ظرفیت های استان هرمزگان بتواند نقش مؤثری در ایجاد آگاهی در خصوص شناخت موانع و مسائل توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشورهای عضو اکو داشته باشد و بتواند دستاورد بسیاری خوبی برای استان هرمزگان داشته باشد.

هرمزگان سریع ترین و ارزان ترین راه دسترسی کشورهای اکو به زنجیره تجارت جهانی است

معاون امور بین الملل اتاق ایران با اشاره به ظرفیت های عظیم هرمزگان در بعد تجاری، گفت: هرمزگان سریع ترین و ارزان ترین راه دسترسی کشورهای اکو به زنجیره تجارت جهانی است.

محمدرضا کرباسی در حاشیه دیدار رئیس اتاق بندرعباس به معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: مزیت های هرمزگان نسبت به دیگر استان های جنوبی ویژه تر است و نگاه ها به این استان جهانی است.

او شرح داد: اتاق بندرعباس در این دور یکی از اتاق های پیشرو و مطالبه گر ماست که در مدت کوتاهی توانسته با کشورهای متعددی ارتباط ایجاد و تفاهم نامه همکاری امضا کند.

کرباسی ادامه داد: نشست با کشورهای عضو اکو در راستای معرفی ظرفیت های هرمزگان بدون شک دستاوردهای بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت.

او افزود: تعامل نمایندگی وزارت امور خارجه با اتاق بندرعباس در نوع خود بی نظیر است و دستاوردهای بسیار خوبی را برای هرمزگان در بعد بین المللی رقم خواهد زد.

هرمزگان ظرفیت بالایی در میزبانی از رویدادهای تجاری مرتبط با کشورهای اکو دارد

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بندرعباس نیز در این دیدار گفت: هرمزگان ظرفیت بالایی در میزبانی از رویدادهای تجاری مرتبط با کشورهای اکو دارد.

سعید شعبان با بیان اینکه اتاق بندرعباس طی ماه های اخیر ارتباطات قابل توجهی با اتاق های بازرگانی برخی کشورها برقرار کرده است، افزود: هرمزگان دارای پیشینه بالایی در امور تجاری و بازرگانی است ازاین رو می توان با اعمال مدیریت صحیح و هدف گذاری لازم ظرفیت های موجود را بالفعل کرد.

شعبان با اشاره به برنامه ها و فعالیت های نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان یادآور شد: ما نیز به عنوان بخش دولتی در کنار فعالان اقتصادی و بازرگانی و در رأس آنها اتاق بندرعباس بوده و خواهیم بود کما اینکه این مجموعه فعالیت های خوبی را در ماه های اخیر آغاز کرده که می تواند در آینده ثمرات خوبی را برای اقتصاد ملی در بر داشته باشد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به رایزنی های این نمایندگی و اتاق بندرعباس برای برگزاری نشست مشترک بین بخش های تجاری کشورهای عضو اکو و استان با هدف معرفی ظرفیت های تجاری تولیدی استان در بخش های مختلف اشاره و افزود: بی شک برگزاری این چنین رویدادهایی می تواند گام مهمی در توسعه امور اقتصادی و تجاری کشور باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1672

به "بازرگانان از رویه فعلی صادرات ضربه خورده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازرگانان از رویه فعلی صادرات ضربه خورده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید