تکنیک چینی ها برای خرید ناو روسی در اوکراین! (

به گزارش مجله جگوار، ریگا برای سالیان سال در یکی از کارخانه های کشتی سازی اوکراین رها شده بود تا در سال 1998 به بهانه استفاده در قالب یک رستوران شناور به دست تاجری چینی خریداری شد.

تکنیک چینی ها برای خرید ناو روسی در اوکراین! (

با قیمت تور چین از تهران سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

خبرنگاران؛ مجله تصویری سلاح- ناو هواپیمابر ریگا در اصل از جمله کشتی های نظامی اتحاد جماهیر شوروی است که نتوانست مراحل توسعه و فراوری انبوه خود را به طور کامل طی کند و نهایتا در کی از کارخانه های کشتی سازی اوکراین به حال خود رها شد تا این که در سال 1998 توسط تاجری چینی خریداری شد! اما در ادامه این کشتی به دست نیروی دریایی چین رسید و سپس به ناو هواپیمابر لیائونینگ تغییر یافت. گفتنی است به علت شرایط سیاسی آن موقع امکان خرید مستقیم ناو توسط دولت چین وجود نداشت.

از گذشته تاکنون؛ از ریگا تا لیائونینگ

به تازگی تصاویری از اولین ناو هواپیمابر چین در صفحات مختلف فضای مجازی و شبکه اینترنت منتشر شده است. همانطور که گفته شد، این کشتی در ابتدا برای نیروی دریایی شوروی سابق ساخته شد اما نتوانست مراحل ساخت خود را کامل کند. با این حال ریگا پس از انتقال به چین، راستا خود را به سوی ناو هواپیمابر لیائونینگ طی کرد. مقالات متفاوتی از چالش های تکنیکی پیش روی مهندسین صنایع دریایی با توجه به عدم وجود سیستم های پیشرانه در کشتی، چاپ شده است.

در اوایل دهه 1980، شوروی فرایند ساخت و ساز نسل جدیدی از ناوهای هواپیمابر خود را که بر نمونه های آمریکایی منطبق بود، شروع کرد. در ابتدا دو کشتی از کلاس ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف سفارش داده شد که اولین ففرایند از آن طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تکمیل شد و در اختیار نیروی دریایی شوروی نهاده شد.

گفتنی است که این کشتی بعدها هم به نیروی دریایی روسیه انتقال یافت و تا به امروز نیز به خدمت رسمی خود ادامه داده است. کشتی دوم همان ریگا بود که تا زمان فروپاشی شوروی در سال 1991 تنها 68 درصد از آن کامل شد.

کلاس ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

ریگا برای سالیان سال در یکی از کارخانه های کشتی سازی اوکراین رها شده بود تا در سال 1998 به بهانه استفاده در قالب یک رستوران شناور به دست تاجری چینی خریداری شد. با این حال نهایتا تعیین شد که هدف از این معامله چیز دیگری بوده است و ریگا در واقع برای نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین خریده شده بود. چینی ها پس از مطالعه زوایای مختلف طراحی کشتی و شرایط اجزای متفاوت آن، این محصول را به حالت کاربری عملیاتی بازگرداندند.

کشتی تغییر یافته در سال 2012 تحت عنوان جدید لیائونینگ به طور رسمی معرفی و تبدیل به نخستین ناو هواپیمابر کشور چین شد.

ناو هواپیمابر ریگا در کنار لیائونینگ

مقاله ای از شرکت هلدینگ چینی تنسنت که در حوزه خدمات شبکه های اجتماعی، رسانه های گروهی و پورتال های وب فعالیت می نماید، مسائلی در ارتباط با سیستم های پیشرانه کشتی ناقص را گزارش نموده است. طبق شواهد به دست آمده بدون در نظر دریافت دیگ بخار اصلی این کشتی نظامی، هیچ گونه اثری از سایر اجزای مهم مانند سیستم احتراق، سیستم کنترل و لوازم جانبی ماشین آلات کمکی وجود نداشت.

ریگا به گونه ای ساخته شده بود که بتواند با دیگ ها بخار سوپر شارژ کار کند اما چین تجربه قبلی قابل ملاحظه ای در این زمینه نداشت. به همین دلیل و با توجه به زنجیره ای از مسائل دیگر، مهندسین تصمیم به طراحی یک سیستم پیشرانه جدید برای کشتی و در ادامه آزمایش آن در محیط غیر آبی دریافتد.

کوشش های این متخصصین به ساخت کامل یک سیستم پیشرانه جدید در سال 2011 انجامید که پس از طی مراحل نصب بر کشتی و راه اندازی، مجموعه مذکور برای شرکت در آزمایش های دریایی به آب انداخته شد.

بیشتر بخوانید:

زیردریایی هسته ای جدید فرانسه(+تصاویر)

Skjold؛ گشت ناو برتر در نیروی دریایی سلطنتی نروژ (+تصاویر)

بزرگترین کشتی های جنگی دنیا؛ از ایزومو تا جرالد آر. فورد(+تصاویر)

سامانه دفاع نزدیک دریایی فالانکس/ آخرین دیوار دفاعی برای کشتی(+تصاویر)

گفتنی است که به جز موارد فنی و تکنیکی مرتبط با ریگا، تیم تحقیق و توسعه با چالش های متعددی پیرامون طراحی ظاهری و بدنه نیز روبرو بودند. برای مثال بخش های گسترده ای از پیکر این کشتی به صورت رنگ نشده باقی مانده بودند و رگه های زنگ زدگی هم در نقاط مختلف آن مشاهده می شد. از این رو می توان با قطعیت اظهار داشت که پروژه ریگا تا لیائونینگ در شمار یکی از برترین شاهکارهای نظامی در سراسر دنیا محسوب می گردد.

لیائونینگ

تعیینات ناو هواپیمابر لیائونینگ

- نام: لیائونینگ (قبل از آن ریگا نام داشت که در سال 1998 به یک شرکت که تنها روی کاغذ وجود دارد و هیچ دفتر یا کارمندی ندارد فروخته شد و در سال 2002 به نیروی دریایی چین انتقال یافت)

- سازنده: شرکت کشتی سازی صنعتی دالیان

- تکمیل شده در سال: 2011

- راه اندازی شده در تاریخ: 25 سپتامبر سال 2012

- شرایط: خدمت عملیاتی فعال

- کلاس: ناو هواپیمابر کوزنتسوف

- طول کلی: 304.5 متر

- پیشرانه: توربین های بخار، 8 دیگ بخار، 4 شفت با قدرت کلی 200 هزار اسب بخار

- سرعت: 59 کیلومتر بر ساعت

- برد: 7130 کیلومتر

- استقامت: 45 روز

- تسلیحات: 3 سامانه دفاع نزدیک دریایی تایپ 1130 و 3 سیستم موشکی HQ-10

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

منبع: عصر ایران
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 645

به "تکنیک چینی ها برای خرید ناو روسی در اوکراین! (" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک چینی ها برای خرید ناو روسی در اوکراین! ("

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید