حذف زبان انگلیسی از مدارس خلاف عدالت آموزشی است ، دانش آموزان کمتر برخوردار عقب می مانند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح حذف زبان انگلیسی از مدارس که به طور عملی در فرصت های دانش آموزان کمتر برخوردار برای ورود به دانشگاه نابرابری بوجود می آورد، خلاف عدالت آموزشی است.

حذف زبان انگلیسی از مدارس خلاف عدالت آموزشی است ، دانش آموزان کمتر برخوردار عقب می مانند

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور ارزان انگلیس همراه باشید.

به گزارش ایرنا، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب اضافه نمود: حوزه یادگیری زبان خارجی یکی از حوزه های یازده گانه یادگیری در برنامه درسی ملی است. دانش آموزان دوره متوسطه اول، آموزش زبان را با یک برنامه درسی رسمی آغاز می نمایند و اصل بر این است که هر تصمیمی برای تغییر باید مصالح همه دانش آموزان کشور را تامین کند.

وی گفت: چون در حال حاضر در مناطق برخوردار، خانواده های مرفه، دانش آموزان را از کودکی به موسسات و آکادمی های زبان برای یادگیری زبان می فرستند، بنابراین برای این دسته از دانش آموزان داشتن یا نداشتن برنامه رسمی آموزش زبان انگلیسی هیچ تفاوتی نمی نماید. آنها در موسسات حاضر می شوند.

حکیم زاده ادامه داد: این دانش آموزان معمولا بخاطر اینکه مهارت های زبانی بهتری دارند، موفقیت های بیشتری در آزمون ها کسب می نمایند و از این منظر حتی آغاز دیرهنگام آموزش زبان برای تعدادی از دانش آموزان در نظام رسمی مدرسه یک نوع بی عدالتی آموزشی است. این طرح احتیاج به کار کارشناسی دارد و قابل قبول نیست.

وی افزود: اگر آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک برنامه درسی رسمی حذف و به موسسات واگذار گردد، تعداد زیادی از دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری در خانواده های کمتر برخوردار امکان دسترسی یا پرداخت هزینه به موسسات و آکادمی های زبان انگلیسی را ندارند.

حکیم زاده تاکید نمود: نتیجه این می گردد که آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک کالای لوکس در اختیار دانش آموزان خانواده های مرفه و برخوردار قرار می گیرد و در نظام آموزشی که برای ورود به دانشگاه حتما یکی از درس ها آزمون زبان انگلیسی است، اگر داوطلب حتی یک تست بیشتر بزند، ممکن است شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه های درجه یک داشته باشد. وقتی این امکان از دانش آموزان کمتر برخوردار گرفته گردد و در نظام رسمی، آموزش زبان نداشته باشند، عملا در فرصت های ورود به دانشگاه آنها نابرابری بوجود می آید.

وی گفت: حتی در آزمون کارشناسی ارشد و دکترا نمره زبان یکی از نمرات سرنوشت ساز در آزمون ورودی دانشگاه ها است؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد فرصت برای دانش آموزان برخوردار بیشتر و برای دانش آموزان کمتر برخوردار خیلی کمتر خواهد شد و حتی این امکان حداقلی از دانش آموزان دریغ خواهد شد.

حکیم زاده ادامه داد: به طور عملی راه ادامه تحصیل و موفقیت های تحصیلی برای ورود به دانشگاه ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز در آینده از دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار سلب خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمان حاضر، آموزش سایر زبان های خارجی برای دانش آموزان ممنوعیتی ندارد و دانش آموز می تواند یکی از چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی را انتخاب کند. حتی در آزمون سراسری نیز امکان انتخاب این زبان ها و جود دارد و اینکه چرا تاکنون آموزش این زبان ها اتفاق نیفتاده، به علت این است که بستر لازم فراهم نبوده است.

وی گفت: علت گسترش نیافتن سایر زبان ها نبود متقاضی و معلم است و منع قانونی برای ارائه آموزش این چهار زبان وجود ندارد. بنابراین استدلالی که اگر زبان انگلیسی در مدارس تدریس نگردد، جایگزین آن زبان های دیگری می گردد غلط است. همان طور که اکنون این اتفاق نیفتاده، بعدها هم اتفاق نخواهد افتاد.

حکیم زاده با بیان اینکه تکلیف معلمان زبان پس از حذف درس زبان انگلیسی چه می گردد، گفت: برای این موضوع حتما کار کارشناسی باید صورت گیرد؛ چون هزینه های زیادی برای تربیت دبیران زبان شده است. به جای اینکه صورت مساله پاک گردد بهتر است به روش های کارآمد کردن آموزش زبان های خارجی در مدارس اندیشیده گردد و حتی در صورت گسترش سایر زبان ها، باید آموزش زبان کارآمد باشد.

برطرف انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور عنوان طرحی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه نموده اند، طرحی که بنا دارد مسئولیت آموزش تمامی زبان های انگلیسی و غیرانگلیسی را اختیاری و از محیط مدرسه خارج نموده و به آکادمی های آزاد واگذار کند.

نمایندگان امضاء نماینده این طرح که تعداد آنها بیش از 50 نفر عنوان شده است، دلایلی برای این تصمیم اعلام نموده اند و معتقدند دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها را ندارند و از آنجا که مهارت آموزی برای ورود به بازار کار در شاخه های کار دانش و فنی وحرفه ای در اولویت قرار گرفته است، تعلیم زبان خارجی برای آنها ضروری نیست.

از دیگر دلایل نمایندگان ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مدارس بیان شده است؛ مساله ای که نظام تعلیم و تربیت کشور سال ها از آن رنج می کشد و همیشه این انتقاد وارد شده که چرا آموزش زبان های خارجی در مدارس به افزایش توانمندی دانش آموزان در فراگیری زبان منجر نشده و آنها را راهی آکادمی های آزاد می نماید.

در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش دیگر حق جذب و استخدام هیچ معلم زبان خارجی را نخواهد داشت. در ماده چهارم طرح مذکور آمده است: از تاریخ تصویب این قانون استخدام به عنوان معلم برای آموزش زبان انگلیسی یا زبان های موضوع ماده 2 این قانون از سوی وزارت آموزش و پرورش ممنوع است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 5 آبان 1398 شناسه مطلب: 426

به "حذف زبان انگلیسی از مدارس خلاف عدالت آموزشی است ، دانش آموزان کمتر برخوردار عقب می مانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف زبان انگلیسی از مدارس خلاف عدالت آموزشی است ، دانش آموزان کمتر برخوردار عقب می مانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید