خبرنگاران آماده باش همه بخش های سمنان در پی هشدار هواشناسی

به گزارش مجله جگوار، سمنان- خبرنگاران- استان سمنان با توجه به ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور و هشدارهای جدی هواشناسی نسبت به کاهش دما، بارش باران و کولاک و احتمال آبگرفتگی معابر، با پیش بینی تمهیدات شرایط بحران، در آماده باش کامل برای به حداقل رساندن خسارات نهاده شد.

خبرنگاران آماده باش همه بخش های سمنان در پی هشدار هواشناسی

سیل پدیده ای طبیعی و قدرتمند است و حرکت خروشان آن شوخی بردار نیست، اما در عین حال می توان با هوشیاری و مدیریت تهدید این پدیده طبیعی را به فرصت تبدیل و از وقوع بحرانی جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

به دنبال اخطاریه هواشناسی مبنی بر ورود موج بارشی به استان های کشور از جمله سمنان برای مقابله با احتمال سیلاب و شرایط نامساعد جوی شرایط آماده باش اعلام و به همت مسوولان و گروه های امدادرسان، تمهیداتی نیز برای یاری رسانی و کاهش آسیب ها اندیشیده شده است.

مشارکت سریع همه دستگاه های امداد رسان برای نجات و پاکسازی آبگرفتگی ها و جلوگیری از ترددهای غیرضروری در کنار مشارکت مردمی، جملگی اقدام هایی است که می تواند آثار و خسارت های جانی و مالی سیل را کاهش دهد.

مردم نیز قبل و هنگام وقوع هر نوع حادثه طبیعی باید به توصیه ها و هشدارهای مسئولان و هواشناسی توجه و همکاری لازم به منظور کاهش خسارت ها را مدنظر داشته باشند.

بارش ها از عصر سه شنبه در سمنان شدید می گردد

مدیرکل هواشناسی استان سمنان از بروز اخطار برای ورود سامانه کم فشار بارش زا از سمت غرب اطلاع داد و گفت: سامانه بارشی استان سمنان در ابتدا ملایم و گرم بوده و با نفوذ جریانات شمالی با سامانه سرد مخلوط شده و تشدید بارش ها را در پی دارد.

ایرج مصطفوی، با بیان اینکه از بعد از ظهر سه شنبه، بارش باران به ویژه در مناطق غربی و مرکزی از ایوانکی تا مهدی شهر شدید می گردد، اضافه نمود: پیش بینی می گردد میزان بارش ها در یک بازه زمانی سه تا چهار ساعته به 30 میلیمتر برسد، بنابراین ضروری است تا با همکاری تمام دستگاه های مسوول، تمهیدات لازم در جاده های این استان اندیشیده گردد.

وی ادامه داد: سامانه بارشی در روز چهارشنبه با وجود سامانه های گرم و سرد، کاهش چهار درجه سانتیگرادی دما را در پی دارد.

مصطفوی توضیح داد: دمای هوا تا 12 درجه سانتیگراد سردتر شده و در ارتفاعات نیز بارش برف پیش بینی می گردد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اظهارداشت: در روزهای آینده، وزش بادهای لحظه ای شدید با سرعت 72 کیلومتر در ساعت دور از انتظار نیست.

مصطفوی با بیان اینکه بر اساس نقشه های هواشناسی، بارش ها در کل استان روی می دهد ولی میزان آن در مناطق غربی و مرکزی استان بیشتر و در جنوب شرقی کمتر است، گفت: این سامانه بارشی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه از سمت غرب استان به سمت سمنان و مهدی شهر و ارتفاعات شمال و شمال شرقی حرکت نموده و فعال است.

مصطفوی، به اعلام شرایط هواشناسی و هشدارهای لازم به وسیله پیامک به ادارات و دهیاران اشاره و اضافه نمود: بر اثر بارش های پیش رو، امکان پدید آمدن سیلاب و روان آب و آب گرفتگی معابر دور از انتظار نیست، اختلال در رفت و آمد در محورهای کوهستانی، کاهش دید و خسارات ناشی از وزش باد شدید از آثار سامانه جدید بارشی استان سمنان است.

آماده باش نیروهای امدادی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: بحث وقوع سیل با توجه به اطلاعات هواشناسی قابل پیش بینی است، بنابراین دستگاه های اجرایی متولی تجهیزات مورد احتیاج در این زمینه را آماده نمایند.

منوچهر فخری، به سه بخش قبل، حین و بعد از مدیریت بحران اشاره و اعلام کرد: بخش اول مهمترین و اولویت دارترین بخش در بحران است که بیانگر ضرورت آموزش، آگاهی و آماده سازی مردم برای رویارویی با سوانح طبیعی است.

وی ادامه داد: سیل و خسارت و تلخی های برجا مانده ناشی از آن در ابتدای سال جاری در استان سمنان نشان داد که علاوه بر تقویت زمینه های مدیریت بحران، در شرایط عادی باید به دنبال راهکارهای پیشگیرانه و علمی بود.

فخری توضیح داد: با توجه به اخطاریه سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه پر فشار در روزهای آینده، احتمال بروز مسائل ناشی از بارش های شدید در مناطق استان سمنان دور از انتظار نیست و همه دستگاهای امدادی و خدماتی به منظور کاهش کمترین میزان خسارت احتمالی، خود را آماده نمایند.

اخطارهای لازم صادر شده است

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی های شدید در روزهای سه شنبه تا چهارشنبه این هفته و احتمال وقوع آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب و رواناب، مواردی از قبیل اجتناب از سفرهای غیرضروری و جابه جایی از مناطق حاشیه رودخانه، مدنظر گرفته گردد.

ایرج رئیسیان اضافه نمود: بارش باران بین 30 تا 50 میلی متر را در غرب استان سمنان پیش بینی می گردد و نیز در روز چهارشنبه بارندگی به 20 تا 30 میلی متر و در ارتفاعات بارش برف 15 تا 30 سانتیمتر دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به انسداد احتمالی محورهای سمنان به علت بارش های شدید و کولاک، توضیح داد: به شهرداری ها و دهیاری ها تاکید شده در مورد آبگرفتگی سکونتگاه های حاشیه رودخانه ها و مسیل ها آمادگی لازم را داشته باشند.

رئیسیان نشان خاطر کرد: در هفته گذشته نیز اخطاریه هایی مبنی بر بارش برف و باران در استان سمنان صادر شد.

وی ابرازداشت: پلیس راه سمنان در مورد انسداد احتمالی محورهای فرعی و اصلی با همکاری ادارات راه و شهرسازی و فرمانداری های شهرستان های استان اطلاع رسانی به موقع را انجام دهد.

وی اضافه نمود: فرمانداران نیز در صورت احتیاج می توانند از توان نظامی و انتظامی و بخش خصوصی بهره گیرند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری سمنان یادآور شد: به سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و عشایری اعلام شد تا به بهره برداران زیر مجموعه خود اخطاریه لازم را صادر نمایند.

وی به لایروبی و نمک پاشی محورهای سخت عبور توسط راهداری در صورت انسداد احتمالی اشاره و اعلام کرد: شهرداری ها ضایعات ساختمانی را جمع آوری نموده و لایروبی مسیل ها و کانال های داخل شهری را انجام دهند.

رئیسیان اضافه نمود: حدود 70 نقطه برای اسکان اضطراری در شهرهای مختلف استان سمنان در نظرگرفته شد.

کم کاری قابل پذیرش نیست

فخری تاکید نمود: تفاوت زلزله و سیل در پیش بینی وقوع آن است و با عنایت به بارش های ابتدای سال و شناسایی مناطق بحرانی استان، دیگر به هیچ وجه نمی پذیریم که اتفاقات سال گذشته تکرار و مردم دچار مشکل شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: شهرداری ها، دهیاری ها و هلال احمر و همه دستگاه های مختلف آمادگی مقابله با مسائل احتمالی را دارند و جای هیچ نگرانی نیست.

فخری اضافه نمود: در هنگام وقوع هر گونه رویداد طبیعی غیرمنتظره هماهنگی دستگاه های مرتبط به منظور خدمت رسانی هر چه مطلوب تر الزامی است که باید مورد توجه مدیران و فرمانداران باشد.

وی تاکید نمود: هیچ گونه کم کاری از سوی دستگاه های خدمت رسان در زمان حوادث غیرمترقبه بخگرددنی نیست و با آن برخورد می گردد.

فخری با بیان اینکه به همه مسوولان دستگاه های مرتبط برای پیشگیری از هرگونه بحران هشدار داده شده، اضافه نمود: مدیران دستگاه ها باید بدانند بخش خصوصی چه امکاناتی در حوزه کاری آن ها دارند تا در هنگام لزوم از آن ها بهره گیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به هزینه ناچیز بیمه یک شهر یا روستا، تاکید نمود: شهرداری های این استان به وسیله بیمه حوادث بی نام از هرگونه عواقب ناشی از حوادث غیر قابل پیش بینی خود را مصون نمایند، چرا که در هر مکانی اتفاقی رخ دهد وظیفه پاسخگویی برعهده آن ها است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان معتقد است که سیل خود به خود، مسئله ای ایجاد نمی کند در صورتی که مسایل مرتبط با آبخیزداری به درستی انجام گردد.

احسان منصورکیایی، توضیح داد: با مدیریت بارش ها باید از این نعمت الهی استفاده کرد.

وی با تاکید بر به کارگیری تمام توان و کوشش برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی، اضافه نمود: در پایانه کالا و بار روزانه 300 تا 400 نفر اقامت دارند که ضروری است در صورت احتیاج و تایید مسوولان سالن بار به صورت موقت تعطیل گردد.

در این رابطه خدابخش عرب، معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفته که به کشاورزان، گلخانه داران و دامداران اطلاع رسانی شده است که با خطر احتمالی آبگرفتگی و جاری شدن رواناب و نیز افت دما روبرو می شوند.

امکان مسدود کردن محورهای شمالی مهدیشهر

فرماندار مهدیشهر گفت: تیم های شهرداری در روز گذشته مسیل های شهری را دوباره آنالیز کردند تا در صورت احتیاج اقدامات لازم برای لایروبی انجام دهند.

عبدالرضا میقانی اضافه نمود: نقاط بحرانی محورهای شهرستان مهدیشهر به منظور جلوگیری از مسدودی و یا آسیب جاده شناسایی شد.

وی با اشاره به اقدامات برای در راه ماندگان، اعلام کرد: در صورت بروز برف و کولاک در محورهای کوهستانی شهرستان مهدیشهر، برای اسکان درراه ماندگان تدابیری اندیشیده شد.

فرماندار مهدیشهر ادامه داد: محتمل است، محور چاشم- فولادمحله به سمت استان مازندارن برای پیشگیری از بروز هر گونه مسائل احتمالی با توجه به اخطار کولاک و وزش باد شدید تا 72 کیلومتر بر ساعت، مسدود گردد.

وی تاکید نمود: هرگونه مسدودی محورهای کوهستانی شهرستان مهدیشهر به اطلاع شهروندان و مسافران می رسد.

فرماندار مهدیشهر اضافه نمود: تمام دستگاه های امدادی و خدماتی با توجه به اخطارهای مکرر هواشناسی تا زمان خروج موج بارشی سیلابی از این شهرستان در حالت آماده باش هستند.

نقاط حادثه خیز سرخه شناسایی شد

فرماندار سرخه اظهارداشت: در صورت شدت دریافت بارندگی و بیش از 30 تا 40 میلیمتر، امکان طغیان رودخانه در منطقه لاسجرد وجود دارد و محور اصلی تهران به مشهد در منطقه جمشیدآباد دچار مشکل گردد.

علی مویدی زاده اضافه نمود: سطح جاده در این منطقه دچار آبگرفتگی می گردد اما احتمال خرابی محور کم است.

وی توضیح داد: در غرب سرخه در نزدیکی پلیس راه این شهرستان نیز در صورت بارندگی شدید، امکان جاری شدن رواناب در محور است.

به گفته مویدی زاده، نیروهای راهداری و خدمات رسان در این مناطق حضور خواهند داشت و حتی در هر دو منطقه یادشده با گذشت 2 ساعت مشکل آبگرفتگی محور به خودی خود رفع می گردد.

وی با اشاره به مناطق حادثه خیز منطقه شهری سرخه، یادآور شد: بارش شدید باران و برف در ارتفاعات همچون آبگرم، افتر و اروانه امکان جمع شدن در یک منطقه و جاری شدن به سمت شهر سرخه را دارد.

مویدی زاده اعلام کرد: امکان جاری شدن سیلاب به داخل شهر وجود دارد که تمهیدات لازم برای جلوگیری از این امر اندیشیده شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 864

به "خبرنگاران آماده باش همه بخش های سمنان در پی هشدار هواشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آماده باش همه بخش های سمنان در پی هشدار هواشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید