سالانه 120 هزار هکتار جنگل درخت در عربستان از بین می رود

به گزارش مجله جگوار، وزیر کشاورزی و محیط زیست عربستان بیان کرد: سالانه 120 هزار هکتار جنگل درخت در عربستان از بین می رود و بسیاری از مناطق این عاری از درخت است و درختان آن ها خشک می گردد.

سالانه 120 هزار هکتار جنگل درخت در عربستان از بین می رود

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از عرب نیوز، سالانه 120 هزار هکتار جنگل درخت در عربستان از بین می رود. درختان به مقابله با بیابان زایی یاری می نماید و یک محیط پایداری را برای خاک ایجاد می نماید. در کشور های عربی زمین های کشاورزی از 70 تا 90 درصد در معرض تهدید بیابان زایی قرار گرفتند. علی رغم اینکه یک کمپین ملی جنگل زایی در عربستان در اکتبر گذشته ایجاد شد و برنامه ملی برای این اقدام وجود دارد، اما هنوز بیابان زایی یک تهدید جدی برای کشور است.

وزیر کشاورزی آب و محیط زیست عربستان اعلام نموده که گیاهان و منابع این کشور در طی 4 دهه گذشته تحت فشار قرار گرفته است. اگرچه تکنولوژی های مدرن نظیر ماهواره و پهپاد می تواند افراد و یا مشاغلی را که باعث قطع درختان و یا انجام عملیاتی که منجر به از بین رفتن خاک و بیابان زایی می گردد را آنالیز و تحت پیگرد قرار دهد، اما اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است.

عبدالرحمن السوگیر رئیس اتحادیه افق های سبز خاطرنشان کرد: جریمه های بسیار سختی برای نقض قانون و قاچاق درخت و نیز قطع درختان در نظر گرفته شده است و مردم باید به این قوانین پایبند باشند و با خاطیان برخورد جدی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، راه حل های بلندمدتی برای مبارزه با بیابان زایی و جنگل زدایی وجود دارد، اما احتیاجمند به همکاری با سایر نهاد ها است.

*راه حل مبارزه با قطع درختان جنگل

در گام نخست باید شهروندان از استفاده هیزم برای گرمایش منازل پرهیز نمایند. راه حل دوم اینکه باید محصولات جایگزینی با قیمت های مناسب وارد گردد تا منابع جنگلی کشور بیش از این تهدید نگردد و راه حل سوم این است که از تأمین نمایندگان زغال سنگ و هیزم وارداتی حمایت گردد.

السوگیر تأکید کرد که احتیاج به اطلاع رسانی عمومی در خصوص اهمیت درختان در کشور وجود دارد و همه باید درباره درختان مسؤولیت پذیر باشند.

وی تأکید کرد که باید به هر نحوی فروش هیزم در بازار متوقف گردد. ما می توانیم از پروژه های بزرگ ایجاد جنگل در کشور و همچنین از آبیاری آن ها حمایت کنیم.

بر اساس این گزارش، جریمه قطع درخت در کشور عربستان 5 هزار ریال سعودی یا 1333 دلار است و حمل قاچاق سوخت 10 هزار ریال سعودی است.

در این گزارش آمده است که بیشتر زمین های منطقه عربستان دیگر درختی ندارند و یا درختان آن ها در حال خشک شدن است که این مسأله بیشتر در جنوب این کشور و منطقه مدینه مشهود است.

در حال حاضر ریال جذاب ترین و بزرگترین بازار هیزم را دارد و بیشتر مردم در منطقه القصیم از هیزم در رستوران ها استفاده می نمایند.

فلیح الجوهانی که واردات چوب از گرجستان دارد شرکت های سعودی را تشویق می نمایند که اقدام به واردات از منطقه بالکان نمایند چرا که به گفته وی بازار رقابتی دارد و درختان آنجا درصد کربن کمتری را آزاد می نمایند.

لازم به ذکر است، ریزو گرد ها چند سالی است که مهمان کشور ما شده، آنالیز هایی که توسط کارشناسان اجرا شده ومسئولان به آن تاکید می نمایند بیش از 70 درصد منشا این ریزگرد ها کشور های دور و اطراف از جمله عربستان است، در این کشور به اذعان خود مسئولان آن ها مقابله با بیابان زدایی و ایجاد جنگل فراموش شده است، و درختان و جنگل های موجود هم در معرض نابودی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 846

به "سالانه 120 هزار هکتار جنگل درخت در عربستان از بین می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه 120 هزار هکتار جنگل درخت در عربستان از بین می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید