ورود سازمان مدیریت استان تهران برای مقابله با ریزگردهای تهران

به گزارش مجله جگوار، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران از ورود این سازمان با بهره گیری از فناوری جدید برای مقابله با ریزگردهای پایتخت اطلاع داد.

ورود سازمان مدیریت استان تهران برای مقابله با ریزگردهای تهران

نعمت اله ترکی در مصاحبه با خبرنگاران، در تشریح روند عملیاتی شدن طرح پژوهشگاه ملی ژنتیک برای مقابله با ریزگردهای جنوب پایتخت گفت: سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران برای مقابله با ریزگردها با استفاده از ظرفیت های علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک طرح ویژه ای را تعریف نموده است.

وی اضافه کرد: جلسه ای برای آنالیز طرح تثبیت زیستی خاک با هدف مهار ریزگردها در تهران میان سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران و پژوهشگاه ملی ژنتیک برگزار گردید و برای اولین بار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، طرح پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برای مقابله با ریزگرد های استان تهران عملیاتی شد.

وی ادامه داد: مقرر شد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان ناظر طرح تثبیت زیستی خاک و ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان مجری طرح و تامین کننده مالی و همچنین ارگان هایی همچون محیط زیست، منابع طبیعی در این طرح وارد عمل شوند. سال 1396، کار آنالیز طرح به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری سپرده و در نتیجه این پژوهش، فناوری سیمان زیستی برای جایگزین کردن روش های گذشته انتخاب شد. این تکنولوژی جدید در تثبیت زیستی خاک موثر بوده و عارضه جدیدی برای محیط زیست و منابع طبیعی ایجاد نمی کند.

وی تاکید نمود: این طرح به شکل آزمایشی در چند نقطه استان از جمله ملارد عملیاتی می گردد. البته پیشنهاد شد این طرح در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان با توجه به وجود حجم بالای ریزگرد در این مناطق هم اجرایی گردد. رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران با اشاره به مشکل پدیده ریزگردها در کشور بویژه جنوب تهران، اضافه کرد: در گذشته برای تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن از روش مالچ پاشی استفاده می شد. بر همین اساس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران وارد عمل شد و طی جلساتی که با اساتید دانشگاه های تهران و پژوهشکده های تخصصی برگزار گردید، مقرر شد تا طرحی برای جایگزینی روش های بی اثر گذشته انتخاب گردد.

وی به برنامه ششم توسعه و ضرورت وجود پیوست علمی برای برنامه های توسعه ای دستگاه های اجرایی تاکید نمود و اضافه کرد: اگر برنامه ای پیوست علمی نداشته باشد، یک ریال بودجه و اعتبار نخواهیم داد. قرار نیست بدون حساب و کتاب بودجه کشور را توزیع کنیم و نظارتی هم نباشد. نباید قوانین بالادستی برای اعمال نظرات شخصی برخی مدیران دستگاه کنار گذاشته گردد.

ترکی بر حمایت و پشتیبانی مالی از طرح های بومی با فناوری داخلی پژوهش های کاربردی در استان تهران تاکید نمود و ادامه داد: دنیایی از فعالیت های پژوهشی انجام می گردد که بسیاری از مدیران از آن ها اطلاعی ندارند و دغدغه هایی که ما مسئولان در استان و کشور داریم در پژوهش ها دیده می گردد که بدون نگاه به مادیات صورت گرفته است. متاسفانه در این زمینه غفلت کردیم. پیشنهاد می کنم جلسات دستگاه های اجرایی برای حل هر مسئله ای در مراکز علمی برگزار گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 66

به "ورود سازمان مدیریت استان تهران برای مقابله با ریزگردهای تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود سازمان مدیریت استان تهران برای مقابله با ریزگردهای تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید