کارگران قند فسا کی شیرین کام می شوند؟ ، راه اندازی کارخانه؛ خواسته اصلی

به گزارش مجله جگوار، کارگران کارخانه قند فسا چندین ماه است حقوق دریافت نکرده اند، این در حالی است که قرار بود براساس وعده مدیر کارخانه معوقات آن ها هفته گذشته پرداخت شود.

کارگران قند فسا کی شیرین کام می شوند؟ ، راه اندازی کارخانه؛ خواسته اصلی

گروه دانشگاه خبرنگاران، عدم اجرای صحیح سیاست خصوصی سازی در کشور مسائل زیادی را به وجود آورده و بسیاری از کارخانه و شرکت های معتبر با واگذاری به بخش خصوصی دچار بحران مالی و مجبور به اخراج کارگران شده اند.

یکی مسائل خصوصی سازی در کشور، واگذاری صنعت به شخص غیرمتخصص است و این روند باعث از بین رفتن فرایند صنعت می شود. عدم امنیت شغلی و رفاهی برای کارگران خطر جدی برای توسعه و پیشرفت کشور به حساب می آید.پرداخت نشدن حقوق کارگران هم که باعث تعطیلی کارخانه می شود، موضوعی است که چند سالی گریبان جامعه کارگری شده و این قشر جواتب قانع کننده ای از کار فرمایان خود دریافت نکنند.

کارگرانی که چندین ماه است حقوق های خود را دریافت نکرده اند، از سپری شدن روز های سخت زندگی می گویند؛ از اینکه به سختی نیاز های خانواده های خود را برآورده می کنند و با وجودی که بار ها مقابل تجمع کردند جز وعده وعید های واهی، چیزی دریافت نکرده اند.

یکی از کارخانه هایی که مدتی است دچار بحران مالی شده و کارگران آن نسبت به عدم پرداخت حقوق و معوقات خود ناراضی هستند، کارخانه قند فسا است.

بیشتر بخوانید:

  • تلخی قند فسا برای کارگران

تولیدات اصلی کارخانه قند فسا در اوزان و بسته بندی های متنوع بوده و ظرفیت تولیدی آن 800 تن چغندر است. اما در سال 92 این کارخانه متوقف شد و حدود 150 کارگر بیکار شدند. با تعطیلی این کارخانه تصمیم گرفته شد آن را به بخش خصوصی واگذار کنند که در سال 96 فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.

هنوز چند ماهی از فعالیت مجدد این کارخانه نگذشته که به خاطر عدم مواد اولیه چغندر و شکر سرخ، کارخانه در سال 97 متوقف شد وکارگران بدون دریافت حقوق معوق، بیکار شدند.

کارخانه قند فسا روزانه حدود 70 تا 90 تن شکرتولید می کرد و با وجود تحریم ها این کارخانه نتوانست شکر خام وارد کند. همچنین به دلیل کم آبی کشت چغندر با عیار بالا سالی دوبار بیشتر انجام نمی شد و به همین دلیل هم مسئولان وقت کارخانه زیر بار راه اندازی قسمت چغندری نرفتند و این امر موجب بیکار شدن کارگران شد.

اوایل سال جاری مدیر کارخانه طی نامه ای به صنعت و معدن شهرستان فسا اعلام کرده که از 31 تیرماه به علت تعمیرات، کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

به گفته کننده کارگران، معمولا تعمیرات کارخانه 2 ماه بیشتر طول نمی کشد و یعنی این تعمیرات باید در ماه های مرداد و شهریور به اتمام رسیده باشد، اما با وجود اینکه به نیمه مهرماه رسیدیم هنوز خبری از بازگشایی کارخانه نیست.

این کارگر کارخانه قند فسا می گوید: کارگران در هفته گذشته برای عدم پرداخت موقعات اعتراضی کردند و با صحبت هایی که با مدیر عامل کارخانه داشتیم ، قرار شد تا آخرهفته موقات پرداخت شود، اما هیچ خبری نشد.

وی می افزاید: با بد قولی مدیرعامل کارخانه، در نماز جمعه هم جمع شدیم اما در چند روز اخیر تجمع های کارگران بیشتر شد.

کننده کارگران کارخانه قند فسا می گوید: روز گذشته مقابل دفتر امام جمعه تجمعی داشتیم و به ما اطلاع دادند از تهران بازرس برای بررسی مشکل کارخانه آمده است. در این راستا تعدادی کارگران با دادستان فسا دیدار کردند و مسائل خود را با آن ها در میان گذاشتند.

به گفته کننده کارگران؛ خواسته اصلی پرداخت چند ماه حقوق های معوق، 4 درصد سختی کار بازنشسته ها، پرداخت 8 چند ماه بیمه تامین اجتماعی و راه اندازی مجدد کارخانه و فروش نرفتن وسائل کارخانه است.

این کارگر می گوید: کارخانه باید به شخص متخصص واگذار شود، چون در حال حاضر حدود 62 میلیارد تومان بدهی دارد.

وی معتقد است: وقتی یک کارخانه حقوق کارگران را پرداخت نمی کند و کارفرما مسائل متعددی دارد، باید مسائل دسته بندی شود و معین شود که کجا باید رفع شود.

لازم به ذکر است، پیگیرهای خبرنگاران با مدیرعامل کارخانه همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 481

به "کارگران قند فسا کی شیرین کام می شوند؟ ، راه اندازی کارخانه؛ خواسته اصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران قند فسا کی شیرین کام می شوند؟ ، راه اندازی کارخانه؛ خواسته اصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید