گزارشی از چرخچی گری در بازار زنجان

به گزارش مجله جگوار، خبراُول یاری کنید هلش بدهیم، چرخ ستاره بخت و اقبال چرخچی های بازار زنجان را می گویم. خبراُول بروید کنار بگذارید زیر طاق این دالان 235 ساله فرش فلان حاجی بازاری یا جعبه میوه بانویی پا به سن گذاشته هر چه زودتربه مقصد برسد.

گزارشی از چرخچی گری در بازار زنجان

خبر اُول اسب و گاری ها در رگ و پی بازار گم شدند یاری کنید چرخچی ها سلامت به مقصد برسند.

یکی از مشاغل قدیمی و رایج در بازار زنجان چرخچی گری یا همان باربری با چرخ دستی است. خبر اُول هم واژه دیرآشنایی است که همه زنجانی ها در بازار شنیده اند. ندی زندگی در بازار است و صدایش سمفنوی چرخ روزگار بر مدار پشت خمیده چرخچی ها . قدیم ها بار را در بازار با اسب و الاغ و استر و گاری جا به جا می کردند. زمانه پیش می رود، منتظر نمی ماند، یادگاری های کوچکی از گذشته فقط به یاد نگه می دارد و گاهی فقط نامی. اسب و گاری ها به دالان تاریخ می روند و چهارچرخه های دستی جایش را می گیرند. بعضی از باربران کنونی قدیم ها گاریچی بودند و حالا چرخچی شده اند.

میدان ورک چی ها یکی از میادین بازار زنجان است که شما می توانید ازدحام چرخچی ها را در آنجا ببینید. معمولا چرخچی ها در چند میدان از میادین بازار تجمع می نمایند تا کسی اگر برای حمل و نقل بار خود نیاز به چهار چرخه داشت، بتواند خبرشان کند. در انتهای میدان مسگرهای بازار پایین نیز محلی برای تجمع چرخچی ها وجود دارد.

میدان میوه فروش های بالا نیز یکی از میادینی است که چرخچی ها در آن فعالند و خبراُول واژه ای است که چرخچی های بازار برای خبر کردن رهگذران بازار استفاده می نمایند تا دست و پا و لباس کسی به خاطر اصابت چرخ، زخمی نگردد. این روزها نرخ جا به جایی بار چرخچی ها بسته به مسافتی که می پیمایند از یک هزار تا 5 هزار تومان است.

خبراُول یاری کنید هلش بدهیم، چرخ ستاره بخت و اقبال چرخچی های بازار زنجان را می گویم تا از کهکشان رنج ها و خستگی ها بگذرند و به سیاره خوشبختی برسند، آن وقت زیر طاق این تو در توی طویل چرخ که راه برود، خوشبختی جا به جا می گردد.

خبر اُول بخت خفته روی چرخ بیدار گردد، خبراُول خدا کند هیچ کمری درد نگیرد تا همواره نان در بیاید، خدایا نان بده ، قدرت بازو بده، کمر سالم بده تا چرخ زندگی با چرخ های باربری بچرخد.

*خبر اُول واژه ترکی به معنی با خبر باش است که از قدیم چرخچی های بازار زنجان استفاده می نمایند.

گزارش از الهه اسرافیلی

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 267

به "گزارشی از چرخچی گری در بازار زنجان" امتیاز دهید

1 کاربر به "گزارشی از چرخچی گری در بازار زنجان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از چرخچی گری در بازار زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید