حفاظت از تالاب کجی نهبندان در برابر دامداران، معین حق آبه تالاب

به گزارش مجله جگوار، حسن اکبری در گفت و گو با خبرنگاران بیان نمود: معین حق آبه تالاب کجی نمکزار نهبندان و کنترل چرای دام در حوزه های بالادستی از الزامات مدیریت زیست بومی تالاب محسوب می گردد.

حفاظت از تالاب کجی نهبندان در برابر دامداران، معین حق آبه تالاب

وی با اشاره به خشک شدن تالاب کجی نهبندان و تبدیل شدن بستر آن به کانون گرد و غبار، اعلام کرد: رعایت حق آبه محیط زیستی این تالاب راهی برای کاهش بحران و گرد و غبار است.

اکبری اضافه کرد: متأسفانه چاه های کشاورزی اطراف تالاب و خشک سالی و کاهش نزولات جوی مشکلاتی را برای این تالاب ارزشمند پدید آورده و بر همین اساس بنا داریم در اولین فرصت ممکن پیگیری حقابه تالاب را در دستور کار خود قرار دهیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی اضافه کرد: بنا بر ماده 25 قانون هوای پاک، مجلس سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف نموده تا حق آبه محیط زیستی تالاب ها را در سال های تر و خشک با همکاری وزارت نیرو معین کند.

وی با بیان اینکه تالاب کجی نهبندان یکی از مهم ترین چشم اندازها و جاذبه های طبیعی استان در فصل زمستان محسوب می گردد، اضافه کرد: همچنین این تالاب زیستگاه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اکبری اعلام کرد: این تالاب به همراه حوزه آبخیز تأمین گسترده آب آن، اکوسیستم یکپارچه ای را تشکیل داده و بقاء و پایداری نیازمند نگاه سیستمی و مدیریت زیست بومی است.

وی اعلام کرد: بی توجهی به این تالاب آن را به یکی از کانون های فراوری ریز گرد شرق کشور تبدیل می نماید و نواحی سکونتگاهی اطراف را تحت تأثیر قرار می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چرای بی رویه شتر و دام در اراضی بالادستی تالاب را نیز یکی از مهم ترین معضلات این تالاب دانست و گفت: این شرایط برای تالاب کجی نهبندان نگران کننده است.

وی ادامه داد: در صورت عدم مدیریت چرای دام در حوزه های بالادستی تالاب، پوشش گیاهی طبیعی منطقه آسیب دیده و هزینه های انجام گردیده توسط دولت برای احیای تالاب و پیشگیری از تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار هم هدر خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 33

به "حفاظت از تالاب کجی نهبندان در برابر دامداران، معین حق آبه تالاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از تالاب کجی نهبندان در برابر دامداران، معین حق آبه تالاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید