باغ گیاه شناسی ؛ کلکسیون زنده گیاهان از گوشه و کنار دنیا (

به گزارش مجله جگوار، باغ گیاهشناسی یکی از جاهای دیدنی در اطراف تهران به شمار می رود.

باغ گیاه شناسی ؛ کلکسیون زنده گیاهان از گوشه و کنار دنیا (

جهت دریافت خدمات طراحی دوبلکس ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغ گیاه شناسی یکی از جاهای دیدنی تهران است که در جهت تهران به کرج واقع شده است. این باغ می تواند یک روز خوب را برای شما رقم بزند. با سفر به این باغ، می توانید هم لذت ببرید و هم اطلاعات گیاه شناسی خودتان را بالا ببرید. با مجله خبرنگاران همراه باشید تا با هم با باغ گیاه شناسی سفر کنیم و از زیبایی های آن لذت ببریم.

چطور برویم؟

تهران- اتوبان تهران کرج- خروجی پیکانشهر- آزادشهر- 20 متری سرو آزاد- بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران. این آدرس دقیق باغ گیاه شناسی است. دسترسی به این باغ زیبا در کیلومتر 14 آزادراه تهران کرج با وسیله شخصی، از خروجی سرو آزاد (آزادشهر) به سوی بلوار گیاه شناسی ممکن است. اگر از مترو استفاده می کنید باید سوار قطارهای تهران کرج شوید و در ایستگاه ایران خودرو از قطار بیرون بیایید. از ایستگاه ایران خودرو تاکسی برای رسیدن به باغ وجود دارد.

همه چیز درباره باغ گیاه شناسی

قبل از هر چیزی باید بدانید درِ این باغ تا همین چهار پنج سال قبل برای بازدید عموم باز نمی شد. اگر کسی قصد بازدید داشت، باید از ماه ها قبل به جاهای مختلف از وزارتخانه گرفته تا مدیریت باغ نامه نگاری می کرد تا بتواند واردش گردد. همه اینها یعنی چه؟ یعنی باغ گیاه شناسی مکانی فوق العاده است و ارزش بصری و علمی بالایی دارد. بنابراین حیف است برای رفتن به آنجا و بازدید از آن موقع صرف نکنید.

باغ گیاه شناسی در سال 1347 ساخته شد. در این باغ نمونه های گیاهی از چهارگوشه جهان گردآوری شده است. در باغ گیاه شناسی تهران یک ارباریوم بزرگ یا گنجینه گیاهان، متشکل از نمونه های گیاهان خشک شده جهت پژوهشگران گیاه شناسی طبقه بندی و نگهداری می گردد.

این مجموعه در حقیقت، موزه نباتات خشک است که هم اکنون با داشتن 247هزار نمونه گیاهی یکی از معتبرترین ارباریوم های منطقه خاورمیانه و بزرگ ترین و مجهزترین آن ها در کشور است. علاوه بر این، تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر کشورهای جهان به وسیله مبادله در باغ ارباریوم ملی ایران نگهداری می گردد. این بخش هم اکنون قابل بازدید برای عموم نیست.

باغ گیاه شناسی نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم بااهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آن ها را بر عهده دارد. همچنین باغ گیاه شناسی ذخیره ژنتیکی از گیاهان در معرض خطر انقراض دارد و با بهره گیری از روش های مختلف علمی، امکان شناخت گونه های گیاهی کشور و محدوده پراکندگی آن ها در این محیط را فراهم نموده است. تحقیق درزمینه روش های تکثیر و پرورش گونه های باارزش ازنظر حفاظتی و مالی از موضوعات دیگری است که در باغ های گیاه شناسی به آن پرداخته می گردد.

بخش های قابل بازدید باغ

اقلیم خزری، اقلیم البرز و اقلیم های جهانی باغ گیاه شناسی برای عموم قابل بازدید است. این باغ قسمت های غیر قابل بازدیدی هم دارد. مثلا اقلیم تورانی، اقلیم قفقاز و اقلیم هیمالیا برای همگان قابل بازدید نیستند.

اقلیم خزر یکی از قدیمی ترین مجموعه های باغ گیاه شناسی است. آب وهوای این منطقه باورنکردنی است. بوی جنگل های شمال در آن به مشام می رسد و گونه های گیاهی متنوع و پوشش انبوه گیاهان واقعا فرد را به حال و هوای شمال می برد.

این منطقه وسیع، 64 گونه درختی و درختچه هایی از 29 تیره گیاهی را در خود جای داده که تعداد درختان این منطقه به بیش از 5 هزار اصله می رساند همچنین در کنار حوزه خزر، دریاچه ای یک هکتاری با عمق سه متر ایجادشده است که به رطوبت این منطقه یاری می نماید.

در اقلیم البرز هم 240 گونه گیاهی کاشته شده است که شامل گیاهانی چون پونه، آویشن، ثعلب، توتیا، نعناع چمنی، گزنه، شیپوری، گلپر، سنبل صحرایی، زنبق، خیارک و غیره می گردد.

اقلیم های جهانی باغ گیاه شناسی شامل اقلیم چین و ژاپن، اقلیم آمریکا و باغ های اروپایی هستند؛. در اقلیم چین و ژاپن، باغ های چینی و ژاپنی به زیبایی بازسازی شده اند. در اقلیم آمریکا هم حدود 35 گونه وجود دارد که با توجه به جنبه تزئینی انواع گیاهان کاشته شده و تناوب گل دهی آن ها از بهار تا اواسط پاییز چشم اندازی منحصربه فرد به این کلکسیون بخشیده است. در کلکسیون گیاهی اروپا هم باغ اروپایی از ترکیب نرده ها و ستون های آجری ساخته و با رزهای رونده و کلماتیس تزئین شده است.

نکات مهم در بازدید از باغ گیاه شناسی

از جهتهای تعیین شده خارج نشوید. از چیدن گل ها و گیاهان خودداری کنید. از نزدیک شدن به آبشارها و دریاچه ها خودداری کنید. همچنین نریختن ذباله و نشکستن شاخه درختان و احترام به حقوق گیاهان و سازندگان این باغ از جمله وظایفی است که رعایتش در این باغ به عهده شمااست. از آتش روشن کردن در باغ بپرهیزید. باغ گیاه شناسی هرساله در دو فصل بهار و پائیز جشنواره های فصلی برگزار می نماید که ازجمله زیباترین این جشنواره ها، جشنواره گل های داوودی است که در ماه آبان برگزار می گردد. موزه حشرات نیز از فروردین 1397 در محوطه این باغ گگردده است. در محوطه این باغ یک رستوران ایرانی و یک کافه وجود دارد که بازدیدنمایندگان می توانند از آن ها استفاده نمایند. برای همین این باغ به یکی از دوست داشتنی ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده است که می توانید یک روز کامل در آن وقت بگذرانید.

نکات مهم برای بازدید افراد با نیازمندی های خاص

افراد با نیازهای ویژه امکان بازدید از باغ را دارند. باغ گیاه شناسی که یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می رود، برای عبور ویلچر مناسب است. همچنین خانواده های دارای فرزند اوتیسم با حفظ نکات ایمنی عمومی می توانند به راحتی به همراه فرزندشان از این باغ دیدن نمایند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 733

به "باغ گیاه شناسی ؛ کلکسیون زنده گیاهان از گوشه و کنار دنیا (" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ گیاه شناسی ؛ کلکسیون زنده گیاهان از گوشه و کنار دنیا ("

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید