ایمن ترین صندلی ماشین کودک کدام است؟

به گزارش مجله جگوار، وقتی بحث امنیت کودک مطرح می گردد، انتخاب صندلی ماشین مناسب یکی از مهم ترین تصمیم هایی که والدین می گیرند. صندلی های ماشین به طور ویژه ای برای محافظت از بچه ها در تصادفات طراحی شده و ریسک آسیب جدی یا مرگ را کاهش می دهند. طبق گزارش اداره امنیت ترافیک بزرگراه ها، استفاده مناسب از صندلی ماشین می تواند احتمال آسیب های مرگبار را در تصادفات خودرویی تا 71درصد برای نوزادان و 54درصد برای بچه ها نوپا کاهش دهد. با تنوع فراوان در مدل های صندلی های ماشین که هرکدام شان برای سن و احتیاج خاصی ساخته می شوند، ضروری است که عوامل ایجاد امنیت آن ها را برای بچه ها بدانیم و یاد بگیریم چگونه برترین صندلی را برای کودک مان انتخاب کنیم.

ایمن ترین صندلی ماشین کودک کدام است؟

ضرورت انتخاب صندلی مناسب برای ماشین

انتخاب صندلی ماشین مناسب برای حصول اطمینان از امنیت کودک در حین حرکت ماشین بسیار اهمیت دارد. تصادفات خودرویی همچنان از دلایل عمده آسیب و مرگ بچه ها است، ولی استفاده مناسب از صندلی ماشین به طور چشمگیری این ریسک ها را کاهش می دهد. تمام این صندلی ها برای گروه های سنی، وزنی و قدی متفاوتی طراحی می شوند که این یعنی انتخاب مدل های صحیح می تواند محافظتی بهتر را به همراه داشته باشد. به علاوه، صندلی باید به طور ایمن در خودرو نصب گردد تا اثربخشی اش به حداکثر میزان ممکن برسد. صندلی ماشینی که به درستی نصب نشده باشد، حتی اگر صندلی درجه یکی باشد، آن طور که هدفش است، کارآیی نخواهد داشت.

معیارهای ایمنی برای صندلی ماشین

اولین معیاری که برای ایمنی صندلی ماشین درنظر گرفته می گردد آزمون های دقیق تصادف است که پیش از اخذ گواهی برای فروش باید از آن ها گذر کند. این آزمون ها تصادفات را در سطح دنیا شبیه سازی می نمایند تا اطمینان حاصل گردد که صندلی ها درخلال تصادفات محافظت دقیقی را از کودک به عمل می آورند. نمرات بالاتر در این آزمون ها نشان دهنده محافظت بهتر بچه ها دربرابر ضربات از جلو و جانبی در تصادفات است. برای مثال، صندلی ای که 5 ستاره دارد بالاتر ایمنی را در آثار مربوط به تصادفات دارد.

دومین معیار نصب مناسب صندلی یا همان سیستم ایزوفیکس است. امنیت صندلی ماشین به شدت به نصب صحیح روی ماشین بستگی دارد. بسیاری از صندلی های نو به ایزوفیکس (لنگرهای زیرین و بندهایی برای بچه ها) مجهز هستند که نصب شان را ساده تر نموده و ریسک خطای انسانی را کاهش می دهند. ایزوفیکس باعث می گردد صندلی ماشین بدون تکیه صرف به کمربند ایمنی، به ماشین هم محکم وصل گردد و والدین مطمئن شوند در تصادفات صندلی تکان نمی خورد. تحقیقات نشان می دهد که استفاده نادرست یا نصب اشتباه صندلی ماشین می تواند اثربخشی آن را به شدت کاهش دهد که به همین دلیل هم هست سیستم های نصب صندلی اهمیت دارند.

سومین معیار مهم ایمنی در صندلی ماشین تناسب سن و میزان کودک است. پیشنهاد متخصصین امنیت انتخاب صندلی ماشین براساس سن، وزن و قد کودک است. صندلی هایی که برای کودک خیلی بزرگ یا خیلی کوچکند، می توانند باعث خطرات امنیتی مهمی شوند. صندلی های روبه عقب را باید برای نوزادان و بچه ها نوپا استفاده کرد زیرا امنیت بالایی برای ستون فقرات و گردن روبه رشد آن ها در تصادفات دارد. صندلی های قابل تغییر که از روبه عقب به روبه جلو تغییر می نمایند، برای کودکی که بزرگ تر شده مناسب ترند. استفاده از صندلی ماشینی که مناسب میزان های کودک است، به ما اطمینان می دهد که سیستم های بازدارنده ای همانند بندها و کمربندها به طور مناسب همسو شوند و ریسک آسیب را در تصادفات کاهش می دهند.

اهمیت طراحی ارگونومیک در ایمنی صندلی ماشین

طراحی ارگونومیک نقش مهمی در امنیت و آرامش صندلی ماشین برای بچه ها دارد. اصطلاح ارگونومیک به طراحی محصولاتی اشاره دارد که احتیاجها و ظرفیت های کاربر را کنار هم قرار داده و استفاده مؤثر و امن از آن را تضمین می نماید. در صندلی های ماشین، جنبه های طراحی ارگونومیک برای ارتقای امنیت موارد زیر هستند.

پشتیبانی و جاگیری مناسب: طراحی ارگونومیک صندلی های خودرو از رشد مناسب کودک پشتیبانی می نماید. این طراحی منحنی های طبیعی ستون فقرات کودک را متناسب می نماید که برای بچه ها و نوزادان بسیار اهمیت بالایی دارد. جاگیری مناسب هم به کاهش خطر آسیب در تصادفات یاری می نماید، زیرا به طور مؤثری شدت ضربه را می گیرد.

سهولت استفاده: طراحی ارگونومیک سهولت استفاده والدین را هم موقع نصب و تنظیم در پی دارد. صندلی ماشین با طراحی درست تنظیمات راحتی برای کم وزیادکردن زوایا دارد و با بزرگ شدن کودک به سادگی می توان میزان هایش را با رشد او سازگار کرد و بعلاوه خطاهای نصب به طور چشمگیری کاهش پیدا می نماید.

افزایش راحتی: صندلی ماشین راحت برای کودک سفری طولانی تر با امنیت بیشتر به همراه دارد. اگر کودک روی صندلی راحت نباشد یا به خاطر طراحی ضعیف صندلی اذیت بگردد، از خود بیقراری نشان می دهد و ممکن است حواس راننده را پرت کند که همین ریسک تصادف را بالا می برد. اغلب در طراحی های ارگونومیک از پدهای نرم و مواد قابل تنفسی استفاده می گردد که کودک بتواند در زمان طولانی راحت روی صندلی بنشیند.

انواع صندلی ماشین براساس سن و وزن کودک

صندلی های ماشین انواع متفاوتی دارند و هرکدام براساس احتیاجهای امنیتی کودک در مراحل گوناگون رشدش طراحی شده اند. سه دسته بندی اصلی به توضیح زیر هستند.

صندلی ماشین نوزاد: این صندلی ها روبه عقب هستند و برای نوزادان و بچه ها تا 12 الی 15ماهگی طراحی شده اند. صندلی های روبه عقب حین تصادفات بیشترین محافظت را از سر، گردن و ستون فقرات کودک می نمایند- طبق گزارش ها ریسک آسیب را تا 70درصد کاهش می دهند.

صندلی ماشین قابل تغییر: این صندلی ها را می توان در حالت روبه عقب برای نوزادان و روبه جلو برای بچه ها نوپا استفاده کرد. طراحی این صندلی ها طوری است که بتوان از آن ها از نوزادی تا سنین بالاتر استفاده کرد و همین آن ها را متنوع نموده و باعث می گردد سال های زیادی قابل استفاده باشند.

صندلی های تقویتی: برای بچه ها بزرگ تر طراحی شده که برای نشستن روی حالت روبه جلو بزرگ شده اند ولی هنوز آن قدر قدشان بلند نشده که بتوانند کمربند ایمنی ببندند و این صندلی ها یاری می نماید کمربند ایمنی به طور مناسبی از روی بدن کودک رد گردد. این صندلی ها مناسب بچه ها 4 تا 12سال است.

مزایا و معایب انواع صندلی های ماشین

نوع صندلیمزایامعایب
صندلی ماشین نوزاد

محافظت عالی برای نوزادان: این صندلی ها در حالت روبه عقب هستند و محافظت مناسبی را از گردن و کمر و ستون فقرات نوزادان در تصادفات دارند.

قابلیت حمل: بیشتر صندلی های نوزاد به راحتی باز می شوند و به والدین اجازه می دهند آن را از ماشینی به ماشین دیگر جابه جا نموده یا از آن به عنوان کریر استفاده نمایند.

سازگاری با کالسکه: بسیاری از این صندلی ها را می توان با یک دکمه به کالسکه وصل کرد که در مسافرت ها کار والدین را راحت می نمایند.

محدودیت استفاده: نوزادان نسبتاً رشد سریعی دارند و وقتی به وزن یا قد مشخصی برسند (بین 11 تا 17کیلوگرم یا 75 سانتیمتر) به صندلی بزرگ تری احتیاج پیدا می نمایند.

هزینه: از آنجا که این صندلی ها در زمان محدودی استفاده می شوند، والدین باید با بزرگ تر شدن کودک به فکر خرید صندلی دیگری باشند.

صندلی های قابل تغییر

تنوع: این صندلی ها را می توان ابتدا به طور روبه عقب برای نوزادان استفاده کرد و سپس برای بچه ها نوپا به حالت روبه جلو تغییر داد.

ارزان: قابلیت تغییر در این صندلی ها این امکان را می دهد کودک از نوزادی تا نوپایی از آن ها استفاده کند و احتیاج به خرید صندلی های دیگر را برطرف می نماید.

قابلیت حمل: برخلاف صندلی نوزاد، این صندلی ها جای بیشتری می گیرند و جای شان در ماشین تقریباْ ثابت است که این قابلیت حمل و جابه جایی آن ها را سخت می نماید.

نامناسب برای نوزاد: اگرچه صندلی های قابل تغییر برای نوزادان هم طراحی شده اند ولی همان راحتی و طراحی ارگونومیک مناسب صندلی نوزاد را ندارند.

صندلی تقویتی

افزایش امنیت کمربند ایمنی: این صندلی ها برای بچه های طراحی شده اند که بزرگ شده اند ولی هنوز نمی توانند کمربند ایمنی ببندند.

استفاده طولانی تر: از این صندلی ها معمولاْ می توان تا سن 12سالگی استفاده کرد.

نداشتن سیستم بند: برخلاف دو صندلی قبلی، این صندلی ها سیستم بند و افسار را ندارند و صرفاْ روی سیستم کمربند ایمنی بسته می شوند.

محافظت کمتر: صندلی های تقویتی به میزان صندلی های روبه جلو امنیت ندارند- به ویژه در تصادفاتی که از کنار ضربه وارد می گردد.

معرفی برندهای پرفروش صندلی ماشین در خبرنگاران

در ادامه لیستی از پرفروشترین صندلی های ماشین برای کودک در خبرنگاران را به شما معرفی می کنیم:

بیبی لند ( Baby Land)

بیبی لند از برندهای لوازم کودک است که به خاطر ارزان بودن و قابل اعتماد بودنش معروفیت دارد. طراحی صندلی های ماشین این برند امنیت، آرامش و سهولت استفاده را برای کاربران شان به ارمغان می آورند. صندلی های ماشین بیبی لند سیستم های بند قابل تنظیم، بالشتک های پددار و مواداولیه بادوامی دارد که نهایت محافظت را در تصادفات از کودک به عمل می آورد. این صندلی ها اغلب براساس سن و وزن تهیه می شوند و گزینه های متفاوتی را برای نوزادان و نوخاتمه دارند. بااینکه بیبی لند مثل برندهای معروفی همانند ماکسی کوزی یا بیبی فورلایف معروفیت ندارد ولی انتخاب مناسبی برای خانواده هایی است که با بودجه کمتر دنبال امنیت هستند.

هنیش ( Hanish)

اولویت این برند در فراوری صندلی ماشین امنیت، آرامش و راحتی استفاده برای کودک و والدین است. معروفیت این صندلی ها در طراحی ارگونومیک شان است که از نوزادان و نوخاتمه در سواری ها پشتیبانی خوبی می نمایند. بیشتر مدل های هنیش به بخش هایی همانند تنظیم تکیه گاه، جای استراحت سر و سیستم های بند مجهزند. هنیش هم با تمرکز بر مقرون به صرفگی و عملی بودن خود را با بخش ها و استانداردهای اولیه امنیت مجهز نموده و برای خانواده ها محصولی مطمئن است.

گراکو ( Graco)

گراکو برندی خوش ساخت و قابل اعتماد در صنعت لوازم کودک است که برای فراوری صندلی ماشین های باکیفیتش که اولویت را بر امنیت و آرامش بنا نهاده، معروفیت دارد. این برند تمام انواع صندلی ماشین را فراوری می نماید و از نوزادی تا 12سالگی همراه فرزند شماست. صندلی ماشین های گراکو اغلب برای ایجاد امنیت بیشتر از فناوری های مختلفی استفاده می نمایند که از آن جمله می توان به گراکو پراتکت پلاس ( Graco ProtectPlus) نام برد که محافظت در تصادفات، سیستم های بند قابل تنظیم و محافظت در ضربه های جانبی را مهندسی نموده. البته معروفیت اصلی این برند در طراحی های مطلوب براب کاربر و آزمون های امنیت دقیقش است.

بیبی ماک ( Baby Mak)

صندلی های ماشین بیبی ماک اغلب به بخش های ضروری امنیت مثل سیستم های بند قابل تنظیم، محافظت در ضربه های جانبی و بالشتک های پددار مجهزند. هدف این برند در طراحی صندلی های ماشین خود نصب ساده صندلی هاست و در بعضی از مدل های خود بالش های استراحت سر قابل تنظیم هم دارد.

دلیجان

دلیجان یکی از برندهای معتبر ایرانی در زمینه فراوری لوازم کودک، ازجمله صندلی های ماشین است. صندلی های ماشین دلیجان با تمرکز بر ایمنی، راحتی و قیمت مناسب طراحی شده اند. این صندلی ها معمولاً دارای ویژگی هایی مانند سیستم کمربند ایمنی پنج نقطه ای، قابلیت تنظیم پشتی برای راحتی کودک و پوشش های نرم و قابل شست وشو هستند. دلیجان با رعایت استانداردهای ایمنی بین المللی و استفاده از مواد باکیفیت، انتخابی مطمئن برای خانواده هایی است که در پی صندلی ماشین ارزان و ایمن برای بچه ها خود هستند.

نکات مهم در انتخاب صندلی ماشین ایمن

همان طور که اشاره شد یکی از معیارها براساس سن و میزان کودک است که می توان یکی از سه نوع صندلی ماشین را بر این اساس انتخاب کرد. برای انتخاب صندلی های ماشین باید این نکته را درنظر داشت که همه صندلی ها در هر ماشینی نصب نمی شوند. ابتدا حتماْ سازگاری صندلی را با صندلی های ماشین تان و ایزوفیکس های آن آنالیز کنید. بعضی از صندلی ها هم در ماشین های کوچک جا نمی شوند.

نکته مهم بعدی سادگی نصب صندلی در ماشین است. برای خرید صندلی ماشین دنبال مدل هایی بگردید که به سادگی نصب می شوند. بسیاری از این صندلی ها راهنماهایی با کدهای رنگی، نشانگرهای سطوح یا سیستم های کلیک داری دارند که این فرایند را ساده تر می نمایند.

محافظت در ضربات جانبی هم یکی از گزینه هایی است که همه صندلی های ماشین ندارند. علاوه بر این، امکانات دیگری همانند فوم جذب انرژی و پدهای اضافه دور سر و سایر اندام هم جزء امکاناتی هستند که می توانند صندلی ماشین شما را ایمن تر و مطمئن تر نمایند.

در خاتمه ذکر دو نکته که احتمالاْ نمی دانید، مهم است! اول اینکه صندلی ماشین هم مثل بسیاری از محصولات مصرفی تاریخ مصرفی دارد که به پارچه ها و پارگی های مواد آن طی مدت زمان مشخصی بستگی دارد و معمولاْ این زمان بین 6 تا 10 سال پس از تاریخ ساخت آن است. نکته دوم اینکه به هیچ وجه از صندلی های دسته دوم، بااینکه ازنظر مالی به نفع شماست، استفاده نکنید. صندلی ماشین های دسته دوم ممکن است دچار سانحه و تصادف شده باشند یا تاریخ مصرف شان گذشته باشد.

سخن خاتمهی

انتخاب صندلی ماشین ایمن برای بچه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند در حفظ سلامت و امنیت آن ها هنگام سفر نقشی حیاتی ایفا نماید. رعایت نکات کلیدی مانند انتخاب صندلی متناسب با سن، وزن و قد کودک، آنالیز استانداردهای ایمنی، توجه به سازگاری صندلی با خودرو و اطمینان از نصب صحیح آن، از مواردی است که به طور مستقیم بر ایمنی تأثیر می گذارد. بعلاوه، اجتناب از خرید صندلی های دسته دوم و توجه به تاریخ انقضای صندلی ماشین می تواند به جلوگیری از بروز خطرات احتمالی یاری کند. در نهایت، با انتخاب درست و آگاهانه یک صندلی ماشین مناسب، می توانید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در شرایطی امن و راحت در طول سفرها قرار گرفته است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1403 بروزرسانی: 10 مهر 1403 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2368

به "ایمن ترین صندلی ماشین کودک کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمن ترین صندلی ماشین کودک کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید