بیگی: چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد

به گزارش مجله جگوار، یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد و چک کاغذی همچنان در گردش خواهد ماند.

بیگی: چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران به نقل از بانک مرکزی، محمد بیگی، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با حضور در شبکه خبر به تشریح اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد زیرساخت های لازم در راستای اجرای قانون جدید چک، به ویژه راه اندازی چک الکترونیک پرداخت.

وی افزود: چگونگی مهاجرت و تغییر رفتار و ذائقه مردم در استفاده از چک الکترونیک بسیار حائز اهمیت است و مستلزم تدبیر و برنامه ریزی، تدریجی عمل کردن و همراهی رسانه ها و مردم برای فرهنگ سازی است.

به گفته محمدبیگی، در زمینه الکترونیک شدن چک، دو تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف مربوط به راه اندازی چک الکترونیک می شود و دیگری موضوع ثبت جابجایی چک های فیزیکی است.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی دراین رابطه تاکید کرد: سامان دهی چک از بانک مرکزی آغاز شده است و بانک مرکزی سامان دهی چک را با تأسیس و راه اندازی سامانه های چکاوک (1396) و صیاد (1397) پیش از تصویب قانون جدید چک در سال 1397 آغاز کرده بود.

بیگی در ادامه گفت: چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد؛ به عبارت دیگر، چک کاغذی همچنان در گردش خواهد ماند.

وی دراین باره اضافه کرد: روال کار با چک الکترونیک به نحوی خواهد بود که به راحتی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانک ها صادر می شود و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. مشتریان بانکی می توانند از طریق کارتابلی که در اختیار ایشان قرار گرفته، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده نیز از طریق کارتابل خود می تواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آن را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.

مدیراداره نظام های پرداخت بانک مرکزی یادآور شد: چک الکترونیک بدون امضای الکترونیک اجرایی نمی شود و بنابراین عدم فراگیری امضای الکترونیک میان عموم مردم اصلی ترین مسائل ما در راه اندازی چک الکترونیک به شمار می رود.

بیگی در ادامه شرح داد: چک ابزار مبادله بسیار پرکاربردی است و طبیعتاً هرگونه تغییر ناگهانی و بدون تدبیر در این زمینه، باعث برهم زدن چرخه تجاری کشور خواهد شد. وی دراین رابطه گفت: تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند ملزم هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ابراز کرد: دریافت کننده چک هم در صورتی که قصد انتقال چک به شخص دیگری داشته باشد، ملزم است اطلاعات را در این سامانه ثبت کند. بیگی افزود: عملاً ظهرنویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره جابجایی چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد. وی تاکید کرد: علاوه بر درگاه های بانکی، کانال های ارتباطی دیگر همچون اپلیکیشن های پرداخت را نیز مدنظر قرار داده ایم تا تعاملات مردم با این سامانه تسهیل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1357

به "بیگی: چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیگی: چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید