توقف دوباره پروازهای ایران به ترکیه، علت چیست؟
به گزارش مجله جگوار، خبرنگاران : سازمان هواپیمایی ترکیه بار دیگر به دلیل افزایش شیوع کرونا در این کشور، جلوی پروازهای ورودی از ایران و چند کشور دیگر را گرفت.
از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.
به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر: شنیده ها حاکی است شب گذشته سازمان هواپیمایی ترکیه در نوتامی (اطلاعیه هوانوردی) از ممنوعیت ورود هواپیماهای شرکت های ایرانی به فرودگاه های این کشور و همچنین توقف پرواز هواپیماهای ایرلاین ترکیه ای میان فرودگاه های دو کشور از روز یکشنبه هفته آینده (13 مهر؛ 4 اکتبر) خبر داده است.
بر اساس آنچه برخی مقامات سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده اند، در حال حاضر مذاکره میان رؤسای دو سازمان هواپیمایی ایران و ترکیه از یک سو و مقامات وزارت خانه های امور خارجه دو کشور بر سر این موضوع ادامه دارد.
اگرچه زمزمه هایی مبنی بر تلاش مقامات ارشد صنعت هوانوردی ایران برای تغییر نظر ترکیه ای ها به گوش می رسد، اما با توجه به اینکه این نوتام به دست تمامی شرکت های هواپیمایی ایرانی و ترکیه ای دارای پرواز میان دو کشور رسیده، احتمال توقف مجدد پروازها بسیار بالاست.
این در حالی است که شرکت های هواپیمایی ایرانی همچنان در حال فروش بلیت پروازهای تهران-استانبول هستند و حتی به دلیل شدت تقاضا، تقریباً ظرفیت همه پروازهای موجود پُر شده اند.
وبسایت هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) هم اگرچه گزینه پرواز تهران به فرودگاه های استانبول را از صفحه خود حذف نکرده، اما در عمل هیچ بلیت و پروازی از سوی این شرکت نه عرضه شده و نه انجام می شود. ضمن اینکه برخی آژانس های هواپیمایی هم در تماس تلفنی مشتریان و مسافران، از احتمال توقف پروازهای تهران-استانبول با ایرلاین ترکیه ای خبر می دهند.
جالب آنکه علی رغم آنکه سازمان هواپیمایی ترکیه، علت ممانعت از انجام پروازهای مستقیم میان ایران و این همسایه شمال غربی را شدت یافتن موج جدید کرونا در ترکیه اعلام کرده، اما از توقف پروازهای قطری به فرودگاه استانبول خبری نیست و این شرکت هواپیمایی همچنان اقدام به فروش بلیت پرواز تهران-دوحه-استانبول به صورت 2 بار در هر شبانه روز می کند.
قیمت بلیت پروازهای تهران-استانبول با ایرلاین قطری در حال حاضر از ارقام 60 تا 70 میلیون تومانی به 8 تا 15 میلیون تومان کاهش یافته است که گفته می شود علت آن، صدور مجوز برقراری پرواز مستقیم میان تهران-استانبول و با استفاده از هواپیماهای ایرلاین های داخلی و یک ایرلاین ترکیه ای بوده است که سبب شده تا قطرایرویز در رقابت با شرکت های هواپیمایی ایرانی، نرخ بلیت ها را کاهش دهند؛ اگر این ادعا صحت داشته باشد، باید دید آیا ایرلاین قطری بار دیگر نرخ بلیت پروازهای تهران-دوحه-استانبول را به ارقام سرسام آور بالای 60 میلیون تومان برمی گرداند یا خیر؟
هنوز رسما اعلام نشده
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره توقف پروازهای تهران-استانبول می گوید: هنوز توقف پروازهای تهران-استانبول به صورت رسمی اعلام نشده است و مشخص نیست پروازها متوقف شود یا نه.
وی از انجام مذاکره میان مقامات ارشد سازمان هواپیمایی ایران و ترکیه برای ادامه پروازها میان دو کشور خبر داد و افزود: گفته می شود سازمان هواپیمایی توقف پروازها را اعلام کرده اما هنوز این اعلام توقف پروازها، رسمی نیست و هر چه شنیده می شود غیر رسمی است.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، علت این تصمیم ترکیه ای ها را موضوع شیوع کرونا عنوان و اظهار کرد: گفته می شود ترکیه ای ها تصمیم به توقف پروازهای ورودی به این کشور از سایر کشورها علاوه بر ایران را هم دارند.
وی درباره علت گرانی مجدد بلیت پروازهای تهران-استانبول گفت: وقتی تعداد شرکت های هواپیمایی برگزار کننده پروازهای استانبول افزایش یافت، قیمت ها از 60 تا 80 میلیون تومان به 7 تا 8 میلیون تومان کاهش یافت.
اسعدی سامانی یادآور شد: تقاضای سفر به استانبول زیاد بوده و از سوی دیگر تعداد پروازها هم محدود است لذا قیمت ها فعلاً بالا بوده و هنوز به نرخ نرمال قبلی نرسیده است.
منبع: اقتصادنیوز