صعود ایران در رتبه بندی جهانی پاسپورت

به گزارش مجله جگوار، در تازه ترین رتبه بندی جهانی پاسپورت، ژاپن همچنان قوی ترین و افغانستان ضعیف ترین گذرنامه را دارند. گذرنامه ایران نیز امسال با امکان دریافت ویزای فرودگاهی به عمان، دو رتبه صعود کرده است.

صعود ایران در رتبه بندی جهانی پاسپورت

به گزارش ایسنا، 227 مقصد سفر در جهان وجود دارد که برای ورود به خاک آن ها باید گذرنامه داشت. ورود به هیچ کشوری تضمین شده نیست، اما افزایش جابه جایی های جهانی باعث می گردد کشور هایی که معتبرترین گذرنامه را دارند تضمین و شانس بیشتری برای سفر داشته باشند. از همین رو، در سال های اخیر درخواست برای گذرنامه دوملیتی بیشتر شده است.

اطلاعات تازه ای که شرکت هنلی پاسپورت ایندکس منتشر کرده نشان می دهد کدام کشور ها با انتها یافتن پاندمی کرونا شانس بیشتری برای سفر دارند. این اطلاعات از طریق انجمن بین المللی حمل و نقل جهانی (یاتا) جمع آوری شده است که تعیین می کند چه تعداد از مقاصد سفر برای 199 پاسپورت در دسترس قرار گرفته اند. جایگاه گذرنامه ها نیز براساس شاخص هایی، چون نیاز نداشتن به ویزا هنگام سفر، امکان دریافت ویزا در فرودگاه و مرز و فرایند و مدت زمان انتظار برای دریافت ویزا تعیین شده است.

با توزیع سریع تر واکسن این احتمال وجود دارد که برخی از کشور ها از پاسپورت شان امسال استفاده کنند، اما سوال این است کدام کشور کلید ورود به بیشترین کشور ها را به خود اختصاص داده است.

دانمارک و استرالیا رتبه پنجم این فهرست را به دست آورده اند؛ شهروندان این دو کشور امکان سفر آسان و بدون ویزا به 189 کشور را دارند.

ایتالیا، فنلاند و اسپانیا با امکان سفر به 190 کشور، در رتبه چهارم این فهرست ایستاده اند.

کره جنوبی و آلمان که در رتبه سوم قرار گرفته اند، می توانند آسان و یا بدون ویزا به 191 کشور سفر کنند.

گذرنامه سنگاپور با رتبه دوم این جدول، به 192 کشور امکان سفر آسان را دارد.

ژاپن با امکان سفر به 193 کشور، همانند سال گذشته دارای قوی ترین پاسپورت جهان است.

نکته مهم این رتبه بندی، خروج انگلیس و آمریکا از فهرست معتبرترین پاسپورت های جهان است؛ قدرت گذرنامه این دو کشور برخلاف آن چه تصور می گردد کاهش یافته است، به طوری که اکنون در رتبه هفتم این جدول قرار گرفته اند. شهروندان این دو کشور امکان دسترسی به 187 را دارند. انگلیس و آمریکا آخرین بار در سال 2014 بالاترین رتبه را داشتند. البته دلیل افت جایگاه گذرنامه این دو کشور دقیق تعیین نیست، اما این گمان می رود افزایش احساسات ضدمهاجرتی دولت های این دو کشور و البته مدیریت ضعیف و مورد انتقاد آن ها در ویروس کرونا، از اصلی ترین دلایل باشد.

این اطلاعات همچنین نشان می دهد مقاصد مختلف سفر در اروپا رتبه خود را تثبیت کرده و بالاتر از آمریکا و انگلیس قرار گرفته اند.

بسیاری از کشور های آسیایی از سال 2006 به خاطر ضعیف بودن پاسپورت شان رنج می برند، اما ژاپن برای چند سال متوالی پیروز شده قوی ترین گذرنامه را در جهان داشته باشد.

در 10 سال گذشته، امارات متحده عربی نیز سعی کرده به کشور های بیشتری امکان دسترسی بدهد و متعاقبا شهروندانش امکان سفر آسان به 174 کشور را به دست آورده اند، درحالی که قبلا به 67 کشور دسترسی داشتند.

تلاش های چین در سال های اخیر باعث جهش رتبه ای از 90 به 68 شده است که به سیاست در های باز این کشور به روی شهروندان بیشتری از جهان برمی گردد. چینی ها اینک می توانند بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی به 77 کشور سفر کنند.

اما شرایط در انتهای جدول تغییر چندانی نداشته است؛ سوریه، عراق و افغانستان همچنان ضعیف ترین گذرنامه را دارند، شهروندان این کشور ها امکان سفر به کمتر از 30 کشور را دارند. هرچند، عراق که رتبه 109 این جدول را دارد، تلاش می کند با آسان تر کردن شرایط مهاجرت و پذیرش اتباع خارجی، با این مساله مقابله کند.

گذرنامه ایران نیز با دو رتبه جهش در جایگاه 99 ایستاده است. در سال 2020 ایران رتبه 101 را داشت. درحال حاضر با گذرنامه ایرانی می توان به 42 کشور بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی (On arrival) سفر کرد. این مقاصد شامل آذربایجان، قطر، لبنان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، عمان، سوریه (خاورمیانه)، سریلانکا، مالدیو و ماکائو (چین)، کامبوج، مالزی، نپال، تیمور شرقی یا لسته از مستعمره های اندونزی (آسیا)، اکوادور، بولیوی، ونزوئلا (آمریکا)، جزایر کوک، میکرونزی، نیووی، جزایر پالائو، ساموآ و تووالو (اقیانوسیه)، دومینیکا و هاییتی (کارائیب)، جزایر کیپ ورد، جزایر کومورس، گینه بیسائو، کنیا، ماداگاسکار، موریتانی، موزامبیک، روآندا، سنگال، سیشل، سیرا لئون، سومالی، تانزانیا، توگو، اوگاندا و زیمبابوه (افریقا) است. در بیشتر این مقاصد ویزای فرودگاهی صادر می گردد. البته تعداد زیادی از آن ها نیز جزو مقاصد سفر ایرانی ها محسوب نمی شوند و پرواز مستقیمی برای آن ها وجود ندارد.

بررسی رتبه بندی گذرنامه ها نشان می دهد امسال اختلاف اعتبار گذرنامه ها بیشتر شده است؛ مثلا ژاپنی ها در مقایسه با شهروندان افغانستانی (که ضعیف ترین پاسپورت را دارند) به 115 کشور بیشتر می توانند سفر کنند.

از جمله عواملی که باعث اختلاف فاصله در اعتبار گذرنامه ها شده، ویروس کرونا و مدیریت آن بوده است. پیش بینی می گردد با تزریق گسترده واکسن در کشور های پیشرفته که اقتصاد ثروتمندتری دارند، مثل اتحادیه اروپا، امارات، انگلیس و آمریکا جابه جایی جهانی برای برخی کشور ها آسان تر گردد و شهروندان کشور های درحال توسعه، چون توزیع واکسن در آن ها کندتر است امکان کمتری برای دریافت ویزا در آینده داشته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1686

به "صعود ایران در رتبه بندی جهانی پاسپورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود ایران در رتبه بندی جهانی پاسپورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید