ایتالیا، بهترین مقصد گردشگری تاریخی

به گزارش مجله جگوار، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

ایتالیا، بهترین مقصد گردشگری تاریخی

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان جهان دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط جهانگردان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای جهانگردی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون جهانگرد برای تماشای جاذبه های جهانگردی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی عظیمترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

ایتالیا از جذاب ترین و پرطرفدارترین مقصدهای جهانگردی در سرتاسر جهانست که هر جهانگردی آرزوی بازدید از آن را دارد. تاریخ پرفراز و نشیب، آثار باستانی باشکوه، فرهنگ و آداب و رسوم غنی، غذاهای خوشمزه، آب و هوای شگفت انگیز و مناظر طبیعی متنوع باعث شده است تا ایتالیا با جذب بیش از 58 میلیون جهانگرد در سال 2018 میلادی، پنجمین کشور پرطرفدار برای جهانگردان جهان باشد.

کمتر جهانگردی در جهانست که شیفته قدم زدن در خرابه های باستانی رم، تماشای شکوه رنسانس در فلورانس، قایق سواری در کانال های ونیز، خرید در فروشگاه های میلان و گشت و گذار در مراتع و مزارع توسکانی نباشد. اگر شما هم یکی از علاقه مندان سفر به کشور چکمه ای اروپا هستید، با این مقاله از وبلاگ ققنوس همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای ایتالیا

ایتالیا در جنوب قاره اروپا واقع شده و با کشورهای فرانسه، سوئیس، اتریش و اسلوونی هم مرز است. اگر همین الان به نقشه جهان نگاه کنید، به راحتی می توانید ایتالیا را پیدا کنید. نقشه ایتالیا چکمه ای است که از جنوب ایتالیا شروع شده و در دریای مدیترانه امتداد پیدا نموده است. همین ویژگی نقشه کشور ایتالیا یکی از دلایل شهرت این کشور در جهان است.

موقعیت جغرافیایی ایتالیا باعث شده است تا آب و هوا و طبیعت متنوعی در نقاط مختلف این کشور پدید آید. شمال ایتالیا به دلیل نزدیکی به رشته کوه آلپ، کوهستانی و سرد است و تعدادی از بلندترین قله های اروپا در این منطقه واقع شده است. منطقه توسکانی در مرکز ایتالیا آب و هوای معتدل تری دارد و از مراتع سرسبز، رودهای خروشان و پرآب، رشته کوه های کم ارتفاع و خط ساحلی طولانی تشکیل شده است.

آب و هوای جنوب ایتالیا اما با دیگر مناطق این کشور متفاوت است. جنوب ایتالیا گرم و خشک است و قله های آتشفشانی را می توان ویژگی اصلی طبیعت این منطقه دانست. همچنین منطقه پوگلیا در پاشنه چکمه ایتالیا نیز خاکی حاصلخیز دارد که مملو از باغ های گسترده زیتون است.

اما به طور کلی، ایتالیا آب و هوایی مدیترانه ای با تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و مرطوب دارد. ماه جولای (تیر و مرداد) گرم ترین ماه و ژانویه (دی و بهمن) سردترین ماه سال در این کشور است. هر چند ایتالیا کشوری چهار فصل است و در تمام طول سال برای سفر مناسب است، اما از ماه آوریل تا ژوئن (فروردین تا تیر) بهترین زمان بازدید از ایتالیا است.

ایتالیا در طول تاریخ

ایتالیا یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان با فرهنگی پربار است و بدون شک می توان آن را مهد تاریخ و تمدن اروپا نامید. به همین دلیل در هر گوشه ای از این کشور، آثار تاریخی و جاذبه های فرهنگی متعددی پیدا کنید.

شاید تأسیس جمهوری روم در حدود 2600 سال پیش (قرن ششم پیش از میلاد) را بتوان نقطه شروعین تاریخ و تمدن ایتالیا دانست. اما شکوه ایتالیا با تأسیس امپراطوری روم در قرن اول پیش از میلاد شروع گشت. امپراطوری روم در دوران اوج خود از عظیمترین قدرت های جهان بوده که بخش زیادی از جهانی شناخته شده آن موقع را در اختیار داشته است. شهر رم به عنوان مرکز این امپراطوری، مظهر شکوه و تمدن روم باستان بوده و امروزه نیز می توان این شکوه را در میان بناهای شگفت انگیزی مانند کلوسئوم مشاهده کرد.

بعدها با گسترش سیطره کلیسای کاتولیک بر اروپای قرن وسطی و مرکزیت کلیسا در شهر رم و کلیسای سنت پیتر، ایتالیا همچنان از اهمیت بالایی برخوردار بود. معماران و هنرمندان توانمندی در سرتاسر اروپا به این شهر فراخوانده می شدند تا کلیساها و بناهای یادبود باشکوهی را بسازند.

ایتالیا نه تنها مهد تمدن اروپاست، بلکه شروعگر دوران طلایی رنسانس نیز به شمار می رود. شهر فلورانس محل تولد دوران رنسانس است که از قرن های 14 تا 17 میلادی، باعث تغییرات گسترده ای در سرتاسر جهان شد. در این دوران اندیشمندان و هنرمندان عظیمی مانند لئوناردو داوینچی، میکل آنژ، گالیله، ماکیاولی و … در ایتالیا ظهور نموده و آثار بینظیری از خود بجای گذاشتند.

مردم، زبان، مذهب و واحد پول ایتالیا

ایتالیا با جمعیتی در حدود 60 میلیون نفر، بیست و سومین کشور پرجمعیت جهانست. بیش از 74% جمعیت ایتالیا را مسیحیان کاتولیک تشکیل می دهند و پیروان دیگر ادیان در رده های بعدی قرار دارند. مردم ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی صمیمیت بیشتری دارند.

ایتالیایی زبان رسمی این کشور است اما در مناطق مختلف زبان های دیگری نیز وجود دارد. در منطقه تیرول جنوبی (مرز اتریش) زبان آلمانی و در مناطق شمالی بین ریویرا و میلان (هم مرز با فرانسه و سوئیس) زبان فرانسوی نیز جریان دارد. همچنین در اغلب شهرهای عظیم و مراکز جهانگردی زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی صحبت می گردد.

ایتالیا نیز مانند اغلب کشورهای اروپایی از واحد پولی یورو استفاده می نماید.

مهم ترین شهرهای ایتالیا

ایتالیا کشور پهناوری است (دهمین کشور عظیم اروپا) و به دلیل فرهنگ متنوع، هر کدام از مناطق و شهرهای آن جذابیت های خاصی برای سفر و بازدید دارند. در ادامه تعدادی از مهمترین شهرهای ایتالیا را با یکدیگر آنالیز می کنیم:

رم

رم بدون شک یکی از زیباترین شهرهای جهانست. این شهر به دلیل اهمیتی که در تمام طول تاریخ پر فراز و نشیب ایتالیا داشته است، مملو از آثار تاریخی شگفت انگیزی است که هر بیننده ای را مبهوت می نماید. از خرابه های باستانی امپراطوری روم تا شکوه بناهای رنسانس، از زیبایی خیره نماینده کلیساها تا جزئیات فوق العاده مجسمه ها و آبنماها باعث شده است تا رم به شهری جاودانه تبدیل گردد.

اما علاوه بر این ها، شهر رم یک ویژگی استثنایی دیگر نیز دارد؛ جای دادن یک کشور در میان خود. واتیکان، مرکز کلیسای کاتولیک و محل زندگی پاپ، کوچک ترین کشور جهان است که در میان شهر رم قرار گرفته است.

شهر رم مملو از جاذبه های تاریخی و فرهنگی متعددی است که بازدید از تمامی آنها به زمان بسیار زیادی احتیاج دارد. اما تعدادی از مهمترین جاذبه های این شهر عبارتند از آمفی تئاتر کلوسئوم، فروم رومی، کلیسای سنت پیتر، قلعه سنت آنجلو، پانتئون، پله های اسپانیایی و میدان اسپانیا، میدان ناوونا، یادبود ویتور امانوئل دوم.

ونیز

اگر از مردم جهان درباره رویایی ترین شهر جهان سؤال کنید، احتمالاً ونیز اولین جوابی است که دریافت خواهید کرد. معماری زیبای دوران رنسانس، کانال های آب و پل های زیبا، گاندولاهای دوست داشتنی (قایق های ونیزی) و کارناوال مشهور این شهر، ونیز را به یکی از زیباترین مقصدهای جهانگردی تبدیل نموده است.

ونیز در واقع از 116 جزیره کوچک و عظیم در اطراف تالاب ونیز تشکیل شده است. همین امر باعث شده کانال های آب متعدد و حمل و نقل با قایق به اصلی ترین ویژگی و جاذبه این شهر تبدیل گردد. جمهوری ونیز در دوران رنسانس از قدرتمندترین دولت شهرهای ایتالیا بوده و به دلیل ثروت بالا، ساختمان های زیبایی در این شهر و به ویژه اطراف میدان سن مارکو ساخته شده اند.

کلیسای سن مارکو، کاخ دوک، پل آه (حسرت)، برج ساعت و پل ریالتو تعدادی از مهمترین جاذبه های ونیز هستند که حتماً باید از آنها بازدید کنید.

فلورانس

اگر قرار باشد تنها یک شهر را به عنوان مهد فرهنگ اروپایی انتخاب کنیم، چاره ای جز انتخاب فلورانس نخواهیم داشت. این شهر زیبا با فرهنگ و اندیشمندان عظیم خود اروپا را از دوران سیاه قرون وسطی نجات داده و به سمت مدرنیسم راهنمایی کرد.

در هر گوشه از این شهر می توان ردپای یک هنرمند و دانشمند عظیم را پیدا کرد. لئوناردو داوینچی، آمریگو وسپوچی (از کاشفان قاره آمریکا)، فلورانس نایتینگل (بنیانگذار پرستاری نوین) خاندان قدرتمند مدیچی، رافائل سانتی (نقاش)، نیکولو ماکیاولی (اندیشمند و نظریه پرداز)، میکل آنژ (معمار و مجسمه ساز)، دانته آلیگیری (شاعر) و … تنها تعداد کمی از شهروندان شناخته شده فلورانس هستند.

هنگام گشت و گذار در فلورانس، ساختمان های زیبای بجای مانده از دوران رنسانس با سقف های شیروانی سرخ و قهوه ای بیش از هر چیز نظر شما را به خود جلب خواهد نمود. اما مهمترین جاذبه جهانگردی فلورانس، کلیسای سانتا ماریا دل فیوره است که مانند نگینی در مرکز فلورانس می درخشد. این کلیسای فوق العاده زیبا با سنگ های سبز و سفید، یکی از عظیمترین گنبدهای جهان (در کنار گنبد سلطانیه و گنبد مسجد ایاصوفیه استانبول) را دارد.

همچنین میدان دلا سینیوریا نیز از دیگر جاذبه های مطرح فلورانس است که میدان مرکزی این شهر و محل قرارگیری کاخ حکومتی (کاخ وکیو) جمهوری فلورانس بوده است. در مقابل این کاخ می توانید کپی مجسمه داوود اثر میکل آنژ را نیز مشاهده کنید.

میلان

هر چند شهرهای ایتالیا با فرهنگ و معماری متفاوتی دارند، اما شاید بتوان شباهت هایی میان رم، ونیز و فلورانس پیدا کرد. اما میلان به طور کلی از این ماجرا مستثنی است. میلان از دیگر شهرهای ایتالیا مدرن تر است.

ایتالیا یکی از اصلی ترین مراکز مد و فشن در جهان است و میلان نیز پایتخت مد ایتالیا به شمار می رود. پس عجیب نیست که در هنگام گشت و گذار در این شهر با فروشگاه های عظیم برندهای مطرحی مانند Giorgio Armani، Dolce & Gabbana، Prada، Versace روبرو شوید.

اما وجود این فروشگاه ها باعث نمی گردد که جاذبه های تاریخی میلان را نادیده بگیرید. کلیسای جامع میلان (Duomo) یکی از شگفت انگیزترین بناهایی است که در سرتاسر جهان به چشم خواهید دید. این کلیسا عظیمترین کلیسای ایتالیا (فراموش ننموده اید که کلیسای سنت پیتر در واتیکان است، نه ایتالیا!) و چهارمین کلیسای جهان است. شاید جالب باشد بدانید که ساخت این کلیسا نزدیک به 6 قرن به طول انجامید و ساخت آن به طور رسمی در سال 1965 میلادی و با نصب آخرین در برنزی انتها یافت.

غذا و خوراکی در ایتالیا

مگر می گردد به ایتالیا فکر کرد و یاد غذاهای خوشمزه این کشور نیافتاد؟ آشپزی ایتالیایی هواداران پروپا قرصی در سرتاسر جهان دارد و بخشی از معروف ترین غذاهای جهان را شامل می شوند. انواع پیتزا، پاستا و لازانیا از جمله غذاهای ایتالیایی هستند که در سرتاسر جهان محبوب و پرطرفدارند.

اما در خود ایتالیا، آشپزی اهمیت ویژه ای دارد و به نوعی یکی از تفریحات مردم ایتالیا است. در مناطق مختلف، مردم محلی از محصولات گیاهی و دامی (مانند روغن زیتون، سالامی و پنیر) همان منطقه استفاده می نمایند و هر شهر و روستایی، دستور پخت مختص به خود را دارد.

اما ایتالیایی ها علاوه بر غذاهای اصلی، به دسر نیز علاقه بسیاری دارند. تیرامیسو، ژلاتو (بستنی)، ترافل و کانولی تعدادی از مهمترین دسرهایی هستند که مردم ایتالیا معمولاً استفاده می نمایند.

پس اگر ایتالیا سفر کردید، لذت تجربه کردن غذاهای خوشمزه ایتالیایی را به هیچوجه از دست ندهید.

ویزای ایتالیا

ایتالیا از سال 1990 میلادی به عضویت پیمان شینگن درآمد. به طور کلی بر اساس پیمان شینگن، کشورهای عضو این پیمان قوانین و محدودیت های مرزی را برای عبور و مرور اتباع خود حذف کردند. بدین ترتیب اگر شما ویزای یکی از کشورهای عضو شینگن را دریافت نموده باشید، می توانید به راحتی و بدون احتیاج به ویزای دیگری به ایتالیا وارد شوید.

اما اگر قصد دارید ابتدا به ایتالیا وارد شوید، باید به وسیله آژانس جهانگردی ققنوس (تور ایتالیا) و یا سفارت ایتالیا برای اخذ ویزا شینگن اقدام کنید. سفارت ایتالیا در تهران در خیابان نوفل لوشاتو واقع شده است.

پرواز به ایتالیا

در حال حاضر پروازهای مستقیم بین ایران و ایتالیا محدود هستند و اگر قصد دارید با پرواز مستقیم به ایتالیا سفر کنید، می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

پرواز مستقیم شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد رم در ساعت 7:15 روزهای سه شنبه که 5 ساعت بعد در فرودگاه لئوناردو داوینچی شهر رم به زمین می نشیند. این فرودگاه با کد بین المللی FCO شناخته می گردد و در 20 کیلومتری جنوب غربی پایتخت ایتالیا قرار گرفته است.

پرواز شرکت هواپیمایی ماهان روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت 7:20 صبح فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد میلان ترک می نماید. این پرواز پس از طی 5 ساعت و 25 دقیقه در فرودگاه مالپنسا (MXP) در 45 کیلومتری شمال غرب میلان فرود می آید.

شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز روزهای سه شنبه و آدینه ساعت 16:20 از فرودگاه امام خمینی (ره) پروازی به مقصد میلان دارد که پس از 5 ساعت و نیم به فرودگاه مالپنسا میلان می رسد.

اما علاوه بر این پروازها، شرکت های هواپیمایی مختلفی مانند ترکیش، لوفت هانزا، قطر و … پروازهای با توقف به مقصد شهرهای ایتالیا دارند که می توانید آنها را نیز انتخاب کنید.

ایتالیا با داشتن طیف گسترده ای از جاذبه های جهانگردی تاریخی-فرهنگی و طبیعی و همچنین فرهنگ اصیل و دوست داشتنی، یکی از مهمترین مقصدهای جهانگردی جهان به شمار می رود که سالانه تعداد زیادی جهانگرد را به خود جذب می نماید. بیشتر مردم جهان دوست دارند در میان خرابه های باستانی رم قدم بزنند، شکوه کلیساهای دوران رنسانس را نظاره نمایند و در یک گاندولای ونیزی، به تماشای غروب آفتاب بنشینند. هر چند معرفی ایتالیا احتیاجمند یک کتاب قطور و چند صد صفحه ای است، اما سعی کردیم در این مقاله شما را با کلیات این کشور زیبا و دیدنی آشنا کنیم.

منبع: ققنوس
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1294

به "ایتالیا، بهترین مقصد گردشگری تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایتالیا، بهترین مقصد گردشگری تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید