تور سریلانکا: راهنمای سفر به سریلانکا

به گزارش مجله جگوار، راهنمای مسافرتی به سریلانکا | Travel Guide To Sri Lanka

سریلانکا، کشوری از جنوب آسیا است که به خاطر همجوار بودنش با اقیانوس هند، کشور سواحل بی پایان نیز آن را می خوانند. وجود آثار تاریخی متعدد، مردمی که در مهمان نوازی مشهور اند، جاذبه های طبیعی فراوان و غذاهای متنوع و لذیذی که هم فراوان اند و هم مقرون به صرفه، باعث شده است که افراد زیادی در سراسر دنیا، این کشور زیبارا به عنوان مقصدی تازه برای گذراندن تعطیلات خویش، انتخاب نمایند. اما قبل از سفر به هر نقطه ای از دنیا داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و بعلاوه چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که مسافران باید در اختیار داشته باشند. در راهنمای سفر به سریلانکا خبرنگاران میخواهد تا این قبیل از اطلاعات را در یک مطلب به طور جامع تهیه نماید، ما را در سفر به کشور سریلانکا همراهی کنید.

تور سریلانکا: راهنمای سفر به سریلانکا

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

موقعیت جغرافیایی | اطلاعات ضروری | اقامت در مقصد | شکم گردی | حمل و نقل | جاذبه های جهانگردی | راهنمای سفارت | بایدها و نبایدها در سریلانکا

موقعیت جغرافیایی سریلانکا

از لحاظ جغرافیایی کشور سریلانکا جزیره ای است که در جنوب آسیا واقع شده است. این کشور 19 میلیون و 668 هزار نفر جعیت دارد و مساحت آن 65 هزار و 610 کیلومتر مربع است. در زمان های گذشته این نام این سرزمین سیلان بوده که نحن استعمار بریتانیا نیز بوده است؛ کلمبو بزرگترین شهر سریلانکا و مرکز آن است و به ترتیب بنتوتا و کندی از دیگر شهرهای این کشور هستند.

آب و هوای کشور سریلانکا

شرایط آب و هوا در کشور سریلانکا در طبق استوایی واقع شده است و دو فصل گرم و خشک در این کشور نمایان است. به طور معمول میانگین دما در این کشور بین 28 تا 32 درجه سانتی گراد بوده و در منطقه Nuwara Eliya که در ارتفاعات مرکزی واقع شده است، ممکن است تا 16 درجه سانتیگراد هم کاهش یابد. سردترین ماه های سال دسامبر و ژانویه و گرم ترین ماه های سال آوریل و آگوست است.

برترین زمان برای سفر به سریلانکا فصل خشک نواحی ساحلی یعنی از آوریل تا نوامبر برای سواحل شرقی و از دسامبر تا مارس برای سواحل غربی و ارتفاعات مرکزی است.

اطلاعات ضروری در کشور سریلانکا

زبان رسمی: سینهالی / تامیل

واحد پول: کرون(LKR)

نوع برق شهری در سریلانکا: 230 ولت و 50 هرتز است.

کد کشور: +94

شماره های اضطراری:

  • پلیس 118 / 119
  • آمبولانس و آتش نشانی 110
  • پلیس جهانگردی 011-2421052

اختلاف ساعت با تهران: 5 ساعت و نیم جلوتر است.

فرودگاه های بین المللی:

  • فرودگاه بین المللی باندرانیکی
  • فرودگاه بین المللی ماتالا
  • فرودگاه راتمالانا

هزینه خورد و خوراک در سریلانکا

در ادامه راهنمای سفر به سریلانکا به حدودی از قیمت غذا در این کشور بر اساس سایت Numbeo اشاره خواهیم کرد.

برای یک وعده غذا در یک رستوران مقرون به صرفه قیمت باید هزینه 300 روپیه سریلانکا را بپردازید.

برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوان میانه باید 2000 روپیه سریلانکا پرداخت کنید.

قیمت منوهای مک دونالد در کشور سریلانکا به نسبت مقرون به صرفه تر است و مبلغ 386 روپیه سریلانکا می باشد.

برای تهیه آب معدنی 48 روپیه سریلانکا و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن 34 روپیه سریلانکا بپردازید.

چند غذای محبوب سریلانکایی

خورشت سبزیجات: غذاهای اولیه سریلانکا از خورشت های معطر و فصلی تشکیل شده که هر کدام عطر و طعمی مخصوص به خود دارند و با توجه به سبزیجات همان فصل درست می شوند.

غذای :Gotu Kola Kanda غذای مقوی و سبز رنگ که بخشی از آن سوپ و بخشی حلیم حبوبات است، این غذا از سبزیجات جنگلی و برنج درست می شود و خاصیت های زیادی برای سلامتی دارد.

غذای :Dha این غذا که در واقع خورشت عدس است از غذاهای اصلی سریلانکاست که در کنار غذاهای دیگر و معمولا برنج خورده می شود.

غذای Lamprais: برای درست کردن این غذا کوفته های گوشت و خوراک گوشت که با ادویه هایی مثل هل و دارچین مزه دار شدند با برنج ترکیب و در داخل یک برگ موز پیچیده و به آرامی پخته می شوند.

هزینه حمل و نقل در سریلانکا

هزینه بلیط تک سفره 20 روپیه سریلانکا

هزینه بلیط ماهانه حمل و نقل 1000 روپیه سریلانکا

هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید 50 روپیه سریلانکا و به ازای هر یک کیلومتر 45 روپیه سریلانکا به مبلغ اضافه می شود. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند 120 روپیه سریلانکا باید پرداخت نمایید.

هزینه یک لیتر بنزین در این شهر 125 روپیه سریلانکا

شهرهای معروف کشور سریلانکا

  • کلمبو

کلمبو شهری تجاری در سریلانکا، قاره آسیا است. این شهر که بزرگ ترین شهر سریلانکا محسوب می شود، در استان غربی واقع شده است و با سری جایاواردنپورا کوته که مرکز رسمی سریلانکا محسوب می شود و دهیوالا ماونت لاوینیا همسایه است. این شهر با جاذبه های جهانگردی متعدد سالانه میزبان جهانگرد های بسیاری در سراسر جهان است و تورهای کلمبو یکی از جالب ترین تورها در میان جهانگردان محسوب می شود. به منظور دریافت اطلاعات کاملتر از این شهر می توانید راهنمای سفر به کلمبو را در مجله جهانگردی خبرنگاران مطالعه نمایید.

  • کندی

کندی یک شهر بزرگ در کشور سریلانکا، واقع در استان مرکزی است. این شهر آخرین مرکز عصر پادشاهان باستان سریلانکا بوده و در میان تپه های فلات کندی که یک منطقه از مزارع گرمسیری، که به طور عمده مزارع چای است واقع شده است. کندی دومین شهر بزرگ سریلانکا است و عمده اقتصاد این منطقه بر پایه کشت چای است.

  • بنتوتا

بنتوتا شهری ساحلی در جنوب سریلانکا و در قاره آسیا است. این شهر در استان جنوبی و در همسایگی کلمبو و گاله (Galle) واقع شده است. سواحل طلایی این شهر بسیاری از جهانگردان را شیفته خود نموده است و تورهای بنتوتا به یکی از پرطرفدارترین تورهای جهان تبدیل شده است. جمعیت بنتوتا 37 هزار نفر است و زبان رسمی این شهر سینهالی است؛ گرچه زبان تامیل نیز به صورت گسترده ای در میان مردم رواج دارد.

جاذبه های جهانگردی سریلانکا

  • شهر باستانی سیگیریا | City of Sigiriya

در استان مرکزی سریلانکا صخره ای بزرگ و باابهت واقع شده است که یکی از قصرهای باستانی بر فراز آن ساخته شده است. قلعه سیگیریا قصری متعلق به شاه کاساپا است که از قرن 5 بعد از میلاد به جا مانده است. با استفاده ا پله هایی که در یک طرف صخره ساخته شده می توان به بالای صخره و قلعه تاریخی رسید. ورودی این قلعه شبیه به شیر سنگی تراشیده شده است و شکوه و ابهت خاصی دارد.

آدرس: Ancient City of Sigiriya, Sigiriya, Sri Lanka

  • شهر تاریخی گاله | Old Town Of Galle

در سریلانکا شهری قدیمی وجود دارد که ردپای هلندی ها در آن کاملا مشهود است. در واقع هلندی ها در قرن 16 شهر گاله را بنا نهادند و با دیوارها و استحکاماتی آن را در برابر هجوم دشمن مقاوم کردند. شهر گاله در فاصله حدودا 130 کیلومتری مرکز سریلانکا، کلمبو، واقع شده است و واقعا ارزش بازدید و تماشا را دارد.

آدرس: Galle Dutch Fort, Galle, Sri Lanka

  • غار دامبولا | Dambulla Cave

غار طلایی دامبولا در طول 22 قرن گذشته مقصدی مذهبی در آئین بودا بوده است. این غار بعلاوه بزرگ ترین و سالم ترین غار در جزیره محسوب می شود. داخل غار دامبولا نقاشی های دیواری منحصربفردی وجود دارد و همینطور 150 مجسمه در دورتادور غار قرار داده شده اند.

آدرس: Dambulla Cave Temple, Kandy-Jaffna Hwy, Dambulla, Sri Lanka

  • جنگل حفاظت شده سیناراجا | Sinharaja Forest Reserve

جنگل سیناراجا یکی از دو منطقه طبیعی در سریلانکاست که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این منطقه آخرین جنگل بارانی به جای مانده در سریلانکاست و درخت ها و گونه های گیاهی خاصی در این جنگل وجود دارد.

آدرس: Sinharaja Rainforest Reserve, Sri Lanka

  • پارک ملی Udawalawe

این پارک ملی در مرز میان استان های Sabaragamuwa و Uva واقع شده است. این پارک به منظور حفاظت از حیوانات وحشی ساخته شده است. این مجموعه حفاظت شده، مساحتی در حدود 30 هزار هکتار را در بر می گیرد. این منطقه پیش از اینکه به عنوان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش انتخاب شود، برای کشاورزی تناوبی مورد استفاده قرار می گرفته است. این پارک در 165 کیلومتری کلمبو واقع شده است و یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان آبی و فیل های سری لانکایی است. این پارک سومین پارک پربازدید سری لانکاست و به یکی از جاذبه های جهانگردی محبوب این کشور تبدیل شده است به خصوص برای کسانی که به جاذبه های طبیعی و حیات وحش علاقه دارند.

  • قله آدم | Adams Peak

یکی دیگر از جاذبه های جهانگردی سریلانکا که در راهنمای سفر به سریلانکا می خواهیم به آن اشاره کنیم، قله آدم است که به زبان محلی های این کشور پادا نام دارد. این کوه مخروطی 2243 متری در نواحی مرکزی سری لانکا واقع شده است. این قله را سری پادا یعنی جای پای مقدس نامیده اند.

  • پارک ملی یالا | Yala

پربازدیدترین پارک در کشور سریلانکا، پارک ملی یالا است که دومین پارک ملی این کشور به شمار می رود و به پنج قسمت تقسیم شده است. این پارک برای بازدید عموم باز است و هر کدام از بخش های آن دارای نام ها مختلفی هستند. این پارک وسعتی معادل 979 کیلومترمربع دارد و در 300 کیلومتری کلمبو واقع شده است. این پارک در سال 1900 به عنوان منطقه حفاظت شده حیات وحش انتخاب شده است و به خاطر تنوع حیوانات وحشی معروفیت دارد.

  • پرورشگاه فیل پیناوالا | Pinnawala

در دهکده پیناوالا در 13 کیلومتری شهر Kegalle در استان Sabaragamuwa پرورشگاهی از فیل های آسیایی وجود دارد که به عنوان یکی از جاذبه های جهانگردی در سریلانکا مطرح است. حدود 88 فیل از سال 2011 تا کنون در این پرورشگاه زندگی می نمایند. این مجموعه در سال 1975 به وسیله دپارتمان حفاظت از حیات وحش سری لانکا، ساخته شده است. این مجموعه ابتدا در پارک ملی Wilpattu قرار داشت و بعدها بعد از چند بار جا به جایی به مکان تازه منتقل شد.

توصیه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها

برای سفر خود برنامه ریزی داشته باشید!

یکی از مواردی که اغلب افراد چه آن ها که پولدار هستند و چه کسانی اهل سفرهای مالی هستند، می بایست رعایت نمایند در خصوص انتخاب پرواز و امکان اقامتی است که آن ها پیش رو دارند. به پیشنهاد ما از آن جایی که شما برای جهانگردی به کشوری نظیر سریلانکا می روید پس زمان کمی را در هتل سپری خواهید کرد پس می توانید با انتخاب هتل هایی با ستاره های کمتر نیمی از هزینه های خودتان را کاهش دهید. بعلاوه اگر هم خواستید هتلی خوب و با تمام امکانات برای خودتان رزرو کنید می توانید از یک ماه قبل از این که به مقصدتان برسید اقدام به رزرو هتل بنمایید تا از تخفیف های هتل مورد نظر بهره مند شوید.

اگر با هواپیمایی های مقرون به صرفه سفر می کنید، غذای حاضری همراهتان ببرید. چون معمولا غذاهای ارائه شده در هواپیمایی های مقرون به صرفه، بسیار گران هستند. بارتان را تا جایی که ممکن است سبک کنید. چون هواپیمایی های مقرون به صرفه اخیرا بابت بار اضافه هزینه های سنگینی دریافت می نمایند.

بیشتر غذاهای محلی بخورید!

اغلب کشورهای جهان منطقه های دارند که برای آن ها جهانگردی محسوب می شود و به طبع هزینه های آن منطقه ها به نسبت دیگر منطقه ها آن کشور هزینه های بیشتری دارد. برای همین ما پیشنهاد می کنیم که از رستوران های محلی برای وعده های غذای خودتان استفاده کنید. چرا که هم می توانید با غذاهای محلی آن ها آشنا شوید و هم اینکه هزینه کمتری پرداخت می کنید. برای این کار ما وب سایتی را به شما معرفی می کنیم به نام www.withlocals.com که در آن می توانید از تجربیات اهالی برخوردار شوید.

غذاهای خیابانی هم گزینه های خوبی هستند. بعلاوه در ادامه پیشنهادات غذایی می توانید برای اینکه در هزینه های خودتان کاهش ایجاد کنید مواد غذایی مورد نیازتان را تهیه کنید و خودتان اقدام به پخت غذا بنمایید.

  • در فصل خلوت سال سفر کنید

موثرترین کاری که برای کاهش هزینه سفرتان می توانید انجام دهید این است که در فصل کم جهانگرد یا آف سیزن سفر کنید. فصل پرجهانگرد در سری لانکا از نوامبر تا مارس است؛ زمانی که بسیاری از کشورهای جهان فصل زمستان را می گذارنند و برای تعطیلات زمستانی این مقصد گرم را انتخاب می نمایند.

  • از جاذبه های رایگان استفاده کنید

استفاده از جاذبه های رایگانی که در شهرهای وجود دارد یاری بسیاری در کاهش هزینه های سفر می کند، مثلا تورهای دوچرخه سواری یا پیاده روی، شنا در سواحل، صعود از کوه ها، بازدید از بازارهای محلی، بازدید از بازارهای شناور، شرکت در رویدادهای فرهنگی خیابانی، بازدید از نمایشگاه های خیابانی و…

  • در خانه اهالی شهر اقامت کنید

همیشه اقامت بخش بالایی از هزینه های سفر را شامل می شود، که برای کاهش در این هزینه می توانید در خانه محلی های شهرهای سریلاکا اقامت داشته باشید. بعلاوه از برنامه های نظیر Airhub یا HelpX استفاده کنید و با عضویت در آن ها دوست پیدا و در خانه وی اقامت داشته باشید تا بیش از نیمی از هزینه های شما کاسته شود.

  • بطری آب همراه داشته باشید!

اگر بخواهید در رستوران ها و خیابان ها، هر جا که تشنه شدید، آب بسته بندی شده خریداری کنید، در خاتمه سفر متوجه می شوید که هزینه زیادی فقط بابت خرید آب پرداخت نموده اید. بطری آب یا قمقمه خود را همه جا همراه ببرید و هر زمان به آب سالم دسترسی داشتید آن را پر کنید.

مراکز خرید در شهر کلمبو

  • پاساژ Lady J کلمبو

آدرس: Gnanartha Pradeepa Mawatha، Colombo 01000، Sri Lanka

  • مرکز خرید Odel کلمبو

آدرس: 16 Ward Pl، Colombo 00700، Sri Lanka

راهنمای سفارت سریلانکا

  • سفارت سریلانکا در تهران

تلفن: 22569179

آدرس: اتوبان صدر، بلوار کاوه شمالی، خیابان جهرمی، خیابان جهانتاب،پلاک 11

  • سفارت ایران در سریلانکا

تلفن: 0094112081515

آدرس: 7 Bullers Ln, Colombo 00700, Sri Lanka

بایدها و نبایدها در سریلانکا

  • سعی کنید حدود 1 ماه قبل از سفرتان هتل محل اقامتتان را در کلمبو رزرو نمایید چرا که اینکار حدود 50 درصد تحفیف شامل حالتان خواهد شد. اگر با هواپیمایی های مقرون به صرفه سفر می کنید، غذای حاضری همراه تان ببرید. چون معمولا غذاهای ارائه شده در هواپیمایی های مقرون به صرفه، بسیار گران هستند.
  • برای این که بیشتر با جاذبه ها و نواحی تماشای که در این منطقه وجود دارد آشنا شوید به وسیله سایت کوچ سرفینگ.com از تجریبات اهالی و دیگر جهانگرد هایی که به این شهر سفر نموده اند نیز اطلاع پیدا کنید.
  • سعی کنید در فعالیت های و تفریحات رایگانی که در سطح شهر برگزار می شود نظیر دوچرخه سواری یا پیاده روی و همینطور کوه نوردی و بازارگردی در این شهر نیز استفاده کنید.
  • حتما از آب معدنی استفاده کنید.
  • یک سیم کارت محلی با پکیج های دیتا و تماس تهیه کنید. با این کار می توانید به راحتی و با قیمت مناسب با اماکن جهانگردی و اقامتی مختلف تماس بگیرید و به راحتی از اینترنت استفاده کنید. اپراتورهای Dialog و Mobitel آنتن دهی خوبی در سراسر سریلانکا دارند.
  • درست است که سریلانکا از نظر کشورهای غربی همچنان مقصد مقرون به صرفهی به شمار میرود اما بعضی قیمت ها در آن روز به روز بالاتر می رود. اگر قصد خرید دارید به سوپرمارکت های شهرهای بزرگ بروید اینجوری خیالتان راحت است که به میزان پول می دهید.
  • برای فرار از شلوغی و هیاهو به سمت شمال بروید! استان شمالی، منطقه ای بکر برای کسانی است که می خواهند در مسیرهای کمتر شناخته شده کوله گردی نمایند. قلعه ناملی تایگر یکی از آخرین جا هایی است که دوباره به روی جهانگردان باز شده است. اگر در پی سواحل طلایی خلوت، مکان های مقدس و دورافتاده و بنادر استعماری هستید به سمت شمال بروید.
منبع: الی گشت
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2014

به "تور سریلانکا: راهنمای سفر به سریلانکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور سریلانکا: راهنمای سفر به سریلانکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید