عجایب هفتگانه هند؛ از معبد طلایی پنجاب تا مجموعه تاریخی هامپی

به گزارش مجله جگوار، عجایب هفت گانه ی هند، نمونه های شگفت انگیزی از هنر و معماری این کشور هستند که با جذابیت خاصشان، همیشه توجه جهانیان رو به خود جلب می نمایند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

عجایب هفتگانه هند؛ از معبد طلایی پنجاب تا مجموعه تاریخی هامپی

هندوستان کشوری کهن با اماکن و یادمان های تماشای بسیاری است. فرهنگ، هنر و معماری هند در نوع خود زبانزد عام و خاص است که به نحوی در آثار باستانی آن، به ویژه در عجایب هفت گانه اش کرد پیدا نموده است. در این مقاله، نگاهی اجمالی بر عجایب هفت گانه هند خواهیم داشت.

معبد طلایی پنجاب

معبد طلایی یا دربار صاحب هند، مقدس ترین مکان مذهبی پیروان آیین سیک در جهان است. این معبد در شهر امریتسار استان پنجاب واقع شده که به وسیله پنجمین سیخ گورو، یعنی گورو ارجن طراحی شده است. کتاب مقدس سیخ ها که با عنوان آدی گرانت شناخته می گردد، داخل معبد طلایی قرار گرفته است. بعلاوه آکال تاخت یا تاج و تخت خدای جاودان که به نوعی بت سیخ ها محسوب می گردد نیز در این معبد واقع شده است. پیروان تمامی ادیان جهان می توانند از معبد طلایی بازدید نمایند. طبقات بالایی این معبد که پوشیده از طلا است، روزانه 100 هزار بازتماشاماینده دارد.

مجسمه بزرگ گوماتارایا

مجسمه بزرگ گوماتارایا، تندیسی مقدس بین پیروان جین گرایی هند به شمار می رود. این مجسمه در استان کارناتای هند واقع شده است. گوماتارایا پسر ریشابهانتا بوده است. طبق افسانه های موجود، او پس از بی حرکت ماندن به مدت یک سال و با ژرف اندیشی به رستگاری رسیده است. در این مدت زمان، درختان و گیاهان زیادی در اطراف پاهای او رشد نموده است. مجسمه بزرگ گوماتارایا به عنوان ادای احترامی به مردم آن موقع، در ایام باستان هند ساخته شد. این مجسمه 21 متر طول دارد و در بالای تپه سراوانابلگولا استان کارناتا قرار گرفته است. این مجسمه به وسیله چاوندارایا که وزیر و فرمانده جنگ سلسله گانگا بود، در سال 981 میلادی ساخته شد.

دانشگاه نالاندا

دانشگاه نالاندا که یک صومعه بودایی و مرکز آموزشی بین قرن هفتم پیش از میلاد تا سده 1200 پس از میلاد بوده، یکی از عجایب هفت گانه هند و نیز از جمله میراث فرهنگی یونسکو به شمار می رود. نالاندا در 95 کیلومتری مرکز استان بهار یعنی پاتنا واقع شده است. نالاندا یکی از معروف ترین دانشگاه های هند باستان است که از آموزه های زبان سانسکریت ودایی شدیدا تاثیر پذیرفته است. این دانشگاه طی سلطنت امپراتوری گوپتا به شکوفایی رسید.

دانشگاه نالاندا در زمان اوج خود، دانش آموختگانی از سرزمین های دور و نزدیک چین، کره، آسیای مرکزی و تبت داشت. متاسفانه سلسله مملوکیان در سده 1200 میلادی این دانشگاه را چپاول کردند که در نهایت به فراموشی آن منجر شد. پس از سالیان دراز، دولت هند کنونی این مکان را بازسازی و بازسازی کرد که در حال حاضر میزبان جهانگردان تعداد بسیار زیادی از سراسر جهان است.

تاج محل

شاید افراد اندکی در جهان وجود دارند که نام تاج محل، نماد معروف عشق را نشنیده اند. این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی تبارش، یعنی ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتازمحل که در سال 1631 میلادی در سفری جنگی به هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده است. اکنون، تاج محل آرامگاه ممتاز محل و نیز شاه جهان است. مقبره های این آرامگاه، در مجموعه ای به وسعت 17 هکتار ساخته شدند. احتمالا ساخت و ساز تاج محل در سال 1653 میلادی تکمیل شده است. امروز، میلیون ها جهانگرد و بازتماشاماینده از این میراث جهانی یونسکو تماشا می نمایند. تاج محل نه تنها جزو عجایب هفت گانه هند است، بلکه در زمره عجایب هفت گانه جهان نیز قرا دارد.

پرستشگاه خورشید کونارک

پرستشگاه خورشید کونارک یکی دیگر از عجایب هفت گانه هند است که در اوریسای هند واقع شده است. این پرستشگاه در سال 1255 میلادی به دست یکی از فرمانروایان سلسه گانگا یعنی ناراسیمهادوا ساخته شده است. عمده معروفیت پرستشگاه خورشید کونارک به علت معماری شگفت انگیز و مجسمه های زیبایش است. جاذبه جهانگردی اصلی این مکان، معبد ارابه مانند آن است که دارای چرخ ها، دیواره ها و ستون های حکاکی شده است. اگرچه بیشتر قسمت های پرستشگاه خورشید کونارک تخریب شده اما همان بخش های به جای مانده نیز توجه جهانگردان بسیاری را به سمت خود جلب نموده است. این معبد به خدای خورشید هندیان باستان تقدیم شده است. معماری و مهندسی ساخت این مکان همیشه فکر معماران و مهندسان امروزی را به خود مشغول می نماید.

مجموعه یادمان های کاجوراهو

مجموعه یادمان های کاجوراهو، مجموعه ای متشکل از معابد هندویی و جین گرایی است که در استان مادیه پرادش هند قرار دارند. این مکان به عنوان یکی از میراث های فرهنگی یونسکو در هند اعلام شده است. معروفیت اصلی مجموعه یادمان های کاجوراهو در سطح جهان، برای مجسمه ها و معماری خاصش است.

این معابد و یادمان هایش بین سال های 950 تا 1050 میلادی تحت فرمانروایی سلسله چاندلا ساخته شدند. طبق مدارک تاریخی موجود، این مکان 85 معبد تا قرن دوازدهم میلادی داشته است که اکنون تنها 20 معبد از آن ها به جای مانده است. فراوانی مجسمه های این مکان، جزئیات پیچیده و طراحی های نمادین آن همگی نشان از هنر غنی هند باستان دارد. به علت تمامی موارد ذکر شده، مجموعه یادمان های کاجوراهو یکی از عجایب هفت گانه هند محسوب می گردد.

مجموعه تاریخی هامپی

هامپی، دهکده ای کوچک در استان کارناتاکای هند است که مملو از معابد و مقبره های شگفت انگیز و باستانی است. هامپی در دوران اوج شکوفایی خود، یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان به شمار می رفت. هامپی بخشی از یکی از امپراتوری های باستانی هند یعنی ویجایاناگارا بوده که فرمانروایانش به عشق، هنر، فرهنگ، علم و حکومتی کارآمد معروف بودند. معبد ویروپاکشا، حمام ملکه و مجموعه معابد ویتالا بخشی از مهم ترین یادمان های هامپی محسوب می شوند. هامپی همیشه با عجایب زیبای خود، تعجب بازتماشاماینده را بر می انگیزد.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2043

به "عجایب هفتگانه هند؛ از معبد طلایی پنجاب تا مجموعه تاریخی هامپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب هفتگانه هند؛ از معبد طلایی پنجاب تا مجموعه تاریخی هامپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید