بازسازی ساختمان: بازسازی دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد شروع شد

به گزارش مجله جگوار، عملیات بازسازی و بازسازی دبیرستان تاریخی ایرانشهر شهر یزد به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد شروع شد.

بازسازی ساختمان: بازسازی دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد شروع شد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

ساشا ریاحی مقدم سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:

دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد، ساختمانی دو طبقه با نمایی از آجر زردرنگ است که ساختمان اصلی آن یو (U) شکل طراحی شده و کلاس های درس، اتاق های اداری و کتابخانه این بنا در تراز همکف، پشت رواق های حیاط اصلی، قرار گرفته است و مدرسه زیرزمین بزرگی نیز دارد که به آزمایشگاه اختصاص داده شده است.

در طراحی ساختمان مدرسه از خشت، گل، آجر، کاه گل، گچ، سنگ و کاشی استفاده شده است.

ریاحی مقدم اضافه نمود:

ساختمان این دبیرستان از طاق های ضربی و با معماری جمع زیادی از استادکاران یزدی و طراحی آندره گدار فرانسوی به سبک معماری ساسانی و صفوی ساخته شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در سرانجام گفت که اهمیت و ارزش این بنا بسیار زیاد است و اداره میراث فرهنگی استان یزد عملیات بازسازی و بازسازی این بنا را در دستور کار قرار داده است. جمع آوری موزاییک های فرسوده، شفته کف حیاط ساختمان، هره چینی اطراف باغچه ها با آجر فرشی، ازاره چینی دیوار ساختمان اصلی با آجر نیمه فرشی همراه با بندکشی و کف سازی قسمتی از حیاط مدرسه از اهم، اقداماتی است که در این فصل از بازسازی انجام خواهد شد.

دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد که در تیرماه سال 1377 با شماره 2048 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، مربوط به دوره قاجار است و در جبهه شمالی خیابان شهید رجایی (ایرانشهر) و به فاصله کمی از میدان شهید بهشتی شهر یزد واقع شده است. این دبیرستان نخستین دبیرستان تاسیس شده در استان یزد است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2011

به "بازسازی ساختمان: بازسازی دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: بازسازی دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید