همه آنچه باید قبل از گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی بدانیم

به گزارش مجله جگوار، به طور کلی وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی، برای توسعه و رونق کسب و کار خود، در پی تجهیز پلتفرم خود به ابزارهای نوین دنیای دیجیتال از جمله انواع درگاه پرداخت اینترنتی هستند.

همه آنچه باید قبل از گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی بدانیم

درگاه های پرداخت الکترونیکی را می توان نقاط مجازی فروش نامید این نوع پرداخت بدون حضور فیزیکی کارت صورت می گیرد. خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت انجام می گردد. هر شرکت و سازمانی برای فروش محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت و سایت مخصوصش می تواند یک درگاه پرداخت الکترونیک تهیه کند. امروزه نیز هر شخص یا کسب و کار فعال در شبکه های اجتماعی با استفاده از سرویس لینک پرداخت نیز می تواند درگاه شخصی خود را داشته باشد و کانال های فروش خود را به شبکه پرداخت آنلاین کشور متصل کنند.

انواع درگاه پرداخت

پیش از هر چیز باید شرح بدهیم که اصولا دو نوع درگاه پرداخت اینترنتی وجود دارد؛ نخست درگاه پرداخت مستقیم که شرکت های موسوم به PSP آن ها را ارائه می کنند و متقاضیان می توانند برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم به سایت شاپرک مراجعه کنند و در آن جا با 12 شرکت PSP آشنا شوند.

دوم درگاه پرداخت واسط است که از طریق شرکت های پرداخت یار به متقاضیان ارائه می گردد. مراحل دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، از شرکت های PSP و پرداخت یاری متفاوت و هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشد. با توجه به دانش فنی، هزینه، نوع کسب و کار و زمانی که دارید می توانید تصمیم بگیرید از کدام شرکت برای دریافت درگاه پرداخت اقدام نمایید. در ادامه تلاش می کنیم، مراحل دریافت و مدارک مورد نیاز برای دریافت هرکدام از این درگاه های اینترنتی را شرح بدهیم.

درگاه پرداخت اینترنتی چه طور عمل می کند؟

پیش از شرح درباره نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، بهتر است اندکی نیز درباره مکانیزم این سرویس نوین شرح بدهیم.

تصویر بالا نشان می دهد، پرداخت یار، سامانه شاپرک، شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت چگونه با هم در ارتباط هستند تا بستر پرداخت الکترونیک در ایران را فراهم کنند.

در فرآیند خرید اینترنتی، خریدار ابتدا محصول یا خدمات مورد نظرش را انتخاب می کند و سپس با کلیک کردن بر روی گزینه پرداخت وارد صفحه درگاه پرداخت می گردد. در این صفحه، خریدار با داشتن شماره کارت 16 رقمی عضو شتاب و رمز پویا می تواند فرآیند خرید خود را تکمیل نماید.

پس از انجام فرایند پرداخت، اطلاعات پرداخت به سایت فروشگاه برمی گردد. سایت فروشگاه موظف است دریافت این اطلاعات و اطمینان از مشاهده رسید از طریق مشتری را اعلام نماید.

بنابراین درگاه پرداخت، از جمله سرویس های مهم و اثرگذار در تجربه مشتری از خریدی آسان و امن خواهد بود و هرچه فرایند پرداخت در سایت ها ساده تر باشد، مشتری تجربه بهتری از خرید اینترنتی خود خواهد داشت.

نحوه دریافت درگاه پرداخت مستقیم

برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، همان طور که پیش تر اشاره ای نمودیم، ابتدا باید با مراجعه به سایت شاپرک یکی از 12 شرکت PSP معتبر را انتخاب کرده و پس از ورود به سایت شرکت مورد نظر، فرم درخواست درگاه پرداخت را تکمیل نمایید تا تقاضای شما به جریان بیافتد.

اما به منظور دریافت درگاه پرداخت مستقیم از شرکت های PSP باید الزاماتی را رعایت نمود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

  • شما به عنوان متقاضی باید وب سایت فعال داشته باشید و محصولات و خدمات خود را در سایت ارائه نمایید. در این صورت شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت سایت شما را بررسی و تایید می کند.
  • نشان نماد الکترونیکی دریافت کنید؛ این مرحله قانونی در مورد درگاه پرداخت مستقیم الزامی است. برای این منظور باید به سایت نماد مراجعه کنید و پس از طی مراحلی نشان نماد الکترونیکی دریافت نمایید.
  • توجه کنید که در این فرآیند، تمام مراحل یک خرید اینترنتی مانند سبدخرید، ارائه فاکتور در سایت تان را کاملا باید اعمال کنید و اکانت ادمین سایت را در اختیار سازمان اینماد قرار دهید، تا بررسی کاملی از تمام مراحل انجام گردد.
  • بدیهی است که داشتن حساب در یکی از بانک های معتبر نیز الزامی خواهد بود.
  • پروانه کسب و جواز کار از جمله موارد الزامی دیگر برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم است.
  • باید مکان فیزیکی مدون و مشخصی داشته باشید. بنابراین برای اثبات این موضوع ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر نیز از موارد الزامی است.
  • کد اقتصادیاتی؛ این مورد نیز از جمله مواردی ست که به تازگی و از بهمن ماه سال 99 به الزامات دریافت درگاه مستقیم اضافه شده است.
  • در نهایت نیز پذیرش قوانین جمهوری اسلامی ایران و نداشتن منع فعالیت در نظام بانکی کشور نکاتی است که باید لحاظ نمایید.

نکات کلی که در بالا به آن ها اشاره نمودیم، در واقع اغلب مربوط به اشخاص حقیقی است که قصد دارند کسب و کار خود را مجهز به درگاه پرداخت مستقیم کنند. در ادامه به شرح مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی می پردازیم که متقاضی دریافت این سرویس هستند.

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی برای دریافت درگاه مستقیم

  • تصویر و برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران و مسئولان شرکت ها
  • تصویر و برابر اصل آگهی آخرین تغییرات در روزنامه های رسمی دارای شناسه ملی به همراه پروانه کسب و جواز کار
  • آگهی تاسیس شرکت
  • شماره اقتصادی که از سازمان امور اقتصادیاتی گرفته شده است

با این اوصاف پر واضح است که درگاه پرداخت مستقیم، اصولا مراحل ادارای نسبتا طولانی و زمان بری دارد. اما در سال های اخیر با روی کار آمدن شرکت های پرداخت یار و شرکت های معتبری که در زمینه خدمات پرداخت فعالیت می کنند، این فرایند طولانی و پیچیده برای کسب و کارهای کوچک تر آسان و کوتاه شده است. در ادامه به تشریح مراحل دریافت درگاه پرداخت واسط برای متقاضیان می پردازیم.

مراحل دریافت درگاه پرداخت واسط

برای دریافت درگاه پرداخت واسط ابتدا یکی شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت، مانند رایان پی را انتخاب کرده و به سایت آن مراجعه نمایید.

ما در این جا مراحل ثبت نام درگاه پرداخت رایان پی را شرح می دهیم که پس از طی کردن مراحل زیر، درگاه پرداخت واسط دریافت خواهید کرد.

  1. ثبت درخواست : ارسال درخواست درگاه پرداخت اینترنتی از طریق تکمیل و ارسال فرم ثبت نام
  2. احراز هویت: بارگزاری مدارک و اطلاعات هویتی مانند اطلاعات و تصاویر کارت ملی، شناسنامه و تصویر احراز هویت
  3. نصب و فعال سازی: نصب درگاه پرداخت اینترنتی در سایت و فعال سازی آن

برای نصب درگاه پرداخت رایان پی نیز نیازی به دانش خاصی در این زمینه نخواهید داشت و به سادگی می توانید درگاه پرداخت را بر روی سایت وردپرس / ووکامرس نصب و راه اندازی نمایید.

نکات مهمی که باید پیش از دریافت درگاه پرداخت بدانید

  • توجه کنید که طبق قوانین تازه، برای دریافت درگاه پرداخت واسط از برخی شرکت های ارائه دهنده این خدمات، نیاز به اینماد و کد اقتصادیاتی وجود خواهد داشت.
  • توجه کنید که اگر درگاه پرداخت اینترنتی دارید که متعلق به تاریخ ماقبل آذرماه سال 92 است، غیر فعال می باشد مگر این که قرار خودتان با شرکت ارائه دهنده را تتازه کرده باشید.
  • شما نمی توانید برای ایجاد اعتماد و اطمینان در مشتریان تان، از لوگوی سایت شاپرک و یا بانک های مورد نظر بر روی درگاه پرداخت سایت یا فروشگاه تان استفاده کنید.

مدل تسویه حساب برای پذیرندگان به چه صورت می باشد؟

تسویه در درگاه پرداخت مستقیم به صورت روزانه و بر اساس سیکل شاپرک روز بعد از واریزی می باشد.

عملیات تسویه حساب در درگاه واسط به نوع قرار داد با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت بستگی دارد، که تسویه آنی تا با سه روز تاخیر انجام می گردد. تسویه درگاه پرداخت رایان پی بصورت اتوماتیک و روزانه می باشد که در ایام تعطیل نیز انجام می گردد.

آیا می توان برای یک سایت/فروشگاه اینترنتی از چند شرکت تقاضای دریافت خدمات پرداخت اینترنتی؟

بله، در حالت عادی استفاده از یک درگاه پرداخت برای کسب وکارها کافی است، ولی در شرایطی که شما دارای تعداد تراکنش بالا هستید و میخواید شرایط پرداخت متفاوتی برای کاربران خود فراهم کنید، می توانید از چند شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت، خدمات دریافت کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1937

به "همه آنچه باید قبل از گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید قبل از گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید