همه چیز در خصوص بیمه آسانسور

به گزارش مجله جگوار، استفاده از آسانسور مانند هر وسیله دیگری که به طور روزمره از آن استفاده می کنیم ممکن است خطر آفرین باشد و سبب ایجاد مشکلاتی گردد.احتمالا شما نیز تا به حال اخبارهای متفاوتی در خصوص سقوط آسانسور یا گیر افتادن آن در طبقات را شنیده اید. به علت رخ دادن این اتفاقات همیشه باید دنبال راهی برای جبران خسارات احتمالی ناشی از آننیز باشیم به همین علت بیمه ای تحت عنوان بیمه آسانسور ایجاد شده است که موارد مربوط به آن را پوشش می دهد.در این مقاله قرار است به طور ساده همه چیز را در خصوص بیمه آسانسور شرح دهیم. پس اگر جز افرادی هستید که این موضوع برایتان مهم است، پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا سرانجام مطالعه کنید.

همه چیز در خصوص بیمه آسانسور

تاریخچه ایجاد آسانسور

اصولا آسانسور به اتاقک متحرکی گفته می گردد که برای حمل و نقل عمودی انسان و بار استفاده می گردد.شاید بعضی از افراد فکر نمایند که آسانسور یک اختراع تازه در صده گذشته محسوب می گردد اما باید بگوییم که این طور نیست و آسانسورها یکی از اولین اختراعات بشری محسوب می شوند. البته آسانسورهایی که در گذشته وجود داشته است با آنچه که امروزه می بینیم و از آن استفاده می کنیم تفاوت زیادی دارد. آسانسورهای امروزی از لحاظ ساختار و کاربرد دارای انواع متنوعی هستند که در ادامه در مورد آن صحبت می کنیم.آسانسورهای اولیه عموما برای جابجایی اشیا در ارتفاع یا بالا کشیدن آب از چاه مورد استفاده قرار می گرفتند و شکل ساده ای داشتند تا این که در نهایت فردی به نام آتودد که یک ریاضی دان مشهور می باشد به صورت علمی نمونه اولیه شبیه به آسانسورهای امروزی را طراحی کرد.

دسته بندی انواع آسانسور به چه صورت است؟

همانطور که اشاره کردیم آسانسورها انواع متفاوتی دارند و می توان آن ها را از جنبه گوناگونی دسته بندی کرد.اما اصولا اصلی ترین دسته بندی بر اساس عملکرد و مکانیسم آسانسور انجام می گردد. البته این را به یاد داشته باشید که تفاوت در مکانیسم آسانسورها به معنی تفاوت در کاربرد، ظاهر نیست بلکه به معنای تفاوت در نوع نیرو و فرایندی است که آسانسور را به حرکت در می آورد.اگر بخواهیم آسانسور ها را از لحاظ مکانیسم دسته بندی کنیم با موارد زیر رو به رو هستیم:

  • آسانسورهای کششی
  • آسانسورهای هیدرولیکی
  • آسانسورهای وینچی
  • آسانسورهای مغناطیسی
  • آسانسورهای کارگاهی
  • آسانسورهای پنوماتیک

بیمه آسانسور به چه معناست؟

نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که با افزایش جمعیت و مهاجرت عده ای زیادی به شهرها و همزمان بلند تر شدن ارتفاع ساختمان ها، ساکنان همچنان از پله برای جابجایی در طبقات استفاده نمایند.دقیقا در همین نقطه بود که به کارگیری آسانسور به عنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات و تاسیسات ساختمان ها و آپارتمان ها رواج پیدا کرد. در ابتدا آسانسورها فقط در برج های گران قیمت نصب می شدند اما امروزه شاهد این موضوع هستیم که از آسانسور به طور گسترده در مترو، پل های عابر پیاده و بیشتر ساختمان های بالای سه طبقه استفاده می گردد.

استفاده از آسانسور در کنار تمام مزایایی که برای افراد ایجاد می نماید، دارای معایبی نیز می باشد که شایع ترین آن، سقوط آسانسور و متوقف شدن آن در بین طبقات است که می تواند خسارت های جانی و اقتصادی را برای افراد پدید آورد.بعلاوه در صورت استفاده از آسانسورهایی که در مکان های عمومی نصب شده است یا جزئی از مشاعات ساختمان هستند و به شخص خاصی تعلق ندارد، سوال اصلی اینجاست که اگر حادثه ای ایجاد گردد مسئولیت با چه کسی است و چه کسی باید غرامت و خسارت را پرداخت کند؟

در اینجا بود که بیمه ای تحت عنوان، بیمه آسانسور ایجاد شد که به عنوان برترین راه برای به حداقل رساندن خسارات و آسیب هایی است که امکان دارد در آسانسور اتفاق بیوفتد مورد استفاده قرار گیرد. از آن جایی که بیمه آسانسور نوعی از بیمه های مسئولیت به شمار می رود،بیشتر به نام بیمه مسئولیت آسانسور شناخته می گردد. بیمه مسئولیت در واقع افراد و یا بار داخل آسانسور را تحت پوشش قرار می دهد و شامل بدنه خود آسانسور و آسیب های وارد بر آن نمی گردد.

برای بیمه آسانسور به چه مدارکی احتیاج داریم؟

برای این که بتوانید از بیمه آسانسور بهره ببرید احتیاج است تا اطلاعات و مدارکی را تحویل دهید که به صورت زیر می باشد:

  • 1.نوع موتور گیربکس آسانسور
  • 2.نوع اجزاء تشکیل دهنده تابلو فرمان
  • 3.نوع ترمز
  • 4.سال نصب آسانسور
  • 5.نوع درب کابین
  • 6.نوع درب طبقات
  • 7.نحوه سرویس و نگهداری آسانسور
  • 8.مقدار تعهدات درخواستی بیمه گذار

در کل برای این که بتوانید خسارات ناشی از بیمه آسانسور را کاهش دهید بهتر است تا خرید آسانسور با نشان استاندارد انجام گردد و تمام نکات ایمنی لازم در هنگام نصب و سرویس دوره ای انجام گردد و بهتر است که انجام این کار به وسیله افراد کارشناس و متخصص انجام گردد.

پوشش های بیمه آسانسور به چه صورت است؟

با مطالعه این مقاله تا به اینجای کار احتمالا متوجه شده اید که بیمه آسانسور نوعی از بیمه مسئولیت به شمار می رود و نحوه عملکرد آن نیز بدین صورت است که خسارت های وارد بر استفاده نمایندگان آسانسور در پی وقوع حادثه را تحت پوشش قرار می دهد.نکته که وجود دارد این است که با خرید و تهیه کردن این نوع از بیمه نامه اجباری نیست ولی در صورتی که آن را نداشه باشید می تواند سبب ایجاد مسائل بسیار زیادی گردد.سه زمینه اصلی که بیمه آسانسور آن را پوشش می دهد شامل هزینه پزشکی، غرامت فوت و نقص عضو و پوشش بار می باشد.

عوامل موثر بر قیمت و نرخ بیمه آسانسور چیست؟

عوامل متفاوتی می تواند بر روی قیمت و نرخ بیمه آسانسور تاثیر گذار باشد که اولین و مهمترین فاکتور نوع کاربری آسانسور می باشد که به سه دسته زیر تقسیم می گردد:

  • بیمه آسانسورهای نفر بر
  • بیمه آسانسورهای حمل بار
  • بیمه آسانسورهای حمل بار و نفربر

البته سن آسانسور نیز به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای مورد احتیاج در محاسبه حق بیمه می باشد.به هر مقدار که سن آسانسور بالاتر باشد هزینه مربوط به بیمه، استهلاک و ریسک آن نیز بالاتر است.مورد دیگری که می تواند در قیمت بیمه آسانسور اثر گذار باشد، گنجایش و تعداد نفرات مجاز در آسانسورهای مسافربری و همچین وزن بار مجاز آسانسورهای باربری نیز می باشدکاربری ساختمانی که آسانسور در آن نصب شده است، تعداد طبقات ساختمان، تعداد طبقات توقف آسانسور نیز می تواند بر قیمت تاثیر گذار باشد. به عنوان آخرین مورد نیز باید گفت که مدل درب آسانسور هم از فاکتور های تاثیر گذار به شمار می رود. به این معنی که اگر آسانسور دارای در داخلی اتاقک نباشد، حق بیمه مشمول %5 اضافه نرخ می گردد.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد بیمه مربوط به آسانسور را ارائه دهیم.همانطور که بیان کردیم اگر ساختمان شما بیمه آسانسور نداشته باشد از نظر قانونی مسئله ای برای شما ایجاد نمی گردد اما باید این جمله را در نظر داشته باشید که حادثه خبر نمی نماید و اگر روزی اتفاقی در آسانسور برای ساکنان ایجاد گردد یا خود آسانسور دچار این مشکل گردد، بیمه تمام خسارت های ایجاد شده را متقبل می گردد در غیر این صورت خسارت وارده بر عهده مدیر ساختمان است که این امر را انجام نداده است.

بیشتر بخوانید :

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

آیا هزینه تعمیر و شارژ آسانسور مربوط به ساکنین طبقه همکف هم می گردد؟

در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است؟

معرفی قطعات آسانسور

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

سرویس و نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2148

به "همه چیز در خصوص بیمه آسانسور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص بیمه آسانسور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید