پادگان زیرزمینی قاجاری در شرق بجنورد شناسایی شد

به گزارش مجله جگوار، احمدرضا رحیم زاده، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بجنورد محوطه این پادگان تاریخی را حدود 4 هزار متر دانست و گفت: این اثر تاریخی که به عنوان پادگانی زیرزمینی مورد استفاده قرار می گرفته، در ارتفاعات منتهی به روستاهای نجف آباد، قزلقان و قلعه جق بجنورد واقع شده، و هنوز مطالعه و آنالیز در منطقه برای شناسایی تمام بخش ها و قسمت های آن در حال پیگیری است.

پادگان زیرزمینی قاجاری در شرق بجنورد شناسایی شد

وی این اثر را مربوط به اواخر دوره قاجار و احتمالا ابتدا دوره پهلوی اول دانست و اضافه نمود: با نهایی شدن شناسایی این اثر تاریخی، پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی تدوین و ارسال می گردد.

رحیم زاده گفت: این پادگان کهن نظامی دارای دهلیزها و راهروهای طولانی زیرزمینی است که بخش هایی از آن به عنوان استراحتگاه، نانوایی، محل استحمام سربازان و نیز نگهداری اسب و چهارپایان مورد استفاده بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی بجنورد اضافه نمود: این اثر با راهروهایی پیچ در پیچ به نوک تپه ای در بالا پادگان می رسیده که گمان می رود برای مقابله با حملات ترکمن های متجاوز از کشور همسایه و نیز روس ها ساخته شده است.

روستا قزلقان از توابع بخش گرمخان بجنورد، در حدود 35 کیلومتری شرق مرکز استان خراسان شمالی واقع شده است.

از مجموع آثار تاریخی این استان، 509 اثر تاریخی، 42 اثر طبیعی و 70 اثر ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شده و 11 اثر نیز به ثبت جهانی رسیده است.

ایرنا نوشت، این استان با داشتن هزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده، حلقه اتصال شمال و شرق کشور است که در راستا عبور میلیون ا مسافر، توریست و زائر امام هشتم (ع) واقع شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1126

به "پادگان زیرزمینی قاجاری در شرق بجنورد شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پادگان زیرزمینی قاجاری در شرق بجنورد شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید