توان افزایی گردشگری ایران با هتل های کپری کرمانی ها

به گزارش مجله جگوار، یگانه آقازمانی*: هتل های کپری هم آمدند. اکنون، گردشگران خارجی که در ماه های آینده به ایران می آیند و احتمالا دوران پسا تحریم، روزگار طلایی رونق گردشگری ایران را سبب می گردد، با فرصت های گردشگری مختلفی رو به رو خواهند شد. این فرصت های گردشگری، در راستا با رویکرد های اقتصاد مقاومتی (Resistive economy)مورد نظر مسئولان کشور هست که اقتصاد درون زای برون گرا را در مختصات کارآفرینی و فرهنگ ایران قرن بیست و یکم، تبیین نموده است.

توان افزایی گردشگری ایران با هتل های کپری کرمانی ها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

یکی از این فرصت های گردشگری که تجربه اقامت و سفری فراموش نشدنی را به عاشقان ایران زمین می دهد، تجربه زندگی در کپر های استان کرمان هست. گردشگری روستایی (Rural tourism) در کشور اقوام ایرانی ، یک فرصت ایده آل را برای فعالان صنعت گردشگری کشور فراهم می دارد تا با قابلیت ها و ظرفیت های ایران 4 فصل، رنگارنگ، مهمان نواز و باستانی ، موجی از شور و شعف را در اختیار گردشگران سخت سلیقه قرار دهد. ما برای ثروت آفرینی به وسیله فرصت های گردشگری، توان مندی های زیاد بالقوه داریم که باید آن ها را بالفعل کنیم. به نظر می رسد، یکی از شاخص های بالفعل کردن ظرفیت های گردشگری کشور، توجه به فرهنگ و آداب و سبک زندگی اقوام ایرانی به شمار می آید. کپر نشینی نیز بالطبع، در توسعه این عرصه، مستثنی نیست. کپر بخشی از میراث معنوی شهر زهکلوت و شهرستان رودبارجنوب وبه نوعی جزئی از سنت، فرهنگ و روش زندگی مردم است، هرچند دوره آن ها به سر رسید و دیگر اثری از آن ها را درمراکز شهر ها نمی بینیم اما بعضی از مردم محروم در روستاه های دور افتاده همچنان علاقه مند به زندگی در کپر های قدیمی خود هستند و در کنار خانه های نوساز خود اقدام به احداث چندین کپر برای گذران فصل گرما می نمایند. در این یادداشت کوتاه، به مطالب جالبی اشاره می کنیم تا یکی از هزاران شیوه توان افزار کردن صنعت گردشگری کشورمان را با اتکا به آداب و سبک زندگی روستایی، مورد تاکید قرار دهیم. روشی که کپر گردی به ما می آموزد تا بخشی از فرهنگ و سبک زندگی اقوام ایران را در این مجموعه ها به جهان معرفی کنیم.

داستان کپر و هتل های کپری

یکی از روش های شناساندن ایران و فرهنگ مردمانش، معرفی کپر به ج هانیان هست. کپر به آلونک ها و سایبان هایی گفته می گردد که در مناطق گرراستای جنوب با شاخه و برگ درخت نخل ساخته می گردد و روی آن را با حصیر می پوشانند.در لغت مردم بلوچ، خان های است از نی و بوریا و مانند آن. خانه هایی است که اسکلت آن ها از چوب خرماست و اطراف آن ها با حصیر بسته می گردد.طی سال های اخیر تعداد زیادی واحد مسکن روستایی در استان کرمان احداث شد هاست اما محرومیت به خصوص در مناطق دور افتاده جنوب کرمان چنان ریشه دوانده که روستا های کپری که از شاخ و برگ نخل ها احداث می شوند همچنان تن ها سرپناه بعضی محرومان است. بعضی ها فکر می نمایند که کپر، ناشی از محرومیت هست و نباید به جهان نشان داد. در حالی که چنین تصوری نادرست هست. باید اظ هار داشت که در واقع، کپرنشینی، ناشی از شرایط خاص اقلیمی و آب وهوایی مناطقی از جنوب و جنوب شرق کشور است. کپر ها خنک تر از ساختمان ها و چادر ها هستند و خانه های کپری تحمل گرمای شدید این مناطق را آسان تر می نمایند. در منطقه جازموریان که مردم زیر سقف کپر زندگی می نمایند، مدرسه هم درون کپر ها تشکیل می گردد. کپر نماد سنتی منطقه است نه سمبل محرومیت کپر نماد سنت و تاریخ آن هاست و با فرهنگ مردم بعضی مناطق ایران عجین شده و امکان حذف آن از چرخه زندگی شاید ممکن نباشد. حدود یک ماه پیش بود که رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشورمان از ظرفیت های گردشگری شهرستان قلعه گنج استان کرمان گفت و از ساخت و بهره برداری نخستین هتل کپری ایران در آینده نزدیک اطلاع داد. هتلی خاص و فوق العاده جذاب برای تشویق گردشگران داخلی و بین المللی برای تجربه کردن سبک زندگی کپر نشینان ایران در محیطی با قابلیت های اقلیمی فوق العاده.

جلال پور در رابطه با این طرح به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: قلعه گنج شهرستانی است که نه تن ها در استان کرمان بلکه در کل کشور جزو محروم ترین شهرستان ها محسوب می گردد و اخیرا بر اساس یک توافق، این شهرستان در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفته تا با مشارکت های مردمی، سطح زندگی در این منطقه ارتقا یابد. هر چند برای اولین بار است که چنین اید های در کشور مطرح و اجرایی می گردد اما اگر با پیروزیت اجرا گردد، می تواند تجربه خوبی برای بقیه شهرستان های محروم کشور باشد. یکی از اقدامات مهم بنیاد مستضعفان در عرصه گردشگری، ساخت یک هتل کپری در قلعه گنج بود که رییس اتفاق بازرگانی در اوایل آبان اشاره نمود که حداکثر تا یک ماه آینده به اتمام می رسد و می تواند یک جاذبه گردشگری و در عین حال نمونه طرحی خلاقانه برای ایجاد رونق در مناطق محروم باشد. اکنون که روز های آخر آبان 94 را سپری می کنیم، خبر خوش دیگری به گوش رسید. دیروز، معاون گردشگری استان کرمان از افتتاح اولین هتل کپری ایران در شهرستان قلعه گنج تا چند روز آینده اطلاع داد و گفت: 31 هتل کپری با سرمایه گذاری دو میلیارد تومانی در این شهرستان ساخته شد. محمد جهانشاهی به خبرنگار مهر گفت: اولین هتل کپری ایران در منطقه قلعه گنج جنوب استان کرمان با توجه به ساختار فرهنگی و با بهره گیری از الگو های معماری منطقه طراحی شده است که برگرفته از فضا های اقامتی بومی آنجاست. فضا های اقامتی منطقه قلعه گنج از متریال و مصالح چوب ساخته شده و از پوشش گیاهی منطقه به خصوص تنه درخت خرما در آن استفاده می گردد که کپر نام دارد. بنیاد مستضعفان با سرمایه گذاری بیش از 2 میلیارد تومان در این شهرستان که پایلوت اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده، اقدام به ساخت هتل کپری نموده است. بنیاد مستضعفان وظیفه دارد در این شهرستان فعالیت کند، این هتل ها 15 نفر را به کار خواهد گرفت و در مراسم افتتاح رسمی آن، مسئولان کشوری نیز حضور خواهند داشت.

31 هتل کپری با ظرفیت 60 نفر اقامت در مساحت یک هکتاری ساخته شده است که مانند هتل دارای پذیرش، اتاق، سرویس های مجزا با طراحی و دیزاین محلی همراه با فضا های به گردشگران خدمات می دهند. این کپر ها می توانند اقامتگاه های بوم گردی باشند، منتهی چون بعضی از آیتم های مربوط به اقامتگاه ندارند، به آن ها هتل کپری می گوییم. با توجه به این که این هتل ها در محور کرمان به هرمزگان قرار گرفته است، می تواند زمینه توسعه مناطق روستایی و گردشگری این راستا نیز در آینده نزدیک بگردد. اکنون، موسسات و فعالان گردشگری کشورمان می توانند با ترتیب دادن تور های چند روزه زمستانی برای انتقال گردشگران به مناطق کپری استان و استقرار در هتل های کپری؟ تجربه جالبی را برای گردشگران اقلیم دوست ایران زمین خلق نمایند. برای خیلی ها، تجربه کویر نوردی و کپرگردی و اقامت در کمپ های کویری و هم چنین استقرار در هتل های کپری که سبک زندگی اقوام ایرانی و بخشی از زندگی واقعی ایرانیان را در جنوب کشور به نمایش در می آورد، تجربه شیرین تر از اقامت در هتل های 7 ستاره کشور های منطقه است. تجربه اقامت در هتل های هفت ستاره، با همه امکانات سوپر لوکس، یاداور هیچ سبک زندگی خاصی برای میهمانان محل اقامت نیست. آن ها را با هیچ فرهنگ، سنت و آداب و رسومی آشنا نمی نماید. تجربه زندگی در شرایطی خیلی خاص که معمولا امکان تجربه مجددش در آن فضا و شرایط به راحتی تکرار شدنی نیست، خلق نمی نماید. از همه مهم تر، اقامت در هتل های چند ستاره، اجازه نمی دهد ما با شیوه طبخ پخت، زندگی و گذران زندگی شهروندان منطقه ای خاص از ج هان آشنا بشویم. مگر این که در خانه های شهری یا روستایی رحل اقامت را پهن کنیم.

بنابراین، گردشگری در مناطق روستایی و غیر شهری، فرصت آفرینی برای آشنایی با فرهنگ ها، سنت ها و سبک زندگی بخشی از مردم ایران هست که زوایایی از آن را نمی توان در هتل های چند ستاره و با تماشای فیلم های مستند و سینمایی، دنبال کرد. شمار زیادی از گردشگرانی که دوست دارند ایران و زیبایی هایش را از نزدیک حس نمایند، به دنبال هتل های 4 ستاره و 5 ستاره آن چنانی در مراکز استان ها نیستند. ما ایرانی ها فقط به کشور خاصی در آسیا یا اروپا و حتی آمریکا می رویم برای مدت کوتاه 1-2 هفته ای، به ندرت از پایتخت دور می شویم. اما بسیارند گردشگری غربی و حتی آسیایی که کشور خود را به قصد دیدن شهر های مختلف ایران ترک می نمایند و اکثرا هم از قشر مرفه و خیلی پول دار نیستند که پیش از عزیمت، هتل های چند ستاره را در بهترین نقاط شهر ها، رزرو نمایند. سکونت چند روزه در تهران و سپس حرکت به سمت اصف هان و شیراز و یزد و کرمان و نقاط دیدنی و باستانی و تاریخی دیگر کشور، با هر وسیله و ابزاری که شده، معمولا دردستور کار عاشقان گردشگری در سرزمین بکر ایران هست.

چنین عزم و همتی، مبتنی بر اقامت در هتل های لوکس نیست. بنابراین، هتل های کپری کرمانی ها، می تواند مقصد فوق العاده برای آن دسته از گردشگرانی باشد که ایران را بخاطر ایران و تمدن و فرهنگ اقوامش، می خواهند و خود را محدود به هتل های چند ستاره و تور های لوکس موزه ها و کاخ موزه های پایتخت نمی نمایند. معمولا چنین گردشگرانی ، با اطلاع قبلی به ایران می آیند و به گشت و گذار در بهترین نقاط گردشگری ایران مشغول می شوند و تصاویری که از سفرشان در آینده منتشر می نمایند، بعضا به ما یادآوری می نماید که چه جا هایی از ایران را ما ایرانی های عزیز ندیده ایم و درک ننموده ایم! اگر گشتی در سایت ها و شبکه های اجتماعی اینترنت که سفر به ایران را تبلیغ می نمایند و هم چنین، منعکس نماینده آثار و نوشته های مصور و مکتوب گردشگران خارجی در ایران هست را مرور کنیم، به چنین تصاویری بر می خوریم. بعضی از این تصاویر که گردشگران خارجی در زمان سفر به ایران تهیه و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند، مبین این موضوع هست که شمار قابل توجهی از گردشگران، زندگی روستایی و غیر لوکس ایرانیان را بیش تر دوست دارند و ان را منعکس نماینده تاریخ و هویت اصیل ایرانی می دانند. شمار زیادی از جمعیت کشور، در مناطق روستایی هستند که فرهنگ و سنن و آداب و رسوم خاص اقوام ایرانی را دارند. گوناگونی و پراکنده گی اقلیمی اقوام ایرانی در سرزمین بزرگ ایران، فرصت ممتازی هست که در اختیار صنعت گردشگری ایران و علی الخصوص، در اختیار گردشگران خارجی هست که به تماشای سرزمین رنگ ها و اقوام می آیند. این فرصت ایده آل را باید به بهترین وجه ممکن استفاده کرد. هتل های کپری کرمان، این فرصت را تبدیل به عینیت نموده و اکنون آماده هستند تا گوشه هایی از گردشگری روستایی و کویری ایران را در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار دهند. افرادی هم در حوزه گردشگری روستایی و جذب گردشگران به روستا هایی که رنگ واقعی زندگی غیر لوکس را به تصویر می کشد، میلیاردر شده اند. حتما قضیه عباس برزگر را شنیده اید.

عباس برزگر، یک دستفروش روستایی بود . وی می گوید: بعد از اینکه به دلیل دستفروشی در شیراز با بی مهری و آزار روزانه ماموران گشت شهرداری شیراز روبرو شدم به زادگاهم وستای بزم از توابع شهرستان بوانات برگشتم . اتاق های خشتی و گلی،گوسفندان و بعضی اشیای قدیمی و تاریخی در ایوان خانه عباس و از همه مهمتر سفره بی تکلف اما پربرکت وی سرآغاز شگفتی در داستان زندگی عباس را رقم زد. او با مهمانانش چای آتشی می نوشید،کشاورزی می کرد،روش های سنتی فراوری ماست و دوغ وکشک محلی را به آن ها آموزش می داد آن ها را به گپ و گفت با هم ولایتی ها و پیرزنان و پیرمردان روستایی وامی داشت. عباس مهمانانش را درآیین های عروسی و مراسمات سوگواری شرکت می داد، شب نشینی و بیان قصه ها و داستان های قدیمی را همگام با آن ها تجربه می کرد،همگام با مهمانان در کوه حاضر می شدند و از حکایت های عمیق نوازندگان نی در دیارش گوش می دادند. او مهمانان را به نشستن در کنار دار های زمینی گلیم بافی و جاجیم بافی همگام با زنان ودختران هنرمند روستا می نشاند، آن ها را به دامنه های کوه می برد تا با زندگی سخت اما لذت بخش عشایر آشنا یابند.

جذب گردشگران خارجی برای لمس چنین تجربه های ارزشمند از سبک زندگی واقعی یک روستایی در عمل، یکی از محل های درآمد امروز عباس آقا هست که وی را با کلبه محقر و دهکده توریستی اش اکنون از بین 16 جاذبه گردشگری و تاریخی مهم در ایران رتبه ششم قرار داده است و طبق آن چه به خبرنگار ایرنا در یاسوج گفته است، تا سال آینده به درآمد 10 میلیارد ریالی فکر می نماید. عباس برزگر، نمونه ای پیروز در گردشگری روستایی در ایران هست که شیوه کارش می تواند زمینه رونق گردشگری روستایی، بیابانی و کویری در مناطق دیگر کشور گردد. هتل های کپری ایران که در کرمان به زودی راه اندازی می گردد ، یک فرصت خوب برای الگو برداری از شیوه عباس و پیاده سازی ان در هتل های کپری هست. در این هتل ها، می توان زندگی کپر نشینان و تصاویری واقعی از سبک زندگی این افراد را برای گردشگران ایرانی و خارجی، مجسم کرد. برقراری بخشی از هتل های کپری به برگزاری نمایشگاه ه های دائمی معرفی محصولات و خدمات کپرنشینان و روستا های اطراف آن، می تواند به جذابیت تجربه اقامت در کپر ها بیافزاید.

راه چاره های برای توسعه هتل های کپری کرمان

همه مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، مقدمه ای بود تا وارد ارائه راه چاره هایی برای توسعه گردشگری کپری بشویم. در ادامه به ارائه راه چاره هایی برای توسعه هتل های کپری کرمان و به قولی کپر گردی می پردازیم. 1-تجربه عباس برزگر نشان داد که برای درآمد زایی از راه گردشگری در ایران، حتما نباید هتل های لوگس 5 ستاره all inclusive در مناطق خوش آب و هوا درست کرد و غذا های آنچنانی به گردشگران داد. گردشگران، به دنبال واقعیت های تمدن و فرهنگ ایران هستند. این را باید به تصویر کشید و ثروت آفرینی کرد. 2-تجربه عباس برزگر در جذب گردشگر خارجی و شریک کردن آن ها در زندگی ساده و جذاب و گرم روستایی های ایران، می تواند در هتل های کپری نیز با برگزاری تور های یک روزه تعامل بهتر مسافران با کپرنشینان منطقه و درک واقعی زندگی آن ها، صورت گذیرد. 3-برای هتل های کپری کرمان، می بایست پرتال اینترنتی چند زبانه مالتی مدیا توسط سازمان میراث فرهنگی کرمان و ن هاد های فعال مربوطه طراحی و راه اندازی گردد تا اطلاع رسانی بین المللی در شبکه های اجتماعی وب، بتواند سیلی از مشتاقان را به این هتل ها بکشاند. 4-هتل های کپری کرمان، باید محفلی برای معرفی صنایع دستی اقوام دیگر ایران و مناطق مختلف کشور باشد. به ظرفیت آفرینی انجام شده در این مراکز به خوبی توجه گردد. 5- دولت محترم از کارآفرینانی که می توانند در مناطق گردشگری روستایی، فرصت آفرینی های سنتی و دیجیتالی بنمایند، در قالب بسته های تسهیلاتی، حمایت های لازم را انجام دهد. 6-تبلیغ و معرفی هتل های کپری و فرهنگ کهن مردمان این مناطق در رسانه ملی و حتی شبکه های خارج از کشور، در دستور کار مسئولان گردشگری استان کرمان قرار بگیرد. به عنوان یک ایرانی و فردی که سال ها به مناطق مختلف کشور سفر نموده و با زندگی مردمان روستا و شهر های مختلفی از کشور آشنا شدم و در رشته گردشگری هم دانش آموخته هستم، امیدواریم کپر های کرمان، بتواند به اندازه فرصت های گردشگری مصنوعی و بی هویت کشور های خلیج فارس ، برای ایران عزیز درآمد زایی کند. فرصت ها و قابلیت های کرمان و کپر هایش بسیار بالاست و انتظار رونق گردشگری این استان با چنین توان مندی های بگر، دور از انتظار نیست. همیشه ایرانگردی و جهانگردی را با پرتال تخصصی خبرنگاراندنبال کنید.

  • یگانه آقازمانی، دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و دانشجوی دکترای گردشگری در دانشگاه پنسیلوانیا ایالات متحده است. وی محقق گردشگری روستایی در ایران بوده و رساله کارشناسی ارشد خود را با عنوان: توریسم، راه چارهی جهت توسعه پایدار روستا های مناطق بیابانی ایران در روستای فهرج استان یزد تالیف کرد.

تهیه شده در خبرنگاران

منبع: کجارو
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 701

به "توان افزایی گردشگری ایران با هتل های کپری کرمانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توان افزایی گردشگری ایران با هتل های کپری کرمانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید