پل شاپوری یا پل شکسته خرم آباد Shapuri Bridge

به گزارش مجله جگوار، پل شاپوری خرم آباد

در این مطلب از معرفی جاهای دیدنی ایران به سراغ یکی از جاذبه های بسیار زیبای خرم آباد یعنی پل شاپوری که با نام پل شکسته نیز شناخته می گردد خواهیم رفت و آن را به شما معرفی می کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

پل شاپوری یا پل شکسته خرم آباد Shapuri Bridge

پل شکسته که با نام پل شاپوری نیز شناخته می گردد یکی از شاهکارهای فوق العاده معماری دوران ساسانیان بوده است. پل شکسته یا پل شاپوری در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم آباد در استان لرستان قرار گرفته است. این پل با شماره 1058 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن طاقِ پیل اِشکِسَه گفته خواهد شد، قطعاً یکی از شاهکارهای معماری استان لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد. پل شاپوری در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم آباد در استان لرستان واقع شده است.

پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان (طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (مرکز ساسانیان) بوده است. این پل حدود 230 متر طول و بیش از 19 چشمه طاق داشته که هم اکنون فقط 5 چشمه طاق از آنها بر جای مانده است. چشمه طاق های پل بطور جناقی ساخته شده و سبک سازی پل در قسمت طولی پل در زیر روگذر پل اجرا شده است. پایه های پل و موج شکنهای آن به طور لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده است.

مصالح پل شاپوری از سنگ، ملات گچ و ساروج است. در ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ های قلوه رودخانه ای، لاشه سنگ در چشمه طاقها و سنگ های پاکتراش در قسمت پایه ها استفاده شده است. کف پل سنگ فرش است که نوع آن سنگ بلوک قرمز بوده که در اثر فرسایش آب از صورت کادر بودن خارج شده است. این پل با شماره 1051/2 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

استان لرستان به عنوان مرکز پلهای تاریخی ایران شناخته میگردد و پلهای تاریخی آن در کنار آثار شاخص تاریخی سنگ نگاره های میرملاس و هومیان و قلعه باستانی فلک الافلاک در لیست ثبت موقت جهانی قرار گرفته اند.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2376

به "پل شاپوری یا پل شکسته خرم آباد Shapuri Bridge" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل شاپوری یا پل شکسته خرم آباد Shapuri Bridge"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید