چرا سامسونگ به فراوری مانیتور AMOLED تمایلی ندارد؟

به گزارش مجله جگوار، پنل های AMOLED سامسونگ در انواع و اقسام گجت های سری گلکسی این شرکت استفاده می شوند. به عنوان مثال می توانیم به گوشی ها، ساعت های هوشمند، کروم بوک ها و سری گلکسی بوک اشاره کنیم. اما با وجود محبوبیت این پنل ها و واقعیتی که این تکنولوژی برای مانتیورها هم استفاده می گردد، سامسونگ هنوز وارد بازار مانیتورهای AMOLED نشده است.

چرا سامسونگ به فراوری مانیتور AMOLED تمایلی ندارد؟

آیا امیدی برای عرضه مانیتورهای AMOLED سامسونگ در آینده وجود دارد؟ بعضی از بهترین مانیتورهای گیمینگ این شرکت از سری اودیسه مبتنی بر پنل های QLED هستند که این فناوری اساسا متفاوت از AMOLED/OLED است؛ بنابراین به نظر می رسد سامسونگ برای مانیتورهای خود ترجیح می دهد از فناوری های دیگری استفاده کند.

با این حال، با توجه به اینکه شرکت هایی مانند ایسر، Alienware و LG طی چند سال گذشته چندین مانیتور OLED را راهی بازار نموده اند، امیدواریم سامسونگ رویه خود را برای این حوزه تغییر بدهد.

چرا سامسونگ فراوری مانیتورهای AMOLED را شروع نمی نماید؟

در رابطه با این موضوع می توانیم دلایل مختلفی را مطرح می کنیم اما روی هم رفته، بازده خطوط فراوری پنل های AMOLED پایین تر از سایر فناوری های مربوط به نمایشگرها است. به احتمال زیاد فراوری نشدن تلویزیون های AMOLED سامسونگ هم به همین موضوع برمی گردد. هرچقدر هم پنل ها عظیمتر باشند، ریسک مربوط به بازده خطوط فراوری افزایش پیدا می نماید و در نتیجه هزینه های فراوری بیشتر می گردد.

نرخ بازده خطوط فراوری سامسونگ برای پنل های AMOLED چند سال قبل حدود 70 درصد بود اما این شرکت با بهبود فرایند فراوری این پنل ها توانسته در سال 2019 نرخ بازده را به حدود 80 درصد برساند. کارشناسان این موضوع بر این باور هستند که این رقم هر ساله بهبود پیدا می نماید. بنابراین، احتمالا نرخ بازده فراوری پنل های AMOLED سامسونگ در حال حاضر بیشتر هم شده و همین موضوع دلیل کافی برای آنالیز شروع فراوری مانیتورهای AMOLED محسوب می گردد.

مشکل سوختگی نمایشگرهای AMOLED

یکی دیگر از دلایل بی میلی سامسونگ برای فراوری این نوع مانیتورها، می تواند مربوط به پدیده سوختگی (burn-in) نمایشگر باشد. این مسأله دیگر برای گوشی های هوشمند یک معضل مهم محسوب نمی گردد اما از آنجایی که در سیستم عامل های دسکتاپ عناصر بصری زیادی طی ساعات متمادی در یک مکان یکسان به نمایش در می آیند، ضعف نمایشگرهای AMOLED می تواند مشکل زا گردد. در همین زمینه مثلا می توانیم به نوار ابزار یا تسک بار ویندوز اشاره کنیم.

اگرچه این ضعف می تواند یکی از دلایل سامسونگ برای فراوری نکردن این نوع مانیتورها باشد، اما باید خاطرنشان کنیم که در حال حاضر چندین شرکت مختلف مانیتورهای OLED را به دست کاربران می رسانند. با توجه به افزایش تعداد این نوع مانیتورها، به نظر می رسد آن ها حتی برای نمایشگرهای عظیم هم پیروز به حل این مشکل شده اند. از طرف دیگر، دوباره باید یادآوری کنیم که نسل جدید لپ تاپ های گلکسی بوک پرو سامسونگ از نمایشگرهای AMOLED بهره می برند.

در هر صورت حتی اگر سامسونگ چنین مانیتورهای را فراوری کند، بدون شک قیمت بسیار بالایی خواهند داشت و فقط بخش کوچکی از کاربران می توانند آن ها را بخرند. اما در هر صورت این دلیل برای فراوری نکردن مانیتورهای AMOLED کافی نیست و همان طور که احتمالا می دانید، سامسونگ برای انواع و اقسام بودجه ها مانیتورهای متنوعی راهی بازار می نماید.

در نهایت با وجود جذابیت زیاد مانیتورهای AMOLED، طبق شواهد موجود سامسونگ تمایلی به فراوری آن ها ندارد ولی شاید در آینده نه چندان دور نظر مدیران این شرکت تغییر پیدا کند. به نظر شما آیا سامسونگ باید وارد این بازار گردد یا اینکه به رویه فعلی خود ادامه دهد؟

منبع: SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1676

به "چرا سامسونگ به فراوری مانیتور AMOLED تمایلی ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سامسونگ به فراوری مانیتور AMOLED تمایلی ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید