کاشت سیر در گلدان ؛ مراحل کاشت، روش نگهداری، نحوه و زمان برداشت

به گزارش مجله جگوار، انگیزه - اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که به مصرف محصولات ارگانیک و خانگی علاقه مند هستند، حتما در ذهن خود به کاشت سیر در گلدان فکر نموده اید! اگر می خواهید با مراحل کاشت، روش نگهداری، نحوه و زمان برداشت سیر کاشته شده در گلدان آشنا شوید، با ما همراه باشید.

کاشت سیر در گلدان ؛ مراحل کاشت، روش نگهداری، نحوه و زمان برداشت

با ما همراه باشید و درباره دیدنی های کانادا بیشتر بدانید.

نحوه کاشت سیر در گلدان

1- انتخاب گلدان مناسب

گیاه سیر ریشه های کم عمقِ سطحی دارد ولی ضروری است که فضای زیادی برای رشد ریشه ها در اختیار داشته باشد. گلدان مورد نظر برای کاشت سیر باید حداقل 45 سانتی متر عمق و 30 سانتی متر قطر داشته باشد. اگر در منزل خود نیم بشکه و صندوق های چوبی دارید می توانید از همان وسایل استفاده کنید. ظرف های پلاستیکی سیاهِ عظیم که درختان گلخانه ای را در آن می کارند نیز برای این کار بسیار مطلوب هستند.

مهم نیست که کدام ظرف را به عنوان گلدان انتخاب می کنید، بلکه مهم این است که در ته ظرف شما سوراخ زهکشی وجود داشته باشد. ظرف را در جایی قرار دهید که در طول روز حداقل 6 ساعت نور خورشید را دریافت کند.

2- انتخاب سیر مناسب برای کاشت

زمانی که سیر شروع به جوانه زدن و سبز شدن می نماید، جوانه های کوچک و سبز آن را که تلخ بوده و نمی توان از آن استفاده کرد، به جای دور انداختن در یک ظرف آب قرار دهید و جوانه سیر را پرورش دهید. این جوانه ها دارای عطر و طعمی بسیار خفیف تر از حبه های سیر هستند.

شما می توانید از سیرهای موجود در مغازه ها برای کاشت در گلدان استفاده کنید ولی این سیرها اغلب جوانه نخواهند زد. برای بهترین نتیجه از کاشت، سیر را از مراکز فروش بذر خریداری کنید. اگر نمی خواهید بلافاصله کشت سیر را شروع کنید، سیر را در یک مکان سرد و خشک با گردش هوای مطلوب و با دمای 10 تا 16 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

3- تهیه خاک مناسب

گیاه سیر همیشه در معرض ابتلا به بیماری های قارچی است، از این رو ضروری است که خاک به کار رفته در گلدان، زهکشی مناسبی داشته باشد. برای این کار از خاک باغچه استفاده نکنید؛ به این دلیل که خاک باغچه سنگین است و در فصل زمستان خیس باقی می ماند. برای کاشت سیر در گلدان از خاک ترکیبی مخصوص گلدان استفاده کنید. این خاک حاوی ترکیبی از فیبرِ نارگیل و پیت ماس یا کمپوست است. همچنین در این خاک ورمی کولیت یا پرلیت نیز وجود دارد که به زهکشی خاک می افزاید. پیش از اینکه خاک را در گلدان بریزید، آن را مقداری مرطوب کنید و گلدان را تا ارتفاع 5 سانتی متری لبه آن از خاک پر کنید.

4- کاشت سیر در گلدان

سیرها را به فاصله 5 سانتی متری از دیواره گلدان بکارید. فاصله مناسب بین سیرها نیز باید 5 سانتی متر باشد. برای کاشت سیر در گلدان، حفره هایی با عمق 5 تا 7 سانتی متر در خاک ایجاد کنید. هر کدام از حبه های سیر را در یک حفره بکارید. این کار باید به صورتی انجام شود که انتهای صاف سیر پایین و نوک تیز سیر نیز به طرف بالا باشد. مطمئن شوید که نوک سیرها 2/5 سانتی متر زیر خاک باشد.

این احتمال وجود دارد که سیر در فصل زمستان جوانه بزند ولی به دلیل سردی هوا از بین برود، در اینصورت نگران نباشید زیرا در فصل بهار مجدداً جوانه خواهد زد. همچنین دقت داشته باشید که برای کاشت می بایست سیرها را از یکدیگر جدا نموده و دقت کنید که پوسته پیرامون سیر کنده نشود. سیرهای درشت تر برای کاشتن نتیجه بهتری خواهند داشت؛ بنابراین از خرید بذر سیرهای کوچک خودداری کنید.

5- آبیاری اولیه گیاه

پس از اینکه کاشت سیر در گلدان به اتمام رسید، گیاه را به صورت کامل آبیاری کنید و سپس گلدان را در یک مکان آفتاب گیر از منزل قرار دهید. میزان آب مورد احتیاج برای سیر باید در حدی باشد که تنها رطوبت خاک حفظ شود. آبیاری را به طور مساوی در سطح گلدان انجام دهید. توجه داشته باشید که خاک گلدان نباید بیش از اندازه مرطوب باشد، چون موجب فاسد شدن و از بین رفتن حبه سیر می شود.

6- قرار دادن گلدان در مکان مناسب

پس از طی کردن مراحل قبل، زمان قرار دادن گلدان در مکان مناسب است. گلدان سیر خود را می توانید روبروی پنجره جنوبی یا غربی قرار دهید که 6 ساعت آفتاب مستقیم به آن بتابد. برای رشد مطلوب تر گیاه می توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید.

7- جوانه زدن و رشد سیر

پس از گذشت یک هفته یا بیشتر بعد از کاشت سیر در گلدان، اول نوک سبز برگ ها شروع به رشد و خارج شدن از سطح خاک خواهد نمود و در طول چند هفته قد خواهد کشید. در این مدت مراقبت از سیر اهمیت بالایی دارد.

زمان مناسب برای کاشت سیر در گلدان

از وقتی هوا شروع به سرد شدن می نماید تا اواخر آبان ماه می توان برای کاشت سیر اقدام کرد. کاشتن سیر در بهار باعث می شود که اندازه سیرها کوچک شود و همچنین کاشت سیر در پیش از زمستان موجب می شود، سرمای هوا جوانه های سیر را نابود کند. اگر قصد کاشت سیر در گلدان را دارید در تمام طول فصل زمستان می توانید نسبت به کاشت سیر اقدام کنید و گلدان را در مکانی با دمای متوسط قرار دهید. (البته در تمام طول سال و در صورت مهیا بودن شرایط مناسب می توان برای کاشت سیر در گلدان اقدام کرد.)

شرایط محیطی مناسب برای مراقبت از گیاه سیر

1- کوددهی

سیر احتیاج به تغذیه زیادی دارد. برای رشد سیرهای عظیم به خاک حاصلخیزی احتیاج است که تمام مواد مغذی را در اختیار گیاه قرار دهد. کود دامی برای خاک های رسی از اهمیت زیادتری برخوردار است. سیر به کود دامی زیادی احتیاج دارد. باید اشاره داشت میزان مصرف کود حیوانی سیر دو برابر سایر سبزیجات است. در خاک های شنی کود شیمیایی بیشتر توصیه می شود. بهترین کود برای رشد بهتر سیر در گلدان، کود مایع است. از زمان جوانه زدن گیاه، هر سه هفته یک بار باید به گیاه کود داد.

2- هرس کردن

پس از رشد جوانه های سیر علف های هرز نیز شروع به نمایان شدن می نمایند. دقت داشته باشید که این علف های هرز می تواند به رشد گیاه شما آسیب برساند. از این رو باید نسبت به کندن این علف ها اقدام کنید تا رشد سیر شما به خوبی انجام شود.

3- نور

گیاه سیر برای رشد مناسب به نور زیاد احتیاج دارد. باید برای رشد سیر حداقل 6 ساعت در روز نور خورشید در اختیار آن قرار گیرد. همچنین تعبیه نور مصنوعی نیز می تواند برای این گیاه مناسب باشد. گلدان سیر را در بالکن یا در پشت پنجره های جنوبی قرار دهید تا این میزان نور برای گیاه فراهم شود.

4- خاک

خاک مناسب برای رشد سیر باید زهکشی و نفوذپذیری مطلوبی داشته باشد. مناسب ترین خاک برای کاشت سیر ترکیب پیت یا کوکوپیت با کمپوست یا مواد معدنی و پرلیت یا ورمیکولیت در اندازه های مساوی است.

5- آبیاری

خاک گلدان سیری که در بیرون از منزل نگهداری می شود، همیشه باید مرطوب باشد و در صورتی که گلدان درون منزل نگهداری می شود، می بایست مواظب آبیاری آن باشید. بر طبق شرایط داخل منزل مانند مقدار نور خورشید دریافتی گیاه یا دمای محیط آن را آبیاری کنید. آبیاری گیاه سیر باید منظم و خاک همیشه مرطوب باشد.

برداشت سیر

چه زمانی برای برداشت سیر اقدام کنیم؟

در اوایل تابستان رشد سیر به سرانجام می رسد و رنگ برگ های سیر به قهوه ای و زرد می گراید. وقتی حدود یک سوم از برگ ها به رنگ زرد متمایل شدند، می توانید نسبت به برداشت سیرها اقدام کنید.

برداشت سیر به چه صورتی انجام می شود؟

می توان از برگ و حبه سیر استفاده کرد.

  • برگ های سبز و تازه سیر بعد از 1 هفته یا بیشتر (بستگی به آب و هوا دارد)، با خاک مناسب، آفتاب خوب و آبیاری منظم از درون خاک بیرون می آیند. برداشت سیرها را می توانید زمانی شروع کنید که ساقه ها به 8 تا 12 سانتی متر برسند. برای رشد مجدد گیاه چند سانتی متر از ساقه را بر روی گیاه در زمان برداشت نگه دارید. برای استفاده از برگ سیر می توانید با استفاده از یک قیچی برگ های سیر را ببرید و از آن به عنوان یک سبزی لذیذ استفاده کنید.
  • اگر قصد استفاده از حبه سیر را دارید باید تا زمانی که برگ سیر زرد نشده است، دست نگه دارید. برای برداشت سیر نیز می توانید از یک چنگال استفاده کنید. برای این کار چنگال را در عمق خاک فرو ببرید و غده سیر را به سمت بالا بکشید.
  • اگر هدف از برداشت سیر، تازه خوردن آن باشد، احتیاج به قطع برگ های سیر نیست؛ اما اگر هدف خشک کردن و نگهداری برای طولانی مدت باشد، باید پس از بیرون آوردن سیر از گلدان برگ های آن را از 3-1 سانتیمتر بالای غده قطع کرد.

غده ها را به مدت 1 الی 2 هفته در مقابل آفتاب در مزرعه قرار می دهیم تا رطوبت به حداقل برسد، این کار زمان نگهداری از سیر را افزایش می دهد. پس از آن می توان سیرهای سالم را در دمای صفر درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی بسیار پایین و تهویه مناسب برای مدتی انبار کرد.

بیشتر بدانید: مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان

آیا شما نیز روشی را برای کاشت سیر در گلدان می شناسید؟ آیا پیشنهادی برای نتیجه گیری بیشتر در کاشت سیر دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1232

به "کاشت سیر در گلدان ؛ مراحل کاشت، روش نگهداری، نحوه و زمان برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت سیر در گلدان ؛ مراحل کاشت، روش نگهداری، نحوه و زمان برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید