کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Fam&iacutelia) - اسپانیا

به گزارش مجله جگوار، سمبل شهر بارسلون و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری اسپانیا ، کلیسای نیمه ساخته ایست که هر کس باید در زندگی خود یک بار آن را ببیند!

کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Fam&iacutelia) - اسپانیا

با تور اسپانیا نوروز از سرزمین جشن و موسیقی دیدن کنید. به بارسلون و مادرید سری بزنیم و از جزایر قناری و ایبیزا دیدن کنیم.

بزرگترین و شگفت انگیز ترین کلیسای دنیا است که در ایالت کاتالان در شهر بارسلونا اسپانیا واقع شده است.در سال 1852معماری بنام آنتون گائودی ایده ساخت این کلیسا را عنوان نمود و خود آغاز گر ساخت آن بود.و این کلیسا را بنام او گائودی نامیدند.

ساراگادا فامیلیا از سال 1883 کار ساخت آن آغازشده و گائودی 15 سال آخر عمر خود را صرف کوشش برای این اثر بی نظیر نموده است.خاتمه ساخت این کلیسا را حدود سال 2026 پیش بینی نموده اند. بعد از فوت وی در سال 1926 کار زیر نظر دومنیک سوگرانی ادامه یافت اما در سال 1936 و با آغاز جنگ داخلی اسپانیا کار متوقف شد. بخش هایی از این بنا در هرج و مرج های جنگ خراب شد.

از سال 1940 معماران معروفی کار ساخت آن را بعهده گرفتند. طرح فعلی آن براساس نقشه مفقود شده که بازسازی شده است و با ایده های امروزی تلفیق شده است.

تمام بخش های ساراگادا فامییلیا ، همانگونه که خواسته و آرزوی گائودی بود ،لبریز از سمبل های مسحیت است . آخرین شاهکار از صندلی مقدس عالم مسحیت . برجسته ترین جنبه این اثر نمای دوکی مانند برج است.

در مجموع این بنا دارای 18 برج بلند است که هر کدام از آن ها به ترتیب بلندی آن بیانگر و نماینده دوازده یار حضرت مسیح، چهار کاتب انجیل و مریم مقدس است و بلندترین آن از آن حضرت مسیح (ع) می باشد.

کلیسا دارای سه سر در بزرگ خواهد بود: سر در ولادت مسیح (ع) در شرق، سر در عظمت و شکوه در جنوب(هنوز در حال تکمیل است) و سردر عشق و ایمان به حضرت در غرب.سر در ولادت قبل از توقف کار در سال 1935 ساخته شد و در بر دارنده ایده اصلی گائودی است . سردر عشق و ایمان سرشار از کم لطفی است. این سر در مشخصه هایی از باریکی بسیار و نازیبایی را یدک می کشد.

نقشه کلیسا متاثر از لاتین کراس(سمبل صلیب) است و داری پنج راهرو میباشد. گنبد سالن اصلی به 45 متر می رسد درحالیکه گنبد سالن کنار آن 30 متر است.سالن جانبی سه راهرو دارد. ستون های آن در یک فضا و چهارچوب 7.5 متری بنا شده است . البته ستون محراب در بنای دل ویلار قرار گرفته است و در فضای مورد اشاره واقع نشده است. سالن میانی (سالن عبوری) دارای چهار ستون مرکزی ساخته شده از سنگ آذرین و به شکل هذلولی است که خود توسط 12 بنای هذلولی دیگر که دو حلقه را شکل می دهند محاصره شده است . این بخش هم چنان در دست ساخت است.گنبد سالن اصلی حدود 60 متر و محراب کلیسا که دارای گنبدی به شکل هندسی هذلولی است معادل 75 متر است. گائودی در نظر داشت تا باز دید کنندگان هنگام ورود بتوانند طاق گنبد سالن اصلی و سالن میانی و محراب را ببینند.

در دکوراسیون این بنا زمینه هایی که حاوی دعاها و نیایش ها می باشد به کار رفته است.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد این بنا در سال 2026، صدمین سالگرد فوت گائودی، خاتمه خواهد یافت که البته این تاریخ از بعضی جهات می تواند مورد بحث باشد و به تعویق بیفتد.

منبع: سفرگو
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 685

به "کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Fam&iacutelia) - اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Fam&iacutelia) - اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید