آیا خطرناک است اگر ...

به گزارش مجله جگوار، سالهاست که حمام آب گرم برای شل شدن بیشتر عضلات، برطرف گرفتگی های عضلانی و کوفتگی ها و هم آرامش روحی خانم ها توصیه می گردد، اما در خصوص آب داغ باید محتاط بود زیرا هنوز تعیین نیست چه اثری بر گردش خون جفت یا جنین می گذارد. گاهی آب داغ باعث کاهش فشار خون مادر و ضعف و بی حالی او هم می گردد. بنابراین بهتر است از آب داغ اجتنآب کنید و همواره از قبل دمای آب را با آرنج یا ساعد امتحان کنید (این منطقه ها نسبت به دست یا پا به درجه حرارت حساس ترند).

آیا خطرناک است اگر ...

آیا خطرناک است اگر ...

آیا حمام آب داغ در بارداری مسئله ای برای جنین ایجاد می نماید؟

سالهاست که حمام آب گرم برای شل شدن بیشتر عضلات، برطرف گرفتگی های عضلانی و کوفتگی ها و هم آرامش روحی خانم ها توصیه می گردد، اما در خصوص آب داغ باید محتاط بود زیرا هنوز معین نیست چه اثری بر گردش خون جفت یا جنین می گذارد. گاهی آب داغ باعث کاهش فشار خون مادر و ضعف و بی حالی او هم می گردد. بنابراین بهتر است از آب داغ اجتنآب کنید و همواره از قبل دمای آب را با آرنج یا ساعد امتحان کنید (این منطقه ها نسبت به دست یا پا به درجه حرارت حساس ترند).

*******

آیا خطرناک است اگر در دوران بارداری الکترولیز انجام دهم؟

به علت تغییرات هورمونی در بارداری که موجب افزایش رشد موهای زائد در برخی خانم ها می گردد بسیاری از خانم ها تمایل به انجام الکترولیز برای از بین بردن انها در این دوران دارند.

نشان داده شده است که الکترولیز سلامت جنین را به خطر نمی اندازد و می توان ان را در هر زمانی انجام داد. برخی متخصصان معتقدندکه بهتر است الکترولیز روی سینه (به خصوص اطراف نوک سینه) در طول حاملگی انجام نگردد به خصوص در دو تا سه هفته آخر بارداری و به خصوص در خانمی که قصد شیر دهی دارد. بعلاوه توصیه می گردد در سه ماهه آخر الکترولیز بر روی شکم هم انجام نگردد. هم سینه و هم شکم در بارداری حساس و تحریک پذیر هستند. ضمناً در سه ماه آخر تحریک شدن پوست شکم ممکن است لگد زدن های جنین را هم بیشتر کند. به خاطر داشته باشید در بسیاری از موارد ، پس از زایمان که مجددا تعادل هورمونی بدن برقرار شد موهای زائد هم خود به خود محو خواهند شد.

*******

آیا ضربه به شکم در اوایل حاملگی برای سلامت جنین خطر ناک است؟

این بستگی به این دارد که ضربه با چه شدتی وارد شده است.به هر حال لازمست به وسیله پزشک یا ما ما معاینه شوید. ممکن است علائم حیاتی جنین نرمال به جای مانده باشد اما علائمی مثل خون مردگی یا کبودی روی شکم می تواند نشانه ای از سقط در آینده باشد. استرس و اضطرابی که به مادر وارد می گردد به تنهائی می تواند رشد و سلامت جنین را در همان زمان یا در آینده مختل کند.به طور کلی، در این مواقع همواره بهتر است ازمشاوره پزشک یا ماما یاری گرفت.

*******

آیا خطرناک است اگر در دوران بارداری از مواد موبر جهت از بین بردن موهای زائد استفاده کنم؟

رشد موها در بارداری افزایش می یابد و معمولا شایعترین محل رشد موهای نا خواسته زیر بغل، پایین شکم، ساق پا، روی شکم و صورت است. مواد موبر (که ممکن است به صورت ژل، لوسیون یا اسپری باشند) با اثر بر لایه کراتینین و سست کردن آن موجب سست شدن تار مو و ریزش آن می شوند. در خصوص بی خطر بودن این کرم ها در حاملگی مطالعات کمی اجرا شده و هنوز توافق قطعی بر سر آن وجود ندارد. اما رعایت چند نکته می تواند یاری نماینده باشد:

* همواره پیش از مصرف، دستور العمل بروشور این محصولات را بخوانید.

* سعی کنید هیچگاه آنها را بر روی پوست آسیب دیده (خراشیده یا بریده شده) استفاده نکنید.

* اگر برای اولین بار محصولی را مصرف می کنید بهتر است ابتدا آن را بر منطقه کوچکی از بدن تست کنید تا از بروز واکنشهای حساسیت جلوگیری نموده باشید.

*******

آیا استفاده از رنگ مو در حاملگی برای سلامت جنین خطرناک است؟

هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و ثابت نشده است که در انسان رنگ شیمیائی باعث اختلال در رشد جنین گردد. تحقیقاتی که بر جنین حیوانات اجرا شده نشان داده است که این رنگ ها می تواند موجب نقص های تکاملی در جنین گردد، البته تمام آن حیوانات در معرض مقادیر زیاد مواد شیمیائی قرار داده شده بودند. توصیه می گردد رنگ کردن با مواد شیمیائی تا انتها سه ماهه اول انجام نگردد. در سایر مواقع می توانید برای اطمینان بیشتر از دستکش بهره ببرید و ضمناً تا حد امکان از حلال کمتری بهره ببرید. می توانید به جای رنگ کامل، مش یا های لایت کنید. برخی ترجیح می دهند از رنگ های گیاهی استفاده نمایند اما واقعیت این است که گاهی کمپانی ها به این رنگ ها هم مواد شیمیایی اضافه می نمایند. البته حنا یک استثنا است. می توان گفت حنا تنها رنگی است که تقریبا هیچ خطری در بارداری ندارد.

*******

آیا انجام رادیوگرافی در حاملگی خطرناک است؟

این بستگی به نوع رادیوگرافی و میزان اشعه آن دارد. هر چه تعداد دفعات و میزان اشعه بیشتر باشد احتمال در خطر قرار گرفتن جنین بیشتر است.

در برخی انواع رادیوگرافی ها مثل رادیوگرافی های دندان، میزان اشعه آنقدر زیاد نیست که سلامت جنین را تهدید کند. در صورتیکه اشعه دریافتی بیشتر از 10 راد باشد، می تواند اختلالات یادگیری یا مسائل چشمی برای جنین ایجاد کند. اما معمولا میزان اشعه در رادیوگرافی ها از 5 راد تجاوز نمی نماید. به طور مثال زمانی که مادر رادیوگرافی دندان انجام می دهد حدود01/0 میلی راد به جنین می رسد.

در عکس های رادیولوژی قفسه سینه مادر، جنین 60میلی راد ، در رادیوگرافی شکم 290 میلی راد و در CT اسکن 800 میلی راد اشعه به جنین می رسد.

متخصصان توصیه می نمایند به هر حال بهتر است خانم ها ی باردار از انجام رادیوگرافی های غیر ضروری پرهیز نمایند. از قلم نیاندازید در روز انجام عکسبرداری حتما به تکنیسین مسئول یاد آوری کنید که باردار هستید.

چنانچه در محل کار در معرض اشعه هستید، از مسئول خود درخواست کنید که شرایط شما را در نظر بگیرد. پرسنل مراکز رادیولوژی معمولا تگ هایی دارند که به صورت دوره ای نشان می دهد در معرض چه میزان اشعه بوده اند. اگر به علت بیماری خاص مثلا کانسر در معرض رادیوتراپی بوده اید و بعد از دریافت اشعه متوجه شده اید باردارید، با انکولوژیست خود مشورت کنید تا اگر ضروری است برایتان مشاوره ژنتیک یا سونوگرافی دقیق از تمام جزئیات جنین درخواست نمایند.

*******

آیا خطرناک است اگر در طول حاملگی از سیگارهای سبک استفاده کنم؟

مادران باردار سیگاری که گمان می نمایند سیگارهای سبک یا لایت خطری را متوجه جنین نمی نماید در اشتباه هستند. واقعیت این است که حتی اگر روی پاکت سیگار هم میزان نیکوتین آن کمتر درج شده باشد باز هم میزان نیکوتینی که وارد بدن شما و نهایتا به وسیله خون وارد بدن جنین می گردد آسیب زننده است. در خصوص سیگارهای لایت، فرد سیگاری موقع کشیدن این سیگارها به طور ناخودآگاه پک های بیشتر و عمیق تری می زند و عملا مواد سمی بیشتری وارد بدن خود می نماید. در نهایت به همان میزان سیگارهای معمولی نیکوتین، منو اکسید کربن و سایر مواد مضر برای سلامت جنین وارد بدن می گردد. بنابر این باید به این مادران گفت که در اولین فرصت سیگار کشیدن را کنار بگذارند. تنها سیگار های بی خطر آنهائی هستند که پک زده نمی شوند!

*******

آیا ارتباط خانم باردار با شخصی که واکسن زده خطرناک است؟

بطور کلی برای رعایت احتیاط زیاد گفته می گردد که اگر کسی (نوزاد، کودک یا بزرگسال) واکسن ویروسی زنده ضعیف شده مثل سرخجه را زده است، تا یک ماه با خانم حامله بطور مداوم و مستقیم تماس نداشته باشد. اما واقعیت این است که حتی در همین میزان زیاد تماس هم هیچ موردی از ایجاد عارضه در بارداری دیده نشده است و این فقط یک توصیه حفاظتی است. اما برای دیدار کوتاه مدت که به هر حال اجرا شده و دیگر گذشته است، خود را نگران نکنید.

*******

آیا استفاده از سونا و جکوزی در بارداری خطرناک است؟

بیشتر پزشکان این کار را توصیه نمی نمایند و اعتقاد دارند که به علت بالا رفتن درجه حرارت بدن مادر، ممکن است گردش خون جفت و جنین مختل گردد. بیشترین خطر این مسئله در دوازده هفته اول حاملگی است. ضمناً هر گونه افزایش دمای بدن در حاملگی موجب سرگیجه و خستگی در مادر می گردد که در پی آن جنین هم در معرض خطر قرار می گیرد. به جای این کار بسیار بهتر است در استخرشنا کنید که علاوه بر بی خطر بودن ، مفید هم هست.

*******

آیا قرار گرفتن در معرض استرس و نگرانی و اضطراب در بارداری خطرناک است؟

نگرانی و اضطراب در حاملگی شایع است و یکی از دلایل آن تغییرات شدید هورمونها است. ضمناً تغییرات اساسی که در اثر باردار شدن در زندگی روزانه و عادی یک خانم به وجود می اید خود یکی از عوامل استرس زا است. نکته مهم این است که دوره های کوتاه مدت استرس خطری را متوجه جنین نمی نماید اما استرس مزمن می تواند خطر مسمومیت حاملگی یا زایمان زودرس را افزایش دهد. برخی محققان اعتقاد دارند استرس مداوم در مادر باردار موجب بیش فعال شدن کودک در آینده می گردد. یکی از راهها ی موثر برای کاهش استرس، تمرینات ورزشی و آرامش بخش است.

*******

آیا استفاده از گوشی تلفن همراه در بارداری خطرناک است؟

مطالعات نشان داده اند که به خصوص در کوتاه مدت این کار خطری ندارد. با این حال توجه داشته باشید که استفاده از تلفن همراه مدت زمان کوتاهی است که رایج شده و فعلا نمی توان در خصوص اثرات دراز مدت آن نظر داد. موبایل هم تقریبا به میزان تلویزیون، مایکرو ویو و کامپیوتر، امواج الکترومغناطیسی از خود ساطع می نماید و این امواج از نوع غیر یوهمه هستند نه یوهمان. (امواج غیر یوهمه تشعشعات کمتری ایجاد می نمایند.)

متخصصان معتقدند با توجه به اینکه امواج غیر یوهمان در انتهای طیف امواج قرار می گیرند برای سلامت جنین خطرناک نیستند. با این حال بهتر است این توصیه ها را به کار ببندید:

* تا حد امکان دفعات کمتری از گوشی بهره ببرید.

* سعی کنید به جای مکالمه، پیغام خود را با sms بفرستید

* تا جائی که ممکن است زمان مکالماتتان را کوتاه کنید.

* اگر در منطقه ای که هستید انتن دهی خوب نیست مکان خود را تغییر دهید تا امواج به خوبی منتقل شوند.

* سعی کنید از handsfree بیشتر بهره ببرید چون در این صورت می توانید بیشتر از گوشی فاصله بگیرید .

* هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید چون با این کار احتمال تصادف را بیشتر می کنید.

منبع:www.ninisite.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1838

به "آیا خطرناک است اگر ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خطرناک است اگر ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید