ابررایانه سیمرغ از برنامه زمان بندی عقب نیست

به گزارش مجله جگوار، دکتر احمد معتمدی در مصاحبه با خبرنگاران، درباره اینکه قرار بود ابررایانه سیمرغ مطابق با گفته وزیر ارتباطات تا قبل از خاتمه سال 99 به بهره برداری برسد و دلیل این تأخیر چیست، گفت: زمان بندی دقیقی برای رونمایی از این پروژه در سال 99 در نظر گرفته نشده بود و با توجه به اهمیت این پروژه، ساخت ابررایانه نیازمند زمان است.

ابررایانه سیمرغ از برنامه زمان بندی عقب نیست

وی با تاکید بر اینکه کارهای مرتبط با ساخت ابررایانه سیمرغ در حال اجرا است و این پروژه از برنامه زمان بندی عقب نیست، گفت: پیش بینی ما این است که فاز آزمایشی ابررایانه سیمرغ تا خاتمه اردیبهشت ماه سال جاری و حداکثر در ابتدای خرداد رونمایی گردد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: ابررایانه سیمرغ، زیرساخت های لازم برای پردازش در حوزه هوش مصنوعی را ایجاد می نماید و به دلیل ویژگی های خاص پردازشی در مسائلی مانند کلان داده ها و اینترنت اشیا کاربرد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با وجود شرایط کرونا، این پروژه به خوبی در حال پیشرفت است و محققان و پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر به صورت شبانه روزی روی آن کار می نمایند، ادامه داد: سرمایه گذاری اصلی این پروژه با وزارت ارتباطات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اولویت بندی برای کاربردهای این ابررایانه و نیز زمان رونمایی از آن، باید از سوی این وزارتخانه اعلام گردد.

دکتر معتمدی، ابررایانه سیمرغ را یکی از پروژه های کلان و استراتژیک کشور در توسعه هوش مصنوعی مطرح نمود که محققان، شرکت های خصوصی و شرکت های دانش بنیان می توانند از این زیرساخت پردازشی برای ارائه سرویس استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه با تکمیل این پروژه به عنوان یکی از اجزای زیرساخت های مهم اطلاعاتی، ایران در زمره کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار می گیرد، اضافه نمود: از این زیرساخت می توان برای ارائه خدمات مبتنی بر سیستم های سریع و فوق سریع با پردازش بسیار بالا استفاده کرد.

به گزارش خبرنگاران، دی ماه سال 99 وزارت ارتباطات اظهار داشت که ابررایانه ایرانی سیمرغ با ظرفیت 160 تریلیون عملیات پردازش در یک ثانیه، بهمن ماه به بهره برداری می رسد.

پس از آنکه این پروژه بهمن ماه رونمایی نشد، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که ابررایانه سیمرغ با ظرفیت 160 ترافلاپس برای ارائه خدمات پردازشی به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تا خاتمه سال بهره برداری می گردد.

ابررایانه سیمرغ در صورت بهره برداری، با ظرفیت پردازشی حدود 160 ترافلاپس (160 تریلیون عملیات پردازش در یک ثانیه) و عملیات توسعه تا مقیاس پتافلاپس یا 10 به توان 15 (یک میلیون میلیارد محاسبه در یک ثانیه) در رده 500 سوپرکامپیوتر برتر جهان قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1634

به "ابررایانه سیمرغ از برنامه زمان بندی عقب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابررایانه سیمرغ از برنامه زمان بندی عقب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید