ابطال کارت سوخت در صورت نداشتن بیمه

به گزارش مجله جگوار، قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که در ایران اختصاراً قانون بیمه شخص ثالث نامیده می گردد، این قانون اولین بار در 14 ماده و سه تبصره و در تاریخ 1347/9/26 به تصویب مجلس شورای ملی و متعاقباً در تاریخ 1347/10/23 به تصویب مجلس سنا رسیده و از اول فروردین ماه 1348 نیز به اجرا گذاشته شد.

ابطال کارت سوخت در صورت نداشتن بیمه

طبق آمار رسمی، در یک بازه زمانی 9 ساله تعداد وسایل نقلیه بدون بیمه شخص ثالث از 9 میلیون و 945 هزار دستگاه در سال 1392 به 11 میلیون و 800 هزار و 626 دستگاه در سال 1400 رسیده است. تازه ترین آمارهای صندوق تامین خسارت های بدنی نشان می دهد در فاصله 27 تیرماه تا 15 مرداد سال جاری، 866 هزار و 554 میلیون دستگاه وسیله نقلیه زمینی فاقد بیمه با استفاده از طرح بخشش جریمه نداشتن بیمه، به خرید بیمه نامه اقدام نموده اند؛

به این ترتیب برآورد می شود هم اکنون 11 میلیون وسیله نقلیه سواری، موتورسیکلت، بارکش و اتوکار بدون پوشش بیمه شخص ثالث در حال تردد در خیابان ها و جاده های کشور هستند.

طی 4 سال گذشته همه ساله 32 درصد از کل وسایل نقلیه زمینی بدون در نظر گرفتن ماشین آلات کشاورزی بدون خرید بیمه نامه در جاده ها و خیابان ها تردد داشته اند. این نسبت در سال 1392 حدود 37 درصد برآورد شده است. به گفته مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت بدنی، موتورسیکلت ها 90 درصد از وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث را به خود اختصاص داده اند.

قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1395 مسئولیت دستگاه های قانونی در برخورد با دارندگان و رانندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه را شفاف اعلام نموده که براساس آن حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث ممنوع است و مأموران هدایت و رانندگی و پلیس وظیفه دارند به وسیله مقتضی با شناسایی وسایل نقلیه بدون بیمه نسبت به اعمال جریمه اقدام و وسیله را تا هنگام ارائه بیمه نامه متوقف نمایند.

براساس قانون فعلی ارائه هرگونه خدمات به دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه ممنوع بوده و نظارت بر اجرای این کار بر عهده 2 وزارتخانه کشور و راه و شهرسازی است و بعلاوه ارائه هرگونه خدمات به خودروها و موتورسیکلت ها و نظایر آن که بیمه نامه نداشته باشند، به وسیله هدایت و رانندگی به دفاتر اسناد رسمی و سایر سازمان ها و نهادهای مسئول حمل ونقل نظیر تعویض پلاک ممنوع است و اجرا نشدن این تکالیف قانونی تخلف اداری و انتظامی محسوب می شود.

نیروی انتظامی هم وظیفه دارد یک سال پس از اجرای قانون مصوب سال 1395 تمامی واحدهای خود را به ابزار لازم برای استعلام آنلاین شرایط بیمه نامه مجهز کند.

قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت سوخت را مکلف می سازد از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهم یا شارژ مجدد آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه خوددداری کند و بیمه مرکزی و نیروی انتظامی هم وظیفه دارند تا اطلاعات لازم را به صورت آنلاین در اختیار این ستاد قرار دهند.

آگهی های انواع خودرو را در خبرنگاران ببینید

یکی از دلایل اصلی بیمه گریزی دارندگان وسیله نقلیه به ماده 21 قانون بیمه شخص ثالث بازمی شود که در آن تأکید شده برای حمایت از زیان دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، خسارت های بدنی وارد شده به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته نشدن وسیله نقلیه مقصر حادثه و حتی ورشکستگی شرکت های بیمه برعهده صندوق تامین خسارت های بدنی خواهد بود؛

صندوقی که البته بخش قابل توجهی از منابع آن را دارندگان وسایل نقلیه قانونمند و دارای پوشش بیمه شخص ثالث می پردازند. این صندوق در عمل با دریافت 8 درصد مبلغ هر بیمه نامه شخص ثالث، ریسک دارندگان وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه یا فرارنمایندگان از حادثه را پوشش می دهد.

نکته این جاست که صندوق تامین خسارت بدنی به بازپس گرفتن خسارت های پرداختی به زیان دیدگان از مسببان حادثه و دارندگان وسایل نقلیه ملزم است که عملا این کار به علت پیچیدگی های زیاد تا به امروز چندان پیگیری نشده است.

به گ فته قمصریان، مدیرعامل این صندوق آیین نامه اجرای این حکم قانونی به زودی اجرا خواهد شد. البته او اذعان می نماید: در فرایند بازیافت از مقصران موفقیت چندانی نداریم؛ زیرا معمولا مقصران همان افرادی هستند که به خاطر شرایط اقتصادی سختی که داشتند، بیمه شخص ثالث خریداری ننموده بودند و بنابراین برای پرداخت به صندوق هم مشکل اقتصادی دارند.

جالب این جاست که صندوق تامین خسارت بدنی یک سوم از خسارتی را که سال گذشته به آسیب دیدگان حوادث رانندگی پرداخته، به تصادفاتی اختصاص داده که راننده مقصر حادثه فرار نموده است.

***

اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2175

به "ابطال کارت سوخت در صورت نداشتن بیمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابطال کارت سوخت در صورت نداشتن بیمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید