امانی: جریان سه گانه اصالت، اتقان و استقلال شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است
به گزارش مجله جگوار، تهران (پانا) - دبیرکل شورای آموزش و پرورش در نشست آنالیز صندلی و کارکردهای شورای عالی آموزش و پرورش گفت که جریان سه گانه اصالت، اتقان و استقلال شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است که به نوعی اطمینان را در مخاطبان ایجاد می نماید و تضمین کننده آرامش خانواده هاست.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی تهرانی در نشستبررسی صندلی و کارنمودهای شورای عالی آموزش و پرورش که در آستانه یکصدمین سال تاسیس این شورا و با حضور اعضای شورا و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، با اشاره به نود و نهمین سالروز تاسیس این شورا اظهار کرد: این نشست شروع مجموعه ای از برنامه ها در راستای گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس این شوراست که امیدوارم تا یک سال آینده این برنامه ها ادامه یابد و ما بتوانیم به شناساندن این سرمایه ملی به عموم مخاطبین قدم های موثری را برداریم.
وی اضافه نمود: از همه می خواهم ایده و پیشنهادهای خود را برای ایجاد بستری در جهت ارتقا صندلی شورا و افزایش آگاهی بخشی به جامعه در این یک سال ارائه دهند.
دبیرکل شورای آموزش و پرورش افرود: یاد و خاطر تمامی معلمان این سرزمین را گرامی می داریم و به روح تمام انبیای الهی، ائمه اطهار علیهم السلام، امام امت، شهدا و همه کسانی که ما را در پیمودن این راستا کمک کردند و همین طور کسانی که امنیت امروزمان را مدیون آنها هستیم، درود می فرستیم.
امانی با تشریح تاریخچه نظام تعلیم و تربیت در ایران و شورای عالی آمورش و پرورش، توضیح داد: سال ها قبل از شکل گیری نهضت مشروطه و قبل از تاسیس این شورا، مدارس جدید در ایران تاسیس شدند.
وی تاسیس مدارس جدید را پاسخی به نیازهای جدید جامعه که ناشی از پیشرفت علمی و صنعتی دنیا بود، برشمرد و اضافه نمود: نظام سنتی برای پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه ناکافی بود هرچند نظام مکتبی تا سال های طولانی ایفای نقش می کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هنگامی که مدارس جدید به وجود آمدند احساس کردند باید همه آنها به صورت منسجم در راستای واحد حرکت نمایند بنابراین در زمان مظفرالدین شاه اولین قدم در سال 1275 در راستای انسجام بخشی به مدارس برداشته شد.
وی ادامه داد: درآن موقع انجمن معارف برای انسجام دهی به مدارس تشکیل شد و در ادامه پس از مشروطه و تشکیل مجلس شورای ملی در سال1290، عنوان انجمن معارف به شورای معارف تغییر می نماید و در20 اسفند 1300 مجلس شورای ملی، قانون تشکیل شورای عالی معارف را در دو فصل به تصویب می رساند.
امانی تهرانی اضافه نمود: در سال 1317 شورای عالی معارف به شورای عالی فرهنگ تغییر نام می دهد البته در آن موقع تنها عنوان تغییر می نماید و تعداد اعضا ثابت هستند. در سال 1343 نیز تغییراتی انجام و وزارت فرهنگ به وزارت آموزش و پرورش تغییر نام می دهد درسال 1347 نیز شورای عالی فرهنگ رسما به شورای عالی آموزش و پرورش تغییر نام می دهد.
وی از10 عضو اصلی و 10 عضو غیراصلی در ترکیب اولیه شورا اطلاع داد و مطرح نمود: همیشه شخصیت های حقیقی و حقوقی برجسته ای در این شورا حضور داشتند و به مرور زمان اعضای حقوقی افزایش یافته است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 اولین قدم برای تثبیت شورای عالی آموزش و پرورش برداشته شده است در سال های بعد نیز این شورا تغییراتی جزئی و کلی داشته است و از سال81 که آخرین تغییرات در شورا اجرا شده است رئیس جمهور رئیس شورا است و در غیاب او وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسات را بر عهده دارد.
وی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش همیشه در راستا اتقان و استقلال حرکت می نموده است البته این راستا گاهی دچار فراز و نشیب شده است اما ازحیث اصالت و داشتن تاریخ غنی فعالیت مستمر کمتر نهادی مانند شورای عالی آموزش و پرورش است لذا پس از مجلس شورای اسلامی این شورا باسابقه ترین نهاد کشور است.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم این است که درجریان انشعاباتی که در سال های متمادی در شورای عالی آموزش و پرورش صورت می گیرد هویت اصلی برای شورا باقی می ماند.
امانی اضافه نمود: جریان سه گانه اصالت، اتقان و استقلال شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است که به نوعی اطمینان را در مخاطبین ایجاد می نماید و تضمین نماینده آرامش خانواده هاست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در دراز مدت حرکت صحیح این شورا برای جامعه تعیین می گردد.
منبع: خبرگزاری پانا