شهرداری ها بسترساز ایجاد زیست بوم نوآوری هستند

به گزارش مجله جگوار، اولین وبینار تخصصی زیست بوم نوآوری در شهر تهران برگزار گردید.

شهرداری ها بسترساز ایجاد زیست بوم نوآوری هستند

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ در ابتدای این وبینار مدیر پروژه حمایت از زیست بوم نوآوری با بیان اینکه در آینده بقای کسب و کارها به دلیل تغییر سریع تکنولوژی بسیار کوتاه است، اضافه نمود: پیش بینی می شود در 2030 بقای سازمان های عظیم به حدود 5 سال بررسد. همچنین اقتصاد شراکتی مالی است که در آینده نزدیک مورد استفاده همه قرار می گیرد و مالکیت مفهوم خود را از دست می دهد.

علی نعمائی ادامه داد: نوآوری به مفهوم فرایندی است که ایده را به محصول یا خدمات تبدیل می نماید و این خدمت و یا محصول جدید در بازار خریدار دارد. دو ویژگی مهم نوآوری جدید بودن و کاربردی بودن آن است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه جهان نسل های مختلف نوآوری را تا کنون تجربه نموده است، بیان نمود: در حال حاضر در حال رویارویی با نسل ششم نوآوری در جهان هستیم. این نسل نتیجه تعامل شرکت ها با سیستم های نوآورانه است. در این نسل افراد حرفه ای از شهرهای مختلف در یک محیط خلاقانه نوآوری ها را شکل می دهد.

او با اشاره به عناصر تشکیل دهنده زیست بوم نوآوری گفت: عناصر اصلی زیست بوم بازیگران، سرمایه، زیر ساخت ها، مقررات، دانش، ایده ها و فرهنگ است. همچنین باید به این مساله اشاره نمود که بین اکوسیستم نوآوری و سیستم نوآوری تفاوت وجود دارد. در نظام نوآوری دولت یک بازیگری اصلی است اما در اکوسیستم نوآوری نقش دولت کمرنگ است چرا که اکوسیستم وابسته به بازار است.

این پژوهشگر با بیان اینکه بیشتر نوآوری ها و فراوریات مالی درشهرها ایجاد می شود، اضافه نمود: بنابراین دولت های محلی و شهرداری ها در شهرهای پیشرو تمایل دارند که این مکانیزم و زیست بوم نوآوری شهری را در شهرها ایجاد نمایند تا از منافع آن بهره ببرند. در واقع می توان گفت زیست بوم نوآوری شهری یک ابزار مهم برای ایجاد مفاهیمی مانند شهر هوشمند و اقتصاد مشارکتی است.

علی نعمائی با بیان اینکه در اکو سیستم نوآوری شهری بازیگران زیادی مانند شوراهای شهرها، شهرداری ها، دانشگاه ها، شرکت های استارتاپ، کارخانه ها و مراکز نوآوری وجود دارد، ادامه داد: شهرداری به عنوان شکل دهنده بازار و فراهم نماینده بستر توسعه کسب و کارهای نوآور شناخته می شود که یک منبع تامین نماینده سرمایه و ترویج نماینده فرهنگ نوآوری است که زیرساخت های نوآوری را برای شرکت ها ایجاد می نماید.

وی بیان نمود: شهرداری می تواند در 4 سطح سیاست گذاری، اجرایی، میانی و تحقیقاتی در زیست بوم تاثیرگذار باشد.

توجه دولت ژاپن به شرکت های کوچک در نظام نوآوری

در ادامه این وبینار معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به ویژگی های جغرافیایی و مالی کشور ژاپن گفت: ژاپنی ها معتقدند اگر می خواهید رشد کنید و صاحب فناوری، اقتصاد پویا باشید به سرمایه گذاری اهمیت دهید. 7 دلیل وجود داد که اغلب سرمایه گذاران خارجی در این کشور تمایل به سرمایه گذاری دارند نخست اینکه شرکت های ژاپنی از اعتبار بالایی برخوردارند. سهام در این کشور مرتب در حال عرضه است و مردم می توانند به راحتی آن را بخرند. همچنین درهای بازار مالی آمریکایی ها به روی خودروهای ژاپنی باز است و مردم جهان و ازجمله آمریکا تمایل به خرید خودروهای ژاپنی دارند.

حسین یوسفی با بیان این مطلب اضافه نمود: در این کشور حتما سود سهام در یک مدت معقولی به خریداران بر می شود چرا که سیاست های روشنی در این زمینه دارند. در این کشور تورم کنترل شده است. ثبات سیاسی و مالی دارند و همکاری های بین بخشی و استاندارد بالای زندگی روابط تجاری با کشورهای مختلف دارند و هر کسی که بخواهد از پول خود استفاده لازم را ببرد علاقه مند است در این کشور سرمایه گذاری کند. در مجموع می توان گفت پول در این کشور در تمام زمینه ها از جمله نوآوری در جریان است و این باعث می شود موضوعات مربوط به نوآوری به سرعت انتشار پیدا نمایند.

وی ادامه داد: ژاپن کشوری پژوهش محور با قوانین روشن است و حمایت خوبی از تحقیق و توسعه تجاری با موضوع دانشگاه ها انجام می شود. محور پژوهش هر کاری در این کشور را اساتید دانشگاه ها تشکیل می دهند. پیروز و نوآور در عرصه بین المللی در انتخاب تحقیقات پیشرفته هستند.

معاون مرکز مطالعات بیان نمود: این کشور دارای صادرات رقابتی است و به شرکت های کوچک و نوآور توجه ویژه دارد. همکاری های بین بخشی دارند و همه به این مساله علاقمند هستند با هم کار می نمایند.

وی با اشاره به سیستم منحصر به فردی که تنها در نظام آموزشی ژاپنی ها قراردارد، یادآور شد: انتقال تجربه در سازمان های این کشور از افراد قدیمی به کارکنان جدید یک برگ برنده در نظام آموزشی این کشور محسوب می شود.

یوسفی در انتها تاکید نمود: اعتماد متقابل بین دولت و مردم در این کشور بالاست. مردم برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هایی که دولتمردان انجام می دهند را قبول دارند.

حضور شهرداری تهران در زیست بوم نوآوری با تبدیل پایتخت به شهر هوشمند

کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با بیان اینکه در شهرهای هوشمند نوآوری در نهایت منجر به ارتقای سطح زندگی شهفرایندان می شود، گفت: تعریف کیفیت زندگی در کشورهای مختلف، متفاوت است. از نظر سازمان بهداشت جهانی درکی که فرد از موقعیت زندگی و سیستم هایی که به عنوان عقاید مطرح می شود و انتظاراتی که برای خود ترسیم نموده باعث ارتقای کیفیت زندگی می شود.

وی با بیان اینکه نقطه کانونی سیستم های شهری، شهفرایندان هستند، گفت: در شهرداری تهران نوآوری درشهر به صورت یک پلتفورم در نظر گرفته شده است. در پلتفورم، خدمات مختلفی که مبتنی بر داده هستند شکل می گیرند. در این شیوه شهرداری در بسیاری از مواقع به عنوان شبکه ساز و در بعضی مواقع نیز به عنوان سرویس دهنده ایفای نقش می نماید. تجربه های جهانی نشان می دهد که شهرداری ها را از مداخله مستقیم در اکوسیستم نوآوری منع نموده اند. به این دلیل که هر چند شهرداری در نظام نوآوری یک بازیگر است اما بازیگران مهم تری نیز در این میان وجود دارند. این نظام نوآوری است که زیست بوم را راهنمایی نمایند و شهرداری عملا بستر و بازار را در این فضا ایجاد می نماید.

کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بیان نمود: زمستان 96 شورای راهبردی نوآوری در شهرداری تهران به دستور شهردار وقت شکل گرفت و در بهار 97 یک اقدام نوآورانه در شهر ایجاد و سوپر اپلیکشن تهران من برنامه ریزی شد. در تابستان 97 پروژه ها به صورت پایلوت در شهرداری تهران ایجاد شد برای اولین بار در پاییز 97 به این نتیجه رسیده ایم که جریان داده را به سمت درگاه های سرویس داده راهنمایی کنیم. عملا API هایی را برنامه ریزی کردیم تا در اختیار کسب و کارها قرار گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح تهران هوشمند گفت: در فاز صفر این طرح به برنامه ریزی و فرهنگ سازی در میان شهفرایندان پرداخته شد. سال جاری و سال آینده توسعه پروژه های مختلف را دستور کار داریم و فاز دوم تهران هوشمند در سال 1401 را به صورت توسعه پروژه های پایلوت را در دستور کار داریم.

لزوم الگوبرداری از شهرهای هوشمند

مدیر پروژه حمایت از زیست بوم نوآوری با اشاره به تجارب شهرهای پیشرو در نوآوری گفت: در بستر شهرها نوآوری ها شکل می گیرد و در سال 2025 حدود 60 درصد از فراوریات کشور ها حاصل نوآوری در شهرهاست.

محمد حسین عصاری با اشاره به قوانین بین المللی در حوزه نوآوری ادامه داد: مهمترین بحثی که در حوزه توجه شهرها و کشورها به نوآوری مطرح شده، مربوط به اتحادیه اروپاست که در سال 2014 به تصویب رسید. این قانون بحث اکوسیستم شهرها دسته بندی شده و عملکرد هر کدام از این دسته ها نیز معین شده است.

این پژوهشگر با اشاره به عوامل پیروزیت شهرهای هوشمند بیان نمود: عوامل پیروزیت شهرهای هوشمند اقتصاد هوشمند، محیط هوشمند حکمرانی هوشمند، زندگی هوشمند و شهفرایندان هوشمند است.

وی یادآور شد: هدف اصلی شهرهای هوشمند این است که افزایش کیفیت زندگی را مورد توجه قرار گیرد تا برمبنای آن ارزیابی شود که چه خدماتی را باید به شهفرایندان ارائه دهند. در واقع شهرهای هوشمند به دنبال این هستند تا با ارائه خدماتی بتوانند کیفیت زندگی شهفرایندان را ارتقاء و سطح درآمدی آنها را افزایش دهند.

محمد حسین عصاری تاکید نمود: الگوبرداری از شهرهای هوشمند یک ضرورت است. باید دریابیم که چگونه درشهرهای پیشرفته از هوشمندی شهری استفاده و یک زندگی با کیفیت را برای شهفرایندان ایجاد نموده اند. به عنوان مثال در بیشتر شهرهای برتر با استفاده از سنسورهایی بحث ترافیک را کنترل می نمایند. به عبارتی ما با یک محیط پویا درشهرهای هوشمند روبه رو هستیم و با جمع آوری داده ها باید به تحلیل رفتارها بپردازیم.

کاهش مصرف انرژی های فسیلی با استفاده در نوآوری های نوین در زندگی شهری

دانشیار دانشگاه تهران و ناظر علمی پروژه حمایت از زیست بوم نوآوری گفت: در حال حاضر براساس آمار سال 96 به ازای هر بشکه نفت که در اقتصاد ایران مصرف می شود حدود 219 دلار به اقتصاد ملی اضافه نموده می شود اما همین بشکه نفت در میانگین جهانی 668 دلار به اقتصاد ملی اضافه نموده می شود. به عنوان مثال اگر نفت را بشکه ای 70 دلار به فروش می رسد، درآمد اتحادیه اروپا از این حوزه 1336 دلار1336 است و این درآمد برای کشور ژاپن به دلیل استفاده ازروش های نوآورانه 1360 دلار خواهد بود.

یونس نوراللهی اضافه نمود: انرژی های فسیلی در کشور از 100 درصد تنها 37.8 درصد به برق و مابقی به شکل حرارت و آلایندگی ها هدر می فرایند این در حالی است که در کشور دانمارک میزان فراوری برق از سوخت های فسیلی 91 درصد است و تنها 9 درصد از آن به حرارت تبدیل می شود. همین عدد در کشور دانمارک 91 درصد است یعنی به ازای انرژی 91 درصد به انرژی برق و بخشی به حرارت تبدیل می شود. این در حالی است که ما در مقایسه با دانمارک 10 برابر بیشتر از سوخت استفاده می کنیم. به همین دلیل می توان گفت پیروزیت یا عدم پیروزیت مالی کشور ها به چگونگی استفاده از انرژی بستگی دارد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان نمود: به طور کلی 71 درصد برق جهان و 53 درصد ازگاز طبیعی درساختمان ها مصرف می شود به نوعی می توان گفت که 39 درصد کل انرژی جهان در ساختمان ها مصرف می شود. استفاده ازتکنولوژی های نوین در ساختمان ها می توان میزان مصرف انرژی را کاهش دهد. میانگین مصرف انرژی در ساختمان در ایران 5 برابر اتحادیه اروپاست و وقتی این اتفاق می افتد مسائل زیستی محیطی مانند آلودگی هوا روی می دهد.

یونس نوراللهی تاکید نمود: آمارها نشان می دهد از سال 2000 تا 2040 میزان مصرف انرژی در کشورهای در حال توسعه 2.5 برابر می شود اما در کشورهای توسعه یافته رشد مصرف انرژی وجود ندارد ولی رشد مالی 1.8 درصدی را تجربه می نمایند. بسیاری از کشورهای اروپایی قانونی وضع نموده اند که متولیان انرژی تنها به میزان صرفه جویی سالیانه می توانند رشد مصرف انرژی داشته باشند به همین دلیل سالیانه 2 درصد کاهش مصرف انرژی به دلیل استفاده از فناوری نوین دارند. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه هر چند رشد مالی بالاتر از کشورهای توسعه یافته است اما میزان مصرف انرژی به مراتب بالاتر است.

بنابر این گزارش در ادامه این وبینار دکتر امراله دهقانی، مدیر پروژه حمایت از زیست بوم نوآوری گزارشی از پژوهش زیست بوم نوآوری ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1563

به "شهرداری ها بسترساز ایجاد زیست بوم نوآوری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری ها بسترساز ایجاد زیست بوم نوآوری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید