این مخروط ها یادگار آخرین عصر یخبندان اند│ فیلم سازه های شگفت انگیز هرم های زمین

به گزارش مجله جگوار، هرم های زمین، نام سازه های مخروطی شکل زیبایی در منطقه تیرول جنوبی در شمال ایتالیا است که در آخرین عصر یخبندان شکل گرفته اند و از جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می روند.

این مخروط ها یادگار آخرین عصر یخبندان اند│ فیلم سازه های شگفت انگیز هرم های زمین

خبرنگاران : صخره های کله قندی شکلی که در روستای کندوان در شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی و شهر کاپادوکیا در کشور ترکیه وجود دارند از شگفتی های زمین شناختی دنیا به شمار می روند. این صخره های کله قندی که به دست مردم به خانه تبدیل شده اند در اثر فعالیت های آتشفشانی شکل گرفته اند اما در منطقه تیرول جنوبی واقع در شمال ایتالیا هم سازه های هرمی شکل به ظاهر مشابهی دیده می شوند که به جای فعالیت های آتشفشانی حاصل رسوبات خاک رس هستند.

پس از آخرین عصر یخبندان وقتی یخچال های طبیعی ذوب شدند و جریان یافتند با خودشان گل های رسوبی را جابه جا کردند. این رسوبات در نقطه ای روی هم انباشته شده و این سازه های مخروطی را شکل داده اند. در شرایط خشک، خاک رس مثل سنگ سفت است اما به محض اینکه باران بیاید، به توده های گلی نرم تبدیل می گردد و آغاز به حرکت می نمایند و به دلیل جریان یافتن در سراشیبی ها و انباشته شدن در پایین شیب ها مخروط هایی با ارتفاع 10 تا 15 متر می سازند. وقتی فصل بارانی آغاز می شوند این مخروط ها فرسایش می یابند اما اگر روی این گل ها قطعه سنگ بزرگی وجود داشته باشد از مخروط های رسی در برابر باران محافظت می نماید. طبیعت برای ساختن این هرم ها دست کم 25 هزار سال زمان صرف نموده است.

فیلمی از هر م های زمین را اینجا ببنید:

منبع: چمدان
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 290

به "این مخروط ها یادگار آخرین عصر یخبندان اند│ فیلم سازه های شگفت انگیز هرم های زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مخروط ها یادگار آخرین عصر یخبندان اند│ فیلم سازه های شگفت انگیز هرم های زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید