آنالیز مودمی که یک سرویس دهنده اینترنت VDSL کاربران را وادار به خریدش می نماید

به گزارش مجله جگوار، چند روز پیش درباره مودم های تحمیلی شرکت های اینترنتی به کاربران نوشتیم و اینکه چنین کاری قانونی است یا خیر!

آنالیز مودمی که یک سرویس دهنده اینترنت VDSL کاربران را وادار به خریدش می نماید

در این مقاله گفتیم که این کار امری رایج در کشورهای پیشرفته است ولی آن ها عمدتا مودم های رده بالا و مناسب نیازهای کاربران را برای تسهیل دسترسی آن ها به سرویس های اینترنتی ارائه می دهند.

بهترین مودم های بازار از سوی شرکت های اینترنتی انتخاب و برای مشترکان سفارش داده می گردد. کاربران هم به اپراتورهای اینترنت اعتماد دارند و با آغوش باز از این مودم ها استقبال می نمایند.

اما در ایران داستان جور دیگری است. در ایران ضعیف ترین، قدیمی ترین، از رده خارج شده و گمنام ترین مودم ها از سوی شرکت های اینترنتی کشف و بعد سفارش داده می شوند. کاربران ناچار می شوند از این مودم ها استفاده نمایند وگرنه سرویس اینترنت آن ها وصل نمی گردد.

در حالی که از چند کاربر و خواننده شنیده بودم شرکت های مخابرات، شاتل و دیگران برای ارائه سرویس های VDSL کاربران را مجبور به خرید مودم شان می نمایند ولی هنوز نمونه ای به دستم نرسیده بود و نمی دانستم چه مدل مودمی به آن ها داده می گردد.

شاهد از غیب رسید و پس از انتشار مطلب آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟؛ یکی از کاربران در تلگرام تصاویر مودمی که با زور همراه سرویس وی دی اس ال دریافت نموده است را برایم فرستاد.

قدیمی، بدون گارانتی، گران و خطرناک

اولین ادعای این کاربر عزیز این بود که مودم را به جای 180 هزار تومان، 280 هزار تومان به او فروخته اند. یک مدل از مودم زایکسل VMG1312 که با دیدن جعبه اش، آه از نهادم برخاست چون این مودم مال 8 الی 9 سال پیش است.

یک مودم سری N که در سال 2012 ساخته شده و سال 2013 عرضه شده است. مودم VDSL با 4 درگاه اترنت و یک درگاه USB که از حداکثر سرعت دانلود 100 مگابیت پشتیبانی می نماید.

باید یادآوری کنم که اکنون در سال 2020 زندگی می کنیم؛ آخرین استاندارد وای فای 802.11ax یا وای فای 6 است و دو نسل پس از استاندار 802.11n عرضه شده است. این روزها در سراسر جهان صحبت از مودم روترهای سری AX با دو الی سه باند رادیویی و سرعت های چند گیگابیت است.

کارشناسان امنیتی و خود شرکت های اینترنتی و سازنده سخت افزار اصرار دارند که شما از مودم های قدیمی استفاده نکنید؛ چون خطرات امنیتی بالایی در انتظار کاربران است.

این مودم در زمان خودش جزو بهترین مودم های ADSL/VDSL بوده و اگر اندکی در اینترنت جست وجو کنید؛ متوجه می شوید که یک محصول معروف و پرفروش بوده ولی اکنون سال 2020 است نه سال 2015!

من سریعا سراغ صفحه این مودم در سایت زایکسل رفتم و خواستم ببینم فریم ویر جدیدی برای آن ارائه شده است یا خیر. خوش بختانه، آخرین فریم ویر عرضه شده در سال 2019 بوده و کاربران امکان ارتقای فریم ویر مودم را دارند. اگر شما هم چنین مودمی دارید؛ حتما به آخرین نسخه ارتقا دهید:

تاریخ انتشار دیتاشیت متعلق به سال 2013 است که سال ساخت آن را به طور تقریبی نشان می دهد:

جالب تر اینکه این دوست عزیز عکسی برایم فرستاد که نشان می دهد تاریخ گارانتی این مودم در ایران و از سوی نمایندگی زایکسل مربوط به سال 2017 است:

می دانید این یعنی چه؟ یعنی یک مودم از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته و در انبار تلنبار شده و احتمالا در شرف پس فرستادن به شرکت زایکسل را زنده کردند و با قیمتی دو برابر به زور فروختن و سود سرشاری به جیب زدن.

حالا خودتان تصور کنید این مودم در سال 2016 و 2017 با ارز آن موقع خریداری شده و اکنون به با ارز 12 هزار تومانی فروخته می گردد.

نمی دانم در سایر نقاط هم چنین مودمی به کاربران و مشترکان VDSL داده می گردد یا خیر. اگر از میان خوانندگان عزیز فردی هست که مودم گرفته؛ به ما بگوید چه مدل مودمی است. همین طور، معین نیست مخابرات چه مودمی به کاربران پیشنهاد می نماید یا احیانا تحمیل می نماید!

ای کاش شرکت های اینترنتی حالا که مشترکان را مجبور به خرید مودم ازشان می نمایند؛ مودم های نسبتا خوب بازار و مودم های به روز و قابل استفاده را پیشنهاد بدهند؛ حتی با قیمتی بالاتر از بازار!

این دوست عزیز ما که لحظه ای به فکر استفاده از این مودم نیست و می خواهد نگه دارد تا اگر به درد فرد دیگری خورد؛ هدیه بدهد. خودش یک مودم VDSL دو بانده پرسرعت خریداری نموده و از آن استفاده می نماید.

حالا خودتان تصور کنید این مودم در سال 2016 و 2017 با ارز آن موقع خریداری شده و اکنون به با ارز 12 هزار تومانی فروخته می گردد.

چند روز پیش دوستی گفت: قانونی است شرکت سرویس دهنده اینترنت شما را مجبور کند از مودم خودشان بهره ببرید؟ یعنی همراه با سرویس اینترنت، یک…

امروز جوکی خواندم درباره دعای تحویل سال 99 ایرانی ها و درخواست هایی که از خدا نموده بودند. جالب بود در میان این درخواست ها، نجات از اینترنت…

اواخر تیرماه سال جاری بود که وزیر ارتباطات خبر اینترنت سورینو را مطرح کردند و چند روزی ترند اول کشور شد. طرحی که قرار بود به…

خواننده ای سوال کردند کدام یک از مودم های وی دی اس ال تی پی لینک آرچر VR600 و VR900 برای خرید مناسب تر هستند؟ در حقیقت، تفاوت این دو مودم چیست و چرا…

اگر دنبال اینترنت ثابت پر سرعت باشید؛ سه گزینه پیش رو دارید: اینترنت ADSL که البته اگر پرسرعت محسوبش کنیم؛ اینترنت VDSL که نسل جدیدتر ADSL…

پیش تر، یک مودم ADSL/VDSL از برند ایرانی یوتل به نام U.TEL V304F معرفی نموده بودیم که به نوعی اولین مودم وی دی اس ال ساخت ایران است. حالا،…

شرکت شاتل هم به جبران قطعی اینترنت در روزهای اخیر، بسته های جبرانی برای مشترکان اینترنت پرسرعت ADSL خود در نظر گرفته است. در یک هفته…

پرسش خوبی است و شاید برای بسیاری از کاربران هم در مقطعی مطرح شده باشد. آیا واقعا با هر سرعتی می توان از اینترنت فایل دانلود…

منبع: شبکه چی
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 869

به "آنالیز مودمی که یک سرویس دهنده اینترنت VDSL کاربران را وادار به خریدش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مودمی که یک سرویس دهنده اینترنت VDSL کاربران را وادار به خریدش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید