برگزاری 8 جشنواره فرهنگی و یک سوگواره عاشورایی در ابنیه تاریخی صندوق احیا

به گزارش مجله جگوار، مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، گفت: 9 رویداد فرهنگی در ابنیه تاریخی صندوق احیاء در 6 ماهه نخست سال 98 همچون سال گذشته به صورت مستمر، با موضوع صنایع دستی، گردشگری غذا و میراث ناملموس برگزار می گردد.

برگزاری 8 جشنواره فرهنگی و یک سوگواره عاشورایی در ابنیه تاریخی صندوق احیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن فرهنگی تاریخی، پرهام جانفشان، اضافه کرد: نخستین رویداد فرهنگی امسال 3 لغایت 10 اردیبهشت با عنوان سرو در خانه تاریخی آقازاده ابرکوه برگزار خواهد شد و سپس از تاریخ 15 الی 22 اردیبهشت ماه خانه حسن­پور اراک به میزبانی ادامه این برنامه با عنوان جشنواره آفتاب با اتکا به داشته های بومی خود خواهد نشست.

او ادامه داد: کاروانسرای تاریخی افضل شوشتر استان خوزستان دیگر بنای در حال بهره برداری صندوق احیاء است که در 19 الی 26 خردادماه با عنوان جشنواره دیبا، برنامه های ویژه ایی را برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در نظر خواهد گرفت.

جانفشان، گفت: در ادامه برگزاری جشنواره های فرهنگی و در روزهای شروعین تیرماه (یکم الی پنجم) این حمام عبدالخالق سنندج است که جشنواره آبیدر را با توجه به زیبایی های کم نظیر کردستان و این بنای تاریخی، برگزار خواهد نمود.

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره برنج عنبربو دیگر برنامه فرهنگی است که از تاریخ 23 لغایت 29 تیرماه ماه در کاروانسرای تاریخی میرغلام هاشمی ایلام برگزار می گردد و بعد از این مراسم حمام اتحادیه ارومیه اقدام به برپایی جشنواره بیدمشک خواهد نمود.

جانفشان، توضیح داد: بادگیرخانه کلانتر دیگر مقصد گردشگری که اجرای جشنواره کلندا در آن از 20 لغایت 27 مرداد برگزار خواهد شد و پس از آن کاروانسرای سعد السلطنه قزوین جشنواره مینودر را 3 لغایت 9 شهریور به اجرا خواهد گذاشت.

رئیس هیئت مدیره صندوق احیای بناهای تاریخی، یادآور شد: از 20 لغایت 27 شهریور همزمان با شروع دهه دوم محرم مراسم ویژه عزاداری سنتی شهر گرگان با عنوان سوگواره عاشورایی در خانه باقری های این شهر برگزار خواهد شد.

نام جشنواره های یاد شده با توجه به ویژگی شاخصی که در مناطق جغرافیایی بناها واقع شده، انتخاب شده و از جمله اهداف برگزاری رویدادهای فرهنگی صندوق احیا، پرداختن به صنایع دستی، هنرها، آیین ها و غذاهای بومی همگام با معرفی ابنیه تاریخی است که می تواند نقش اثربخشی در حفظ هویت سرزمینی داشته باشد. از دیگر سو با ارائه و معرفی این داشته های ارزشمند جوامع محلی، می توان زمینه آشنایی بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را با این خرده فرهنگ ها فراهم ساخت و بسیاری از این ثروت های میان نسلی را از خطر فراموشی نجات داد.

در سال گذشته 20 جشنواره فرهنگی در 18 بنای تاریخی صندوق احیاء برگزار گردید که با توجه به استقبال علاقه مندان به این حوزه، زمینه تبدیل بسیاری از این بناها را به مراکز فرهنگی فراهم ساخته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 299

به "برگزاری 8 جشنواره فرهنگی و یک سوگواره عاشورایی در ابنیه تاریخی صندوق احیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری 8 جشنواره فرهنگی و یک سوگواره عاشورایی در ابنیه تاریخی صندوق احیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید