بعد از بهبودی از کرونا، چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

به گزارش مجله جگوار، در این گزارش دسته ای از مهارت ها و اطلاعات راجع به زمان بهبودی از بیماری کرونا را جمع آوری نموده ایم.

بعد از بهبودی از کرونا، چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

به گزارش بسیاری از افراد تا به حال درگیر انواع مختلفی از جهش های ویروس کرونا شده اند. بعضی نوع خفیف بیماری را تجربه نموده و با استراحت و رسیدگی معمولی خوب شده اند. بعضی دیگر انواع شدیدتر را تجربه نموده و حتی در بیمارستان هم بستری شده اند. اما بیشتر این افراد بعد از بهبود بیماری و گذشتن دوره قرنطینه، تا چندین هفته و یا ماه هم علائمی بیماری را با خود به همراه داشته اند.

کرونا از آن دست بیماری هایی است که بعد از بهبود هم احتیاج به پیگیری درمان و مراقبت دارد. در این گزارش دسته ای از مهارت ها و اطلاعات راجع به زمان بهبودی از بیماری کرونا را جمع آوری نموده ایم.

به محض اینکه حس کردید علائم بیماری کم کم از بدن شما دورمی گردد بهتر است شما هم کمی از رختخواب فاصله بگیرید و فعالیت و تحرک عادی را آغاز کنید. در این مرحله منظور از تحرک، ورزش و یا پیاده روی طولانی نیست. اما ماندن بیشتر ساعات روز در بستر هم، هم فرایند بهبودی را طولانی تر می نماید، هم باعث ماندگاری بیشتر تنگی نفس می گردد و هم درد عضلانی را تشدید می نماید.

از انجام کار های شخصی خود آغاز کنید و در روز دقایقی را هم در خانه قدم بزنید.

از ویژگی های بیماری کرونا رفت و برگشت علائم این بیماری در بدن است. بعضی با بهبودی نسبی بعد از چند روز داشتن علائم و استراحت تصور می نمایند، دوران بیماری را پشت سر گذاشته اند. درحالی که حتی بعد از گذشت هفته های قرنطینه هم ضروری است همچنان بعضی دارو ها مصرف بشوند.

در این رابطه با پزشک خود در تماس باشید و حتی اگر در خانه دوران نقاهت را سپری می کنید، به طور دقیق از پزشک خود بپرسید که داروهایتان را باید تا چه زمانی تمدید و بهره ببرید.

بیمارانی که کرونا می گیرند، بسته به شدت درگیری، برای مدتی اشتهای خود را از دست می دهند و ممکن است وزن هم کم نمایند. برای جبران وزن از دست رفته و تقویت بدن باید برنامه غذایی مقوی و سالمی پیش روی خود بگذارید. این برنامه مقوی بیشتر از آنکه شامل مصرف آبمیوه و کمپوت باشد، باید شامل تامین پروتئین مورداحتیاج بدن وکالری های مفید باشد.

در این بین مصرف مکمل هایی، چون ویتامین دی و مهمیوم هم برای ضعف عضلانی مفید است. مصرف این ویتامین ها یک توصیه عمومی است و بهتر است هرکس قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کند.

اگر در طول بیماری درگیری شدید ریه و سرفه های حاد را تجربه نموده اید، ضروری است از فیزیوتراپ تمرین های تنفسی برای تقویت عضلات تنفسی و بعلاوه تخلیه ترشحات ریوی بگیرید.

این تمرین ها حتما باید زیرنظر پزشک فیزیوتراپ انجام بگردد، چرا که ممکن است به سیستم تنفسی فشار بیش از مقدار وارد و موجب مسائل دیگری بگردد. ریه و سیستم تنفسی فرد درگیری کرونا، باید طی زمان و به تدریج به مرحله اولیه خود برگردد.

افراد مبتلا به انواع حاد ویروس کرونا تجربیاتی از خفگی، تنگی نفس و دوره های تشدید بیماری شامل ضعف و ناتوانی جسمی را پشت سر گذاشته اند. این تجربیات از نظر روانی هم فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. ضمن اینکه باید کوشش کرد تا در حین بیماری فرد در معرض خبر های مربوط به مرگ و میر افراد مبتلا به کرونا نباشد، بعد از بهبود از بیماری هم حمایت روانی اطرافیان از وی برای کنار آمدن با تجربه سخت یک بیماری لازم و مفید است.

بیمار را تشویق نموده و از او به خاطر اینکه توانسته با مقاومت، بیماری را پشت سر بگذارد و باز هم در کنار خانواده باشد تشکر و قدردانی کنید. فضای خانه را شاد کنید و سعی کنید فعالیت های موردعلاقه بیمار بهبودیافته را در جمع خانواده انجام بدهید. با اطرافیان و آشنایان تماس تلفنی و تصویری برقرار نموده و از آن ها هم بخواهید روحیه بیمار را تقویت نمایند.

منبع:فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1826

به "بعد از بهبودی از کرونا، چه کارهایی باید انجام بدهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از بهبودی از کرونا، چه کارهایی باید انجام بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید