تبدیل تهدید به فرصت، استارت آپ ها چگونه می توانند در شرایط فعلی دوام بیاورند؟

به گزارش مجله جگوار، پیامدهای مالی ناشی از شیوع کرونا در دنیا به بسیاری از کسب وکارهای نوپا صدمه زده است. استارت آپ ها برای نجات از شرایط فعلی باید از بحران استفاده نموده و آن تبدیل به فرصت نمایند.

تبدیل تهدید به فرصت، استارت آپ ها چگونه می توانند در شرایط فعلی دوام بیاورند؟

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، شیوع کرونا نه تنها یک بحران بهداشتی جهانی به شمار می رود بلکه پیامدهای اقتصادی بسیاری به ارمغان آورده است. این ویروس شرایط دشواری را برای کسب وکارها به خصوص استارت آپ ها به وجود آورده است. درواقع از ابتدای آغاز این همه گیری تا به امروز بسیاری از کسب وکارهای نوپا قبل از این که بتوانند وارد گود رقابت شوند، از دور خارج شده اند.

بسیاری دیگر از استارت آپ ها نیز درلبه پرتگاه شکست یا موفقیت قرار دارند. هر کسب وکاری در موقعیت منحصربه فردی قرار گرفته است، بعضی بودجه کافی دارند، بعضی در حال برنامه ریزی برای جذب سرمایه هستند و بعضی دیگر با مسائل اقتصادی دست وپنجه نرم می نمایند. کرونا باعث شده که بسیاری از کارآفرینان برای حمایت به سراغ منتورها و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر بروند، براساس گزارش ها بیشتر این حمایت ها موضوع یاری اقتصادی دارند.

استعداد و رهبری؛ دو رکن اصلی موفقیت

در حوزه استارت آپ ها پول تنها نیمی از ماجرا به شمار می رود. درعوض این کسب وکارهای نوپا باید به تبدیل تهدید به فرصت باشند، باید نکات مثبت موقعیت فعلی را پیدا نموده و روی آنها تمرکز نمایند. استارت آپ ها برای نجات از شرایط بی ثبات و توسعه کسب وکار خود به دنبال سنگ بنای اصلی موفقیت باشند: استعداد و رهبری. بحران نباید باعث عقب نشینی کارآفرینان گردد. بنابراین صاحبان کسب وکارهای نوپا می توانند از این موقعیت فعلی برای تمرکز بر موفقیت استفاده نمایند.

رویکرد محافظه کارانه داشته باشید

هر کسب وکاری قبل از شیوع همه گیری کرونا برنامه تجاری برای رشد و گسترش در نظر داشته است که با شرایط فعلی هماهمگی ندارد. بنابراین کسب وکارها باید برنامه ریزی را از نو آغاز نمایند، دید واضحی در مورد خسارت های وارده داشته باشند و در هنگام برنامه ریزی ابایی از فاصله دریافت از برنامه تجاری قبلی نداشته باشند. بعضی از کارهایی ابتدایی که استارت آپ ها می توانند برای کاهش هزینه ها انجام دهند شامل مذاکره مجدد در مورد اجاره دفتر کار، تمدید قراردادها برای تهیه مواد اولیه و تعلیق تبلیغات آنلاین می گردد.

انجام این اقدامات در محیط چالش برانگیز جمع آوری یاری اقتصادی معقول است. باوجود این که سرمایه گذاری های جدید متوقف شده اما بسیاری از کمپانی های عظیم همچنان سرمایه جذب می نمایند، چراکه بیشتر سرمایه گذاران علاقه دارند از پورتفولیوی (سبد سهام) فعلی خود حمایت نمایند. باتوجه به این که بحران کرونا همچنان ادامه دارد، بهتر است کسب وکارهای نوپا محافظه کاری را پیشه نمایند.

تهدید را به فرصت تبدیل کنید

کسب وکارها می توانند از بحران فعلی بهترین استفاده را نمایند. شناسایی نقاط قوت، ارزیابی موقعیت، لغو پروژه های غیرضروری و تمرکز بر اولویت ها از جمله کارهایی است که یک کارآفرین می تواند در موقعیت های بحرانی انجام دهد. بحران ناشی از کرونا می تواند فرصت خوبی برای صاحبان کسب وکار باشد تا تغییرات و اصلاحاتی را اعمال نمایند که همیشه قصد انجامش را داشتند اما به دلیل نبود وقت یا حوصله به تعویق می انداختند. اتخاذ رویکرد محافظه کارانه به معنای توقف نیست.

رهبری قوی در یک بحران

ارتباطات و رهبری از جمله مهارت های اساسی و لازم است که یک کارآفرین باید در کنار برنامه تجاری جدید در نظر داشته باشد. به احتمال زیاد بسیاری از استارت آپ ها مجبور به اتخاذ تصمیمات دشواری مانند تعدیل نیرو و فاصله دریافت از هدف اصلی در زمان بحران می شوند. با این حال مهم ترین نکته در چنین شرایطی، آگاهی و اطلاع رسانی به نیروهای انسانی از آخرین اتفاقات و تأثیرات آنها بر موقعیت شغلی کارمندان است.

شفافیت در ارتباطات از جمله خصوصیات یک رهبری قدرتمند است. بنابراین گفتگوها پیرامون کار و کسب وکار با کارکنان باید شفاف و صادقانه باشد، این امر باعث ایجاد اعتماد و و فاداری میان تیم نیز می گردد. بینش واقع گرایانه داشته باشید و اهداف قابل دستیابی تعیین کنید تا نیروی انسانی روی کار متمرکز شوند و بهره وری بیشتری داشته باشند.

استعدادها را پیدا کنید

تعدیل نیرو در شرایط اقتصادی فعلی یکی از دشوارترین تصمیماتی است که کسب وکارها مجبور اتخاذ هستند. با این حال در بعضی مواقع برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر و حفظ کسب وکار صاحبان استارت آپ ها مجبور به اتمام همکاری با بعضی از کارکنان شان می شوند. یکی از نکات اصلی در هنگام تعدیل نیرو شناسایی استعدادهاست. صاحبان کسب وکار باید با توجه به نیازهای فعلی و راستا پیش رو افراد را برای ماندن انتخاب نمایند. افرادی که بتوانند کنار هم کار نمایند، خلاق باشند و برای رسیدن به اهداف کسب وکار کوشش نمایند.

فراتر از پول را ببنید

استارت آپ ها باید خواهان حمایت هایی فراتر از پول و یاری اقتصادی از صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر شوند. حفظ سرمایه در شرایط فعلی بسیار مهم است اما در مورد ویروس کرونا هیچ شفافیتی وجود ندارد و این چالش باعث شده بسیاری از کسب وکارها کاهش هزینه ها را آغاز نمایند. این کاهش هزینه شامل تعدیل نیرو، توقف پروژه ها، کاهش بودجه و... می گردد.

درنهایت صاحبان کسب وکار باید به این درک برسند که رهبری قدرتمند و یافتن استعدادها در کنار یک مدل تجاری محافظه کارانه می تواند به طور چشمگیری از وارد شدن صدمات آینده به کسب وکار بکاهد.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1216

به "تبدیل تهدید به فرصت، استارت آپ ها چگونه می توانند در شرایط فعلی دوام بیاورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل تهدید به فرصت، استارت آپ ها چگونه می توانند در شرایط فعلی دوام بیاورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید