ثبت سالانه 135 هزار ابتلا به سرطان در ایران

به گزارش مجله جگوار، افشین راسخ، مدیر کل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره آمار ابتلا و مرگ و میر سرطان در کشور، گفت: بروز و مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری در ایران نسبت به متوسط جهانی کمتر است، بروز سرطان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در کشور در مردان نزدیک به 155 در صد هزار و در زنان 128 در صد هزار است.

ثبت سالانه 135 هزار ابتلا به سرطان در ایران

به گزارش فارس، وی ادامه داد: براساس نتایج برنامه ملی ثبت سرطان که آخرین گزارش آن مربوط به سال 96 است، سالانه نزدیک به 135 هزار ابتلا در کشور ثبت می گردد که 52 درصد ابتلا به مردان و 48 درصد به زنان مربوط می گردد.

پایدار با بیان اینکه براساس برنامه ملی مراقبت سرطان (ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت) ابتلا به این بیماری 168.89 در 100 هزار نفر جمعیت است، اظهار داشت: برای مردان 180 در 100 هزار و برای زنان 160 در 100 هزار نفر اعلام شده است.

بیشترین آمار ابتلا به سرطان در زنان و مردان به پستان مربوط می گردد

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت سرطان های پستان، پروستات، روده عظیم، پوست و معده؛ پنج سرطان شایع در کشور هستند.

وی به آمار ابتلا به تفکیک جنسیت در کشور اشاره و توضیح داد: بالاترین بروز در مردان سرطان پروستات، پوست، معده، روده عظیم و مثانه و در زنان سرطان پستان، روده عظیم، پوست، تیروئید، و معده است.

پایدار با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی در سال های اخیر سبب شده است که از سال 90 تا به امروز سرطان پروستات در مردان جایگزین سرطان معده گردد، درباره نتایج ثبت سرطان جمعیتی طی چهار سال در کشور، شرح داد: براساس این آمار بروز سرطان از 112 در 100 هزار در سال 93 به 135 در 100 هزار در سال 96 افزایش پیدا نموده است.

16 درصد مرگ و میر ها به سرطان مربوط می گردد

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه 16 درصد مرگ و میر ها به سرطان مربوط می گردد که بعد از بیماری های قلبی عروقی دومین عامل مرگ و میر در کشور است، عنوان کرد: نزدیک به 51 هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه 14 درصد افراد در ایران در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می شوند که این آمار در جهان 20 درصد است، اعلام کرد: هفت درصد افراد به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند و احتمال بهبودی در مبتلایان 50 درصد است.

پایدار به پیش بینی اجرا شده در یک بازه زمانی 20 ساله در حوزه سرطان اشاره نمود و گفت: متاسفانه شاهد افزایش حدود 115 درصدی در ابتلا به سرطان خواهیم بود که این آمار بسیار نگران نماینده و قابل تامل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سرطان بیماری است که در افراد مسن رخ می دهد، یادآور شد: افزایش امید به زندگی و پیر شدن جمعیت از عوامل افزایش آمار مبتلایان در کشور است. امید به زندگی در سال های اخیر از 45 به 76 سال افزایش پیدا نموده است که در خانم ها از آقایان بیشتر است.

سرطان، پرهزینه ترین بیماری در ایران و جهان

وی اضافه نمود: کمبود مصرف میوه و سبزی، کاهش فعالیت بدنی نسبت به گذشته، چاقی، کلسترول بالا، مصرف مواد مخدر و سیگار و عوامل محیطی از دیگر دلایل افزایش تعداد مبتلایان به سرطان است. در برنامه ریزی های بین المللی برای بیماری های غیرواگیر، آلودگی هوا در سال گذشته به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی اضافه شده است.

پایدار گفت: سرطان، پرهزینه ترین بیماری در ایران و جهان است که متاسفانه دو سوم افرادی که به هر دلیلی به این بیماری مبتلا می شوند متحمل هزینه های کمرشکنی (بیش از 30 درصد درآمد خانوار را برای درمان هزینه می نمایند) می شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سرطان به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه های بخش سلامت است، به تدوین برنامه ملی مدیریت سرطان در سال های اخیر اشاره و عنوان کرد: در این برنامه، حوزه های پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان و مراقبت های حمایتی و تسکینی به عنوان فرآیند های اصلی اشاره شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1484

به "ثبت سالانه 135 هزار ابتلا به سرطان در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت سالانه 135 هزار ابتلا به سرطان در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید