خرید زنانه: خرید سالم و زیبا

به گزارش مجله جگوار، وقتی برای خرید شامپو به مغازه ای می روید، آیا برایتان مهم است چه شامپویی با چه کیفیتی بخرید یا مثل بعضی ها اولین شامپویی که چشمتان راگرفت، می خرید و خارج می شوید؟ هیچ فکر کرده اید همین شامپو یا صابون یا لوسیونی که به خانه می برید و استفاده می کنید، چه تاثیری بر سلامت شما خواهد داشت؟ این مطلب نگاهی می اندازد به چند محصول بهداشتی پوست و مو و ارتباط آنها با سلامت پوست و موی زنان.

خرید زنانه: خرید سالم و زیبا

خرید زنانه: خرید سالم و زیبا

نویسنده:مژگان کریمی

وقتی برای خرید شامپو به مغازه ای می روید، آیا برایتان مهم است چه شامپویی با چه کیفیتی خریداری کنید یا مثل برخی ها اولین شامپویی که چشمتان راگرفت، می خرید و خارج می شوید؟ هیچ فکر کرده اید همین شامپو یا صابون یا لوسیونی که به خانه می برید و استفاده می کنید، چه تاثیری بر سلامت شما خواهد داشت؟ این مطلب نگاهی می اندازد به چند محصول بهداشتی پوست و مو و ارتباط آنها با سلامت پوست و موی زنان.

از شامپوی سالم تا سلامت خانواده

وجود ماده ای به نام پارابنزن که به اندازه خیلی کم در برخی شامپوها و حتی صابون ها و نرم کننده ها و مواد آرایشی یافت می شود، می تواند سرطان زا باشد. وقتی این قبیل مواد با سطح پوست تماس پیدا می کنند و جذب می شوند، وارد خون می شوند و می توانند باعث به هم ریختگی هورمون ها شوند. حالا متوجه شوید که چرا باید در مورد خرید شامپوها کمی بیشتر دقت کنید؟ همیشه قبل از خرید یک شامپو به برچسب آن توجه کنید و ببینید محتوای این شامپو چیست. از خرید شامپوهایی که حاوی متیل، پروپیل، باتیل، اتیل و ایزوبیوتیل پارابنزن هستند، خودداری کنید و به جای آنها شامپوهایی را انتخاب کنید که بدون پارابنزن باشند.

شامپو و صابون، هرچه طبیعی تر، بهتر

وقتی از یک صابون پاک کننده پوست استفاده می کنیم باید خیال مان راحت باشد که این صابون از مواد مضر و سمی تهیه نشده است. برای همین باید از صابون هایی استفاده نکنیم که حاوی تریکوزان باشند. تریکوزان ها موادی ضد میکروبی هستند که در بسیاری از محصولات بهداشتی ضد باکتریایی یافت می شوند. با مطالعه ای روی حیوانات هنوز تایید نشده که این مواد روی هورمون های بدن تاثیر می گذارند. همچنین هنوز مشخص نشده که صابون های ضد باکتریایی موثرتر از صابون های معمولی هستند یا نه؟

تجدید نظر در لوسیون ها

درون برخی لوسیون ها موادی به نام فتالات وجود دارد که برای خوش بو کردن و عطر آگین کردن این لوسیون ها مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از این مواد در محصولات دیگر آرایشی و همچنین برای نرم کردن پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد می تواند با تعادل هورمون های بدن تداخل ایجاد کند و حتی روی هورمون های زنانه از جمله استروژن تاثیر بگذارند. محققان به این مواد بسیار مشکوک هستند چرا که دیده شده سبب حملات زودرس بلوغ در دختران شده و حتی تکامل دستگاه تناسلی مردان را تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین هنگام خرید لوسیون، کرم و شامپو در پی انواعی باشید که برچسب بدون فتالات داشته باشند یا حداقل در مورد تشکیل دهنده آنها خوش بو کننده وجود نداشته باشد.

پودر لباس شویی طبیعی خریداری کنید

بسیاری از پودرهای لباس شویی که برای تمیز کردن رخت ها و لباس ها استفاده می شوند، حاوی ماده ای به نام سورفکتانت هستند که از ماده ای شیمیایی به نام سورفکتانت هستند که از ماده ای شیمیایی به نام نانیل فنول اتوکسات ساخته شده اند. زمانی که این مواد در ماشین لباس شویی ریخته می شوند، به ذرات کوچک تر به نام نانیل فنول و اکتیل فنول شکسته می شوند. مطالعات نشان داده که این مواد هم مشکوک به تغییرات هورمونی مخصوصاً استروژن بدن هستند. بنابراین برای ایمنی و تغییر اندازه اطمینان بیشتر پودرهایی خریداری کنید که منشأ گیاهی دارند همانند آنچه در سورفکتانت نارگیل یافت می شود.

کرم های ضد آفتاب ایمن خریداری کنید

برخی از مواد شیمیایی که مانع رسیدن اشعه یووی(فرابنفش) به پوست ما می شوند و در محصولات آرایشی بهداشتی مثل کرم های ضد آفتاب، رژ لب و مواد آرایشی چشم یافت می شوند، دارای خاصیت استروژنیک هستند. بنابراین از مصرف کرم های ضد آفتاب حاوی مواد ضد یووی نظیر بنزو فنون، هموسالات و اکسیل متوکسی سیامات خودداری کنید و در عوض، کرم های محافظت پوستی را خریداری کنید که برای شما ایمن هستند. البته آنچه توصیه می شود، کاهش قرار گیری در معرض نور خورشید در طی روز است و همچنین استفاده از لباس های آستین بلند، کلاه و دستکش.

منبع: MSNhealth

منبع:روزنامه سلامت ،شماره 230.

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1831

به "خرید زنانه: خرید سالم و زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید زنانه: خرید سالم و زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید