سطحنشین چینی چانگ ای 5 پس از برداشت نمونه از سطح ماه برخاست

به گزارش مجله جگوار، مأموریت چینی چانگ ای 5 دو روز پس از فرود روی ماه، سطح قمری را ترک کرد و با رسیدن به مدار به زودی سفر بازگشت به خانه را به همراه نمونه های ارزشمند خاک و سنگ شروع خواهد نمود.

سطحنشین چینی چانگ ای 5 پس از برداشت نمونه از سطح ماه برخاست

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، نیمه بالایی سطح نشین یا ماژول صعودگر چانگ ای5 روز پنجشنبه در ساعت 18:40 به وقت ایران از سطح ماه پرتاب شد. شبکه تلویزیونی سراسری چین (CGTN) فیلمی را نشان داد که درخشش آنی موتور فضاپیما را حین پرتاب آن از روی سطح نشین نمایش می دهد. فضاپیما تقریبا 6 دقیقه پس از برخاست به مدار صعود کرد. این نخستین بار از زمان خاتمه مسابقه فضایی جنگ سرد در سال 1976 است که یک فضاپیما از سطح قمری پرتاب می گردد. همچنین با این موفقیت، چین برای نخستین بار فضاپیمایی را از روی جهانی دیگر در منظومه شمسی بلند کرد.

سطح نشین چانگ ای 5 سه شنبه در منطقه ای در ماه به نام مونس رومکر و در میانه دشتی بازالتی فرود آمد. این منطقه درمقایسه با دیگر بخش هایی که بیش از 40 سال پیش به دست فضانوردان آپولو ناسا و سطح نشین های رباتیک شوروی کاوش شدند، نزدیک به دو میلیارد سال جوان تر است. تصاویر گرفته شده با فضاپیما چشم اندازی متروک را حاوی پستی و بلندی هایی با شیب ملایم نشان می دهد که نشانه ای از جوان بودن ناحیه است.

تنها چند ساعت پس از رسیدن به ماه، چانگ ای 5 حفاری سطح و برداشت نمونه را شروع و احتمالا نزدیک به 2 کیلوگرم سنگ و خاک قمری را جمع آوری کرد. دانشمندان کنجکاو هستند که بدانند چگونه ناحیه محل فرود فضاپیمای چین در مقایسه با سایر مناطق ماه، بسیار بیشتر گداخته باقی ماند. آنالیز سنگ های این ناحیه در آزمایشگاه های زمینی سن دقیق آن ها نیز را مشخص خواهد نمود.

چشم انداز ماه از نگاه سطح نشین چانگ ای 5

پرتاب چانگ ای5 در هفته گذشته، نخستین گام در فرایند پیچیده رساندن سنگ ها به زمین بود.. فضاپیمای چینی پس از رسیدن به مدار ماه به دو بخش تقسیم شد. درحالی که سطح نشین به سمت سطح ماه عزیمت کرد، نیمه دیگر مأموریت در مدار باقی ماند. اکنون ماژول صعودگر سطح نشین پس از برخاست از روی ماه با مدارگرد دیدار و به آن متصل خواهد شد. سپس نمونه های سنگ و خاک ماه به کپسولی منتقل خواهد شد که تا چند روز آینده به یاری چتر نجات در منطقه مغولستان داخلی فرود خواهد آمد.

از دهه 1970 تا به امروز سه مأموریت قمری موفقیت آمیز اجرا شده است که تمام آن ها به چین تعلق دارد. درواقع پس از خاتمه مأموریت رباتیک لونا24 در سال 1976، به جز چین هیچ کشور دیگری نتوانسته است فضاپیمایی را با موفقیت روی ماه بنشاند. سال گذشته دو کوشش برای تحقق این هدف ازسوی شرکتی خصوصی و سازمان فضایی هند با ناکامی روبرو شد. ناسا میخواهد در دهه جاری انسان را به ماه بازگرداند. اما پیش از انجام آن، درصدد پشتیبانی از شرکت های تجاری است تا محموله های تجاری را احتمالا از سال آینده روی سطح قمری فرود آورد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1411

به "سطحنشین چینی چانگ ای 5 پس از برداشت نمونه از سطح ماه برخاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطحنشین چینی چانگ ای 5 پس از برداشت نمونه از سطح ماه برخاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید