سه عامل اصلی سکته قلبی معین شد، زنان کمتر از مردان دچار سکته می شوند

به گزارش مجله جگوار، معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: چاقی و مصرف دخانیات عامل مهم در ابتلا به بیماری های قلبی است.

سه عامل اصلی سکته قلبی معین شد، زنان کمتر از مردان دچار سکته می شوند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، علیرضا مهدوی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی قلب برگزاری شد اظهار کرد: برنامه های زیادی در زمینه مقابله با بیماری های غیر واگیر وجود دارد، چاقی نیز یک بیماری غیر واگیر محسوب می شود؛ البته کنترل وزن در حوزه تغذیه و فعالیت فیزیکی تعریف می شود.

وی افزود: با شیوع اپیدمی کرونا برخی از خدمات متوقف و خدماتی که حیاتی نبود بر اساس نیاز افراد و در صورت مراجعه، ارائه شد؛ همچنین دستورالعمل هایی برای بچه ها و نوجوانان و بزرگسالان ارائه و برای فعالیت بدنی نیز راهکارهایی پیشنهاد شده است. در این دوران، اصول تغذیه و فعالیت بدنی اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت درباره تداخل بیماری در ابتلا به کرونا گفت: بیماران قلبی و عروقی و فشار خون اگر مبتلا به کرونا شوند ممکن است بیماری شدید و پر عارضه را تجربه کنند از سوی دیگر ممکن است افراد به دلیل ترس از کرونا، بیماری های زمینه ای را پیگیری نکنند و همین قضیه بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد.

مهدوی با اشاره به روز جهانی قلب یا روز جهانی فشار خون که 26 مهر است، گفت: بر این اساس به دنبال اطلاع رسانی در زمینه اصلاح شیوه زندگی و پایبندی به درمان هستیم.

معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیر درباره راه اندازی کمپین از سوی وزارت بهداشت و درمان برای فشارخون گفت: کمپین فشار خون سال گذشته از 26 اردیبهشت تا 14 تیر 98 ادامه داشت، هدف این بود تا پایان سال تکلیف سلامت افراد تعیین شود. دانشگاه ها با پوشش90 درصد به ارائه خدمات می پردازند.

مهدوی شرح داد: افراد بالای 30 سال می توانند به مراکز درمانی مراجعه و پیش بینی شود که در 10 سال آینده چه بیماری های در انتظارش است. بسته خطر سنجی به فرد ارائه می شود. برای مثال فرد مبتلا به دیابت، فشار خون و ... شرایط سلامتیاش بررسی شود.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا خدمات کاهش پیدا کرد، گفت: چون سیستم در اختیار مهار کرونا بود و بیماران نیز تمایلی به ارزیابی بیماری خود نداشتند و 50 -60 درصد خدمات در مقایسه با سال قبل کاهش یافت.

معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیر در پایان گفت: قرار است خدمات به شکل معمول انجام شود. کرونا همگان را درگیر کرده است، اما قرار بود کمپین فعالیت بدنی در سال جاری اجرا شود اما به دلیل کرونا امکان اجرای آن در دست نیست.

مهدوی گفت: هدف اصلی سند بیماری های غیرواگیر، کاهش 25 درصدی مرگ و میر زودرس در سنین 30 تا 70 سالگی به دلیل این بیماری هاست. سن سکته های قلبی در حال کاهش است. در حال حاضر دیابت نوع دو را در جوانان هم بیشتر می بینیم که به علت کم تحرکی است. از طرفی مصرف چربی مضر بیشتر شده و مصرف میوه و سبزی کاهش یافته است. 60 درصد جمعیت بالای 18 سال کشور، دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. این به علت نوع زندگی است. کشورهای در حال توسعه به علت ماهیت توسعه و شرایط شهرنشینی و زندگی ماشینی دچار این اتفاق شده اند. مردم باید ترغیب به فعالیت بدنی کافی و تغذیه سالم شوند. مصرف نمک و چربی کمتر و جایگزین کردن مواد غذایی بی ضرر اهمیت دارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: کنترل بیماری غیرواگیر تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و برخی موارد نیازمند قانون گذاری است.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اصلاح شیوه زندگی برای افرادی که هنوز مبتلا به بیماری های قلبی نشده اند و برای خود بیماران اهمیت دارد. دوری از دخانیات و الکل نیز در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های غیرواگیر اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری همزمان با روز جهانی قلب، از ابتدای مهر ماه، پروژه ویژه ای برای تعیین خطر قلبی و عروقی در افراد بالای 30 سال در حال انجام است. این پروژه با روش متفاوتی انجام می شود. این خدمات از سال 95 در سطح یک به تمام افراد بالای 30 سال در حال ارائه است. کسانی که می خواهند بدانند در 10 سال آینده چقدر ممکن است دچار حادثه قلبی و عروقی شوند، می توانند به پایگاه های سلامت مراجعه کنند. وقتی میزان خطر تعیین شود، با توصیه های بهداشتی به آنها کمک می شود تا میزان خطر را کم کنند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، درباره سه عامل اصلی که ایرانی ها را به سمت بیماری های قلبی می کشاند، گفت: چاقی و مصرف دخانیات عامل مهم در ابتلا به بیماری های قلبی است. خانم ها به دلیل شرایط فیزیولوژیکی کمتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند. تعداد ابتلای زنان به بیماری های قلبی در زمان قبل از یائسگی اندک است اما در سنین بالا میزان بیماران قلبی مرد و زن به یک میزان است.

4148

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1271

به "سه عامل اصلی سکته قلبی معین شد، زنان کمتر از مردان دچار سکته می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه عامل اصلی سکته قلبی معین شد، زنان کمتر از مردان دچار سکته می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید