شناسایی دوره های مس و سنگ قدیم در قروه

به گزارش مجله جگوار، به گفته سرپرست برنامه بازنگری آنالیز و شناسایی تاریخی شهرستان قروه قدیمی ترین دوره شناسایی شده این شهر تا به امروز دوره مس و سنگ قدیم است که در آنالیز های نخست تعداد 140 اثر شناسایی گشت که یک چهارم آن برای نخستین بار دیده شده است.

شناسایی دوره های مس و سنگ قدیم در قروه

فرشته شریفی گفت: در برنامه بازنگری جاری آنالیز و شناسایی شهرستان قروه سعی شد حاشیه رودخانه های تلوار و شور با دقت بسیار و به صورت پیمایشی آنالیز و علاوه بر آن نواحی کوهپایه ای و دشت قروه نیز نیمه فشرده مورد پوشش قرار گیرد تا از شرایط الگوی اسکانگاه های دوره های مختلف آگاهی لازم کسب گردد.

این باستان شناس اضافه کرد: به نظر می رسد شکل توزیع محوطه های باستانی به گونه ای باشد که در اطراف رودخانه و قسمت پست دشت متمرکز باشند.

به گفته او، در آنالیز روشمند حاضر، منطقه مورد نظر به شبکه های تقریبی 9 × 9 کیلومتر تقسیم شده و بر اساس شکل نقشه باستان شناسی پژوهشکده هر مربع دارای کد مربوط به خود است.

شریفی اضافه کرد: بر این اساس در این آنالیز هر مربع جداگانه آنالیز و کد شناسایی مختص به خود را دارد.

شناسایی تعداد 140 اثر

او توضیح داد: در آنالیز های نخست بیش از نیمی از منطقه پوشش داده شده و تعداد140 اثر شناسایی گشت که یک چهارم آن برای نخستین بار دیده شده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه طبق پیش بینی ها بیشتر محوطه ها مربوط به دوره تاریخی و اسلامی بودند، اضافه کرد: از این میان نقش محوطه های اسلامی پررنگ جلوه می نماید.

وی گفت: آنچه اهمیت دارد این است که در حاشیه رود های شور و تلوار استقرارها شکل گرفته اند و در رقوم ارتفاعی بالاتر از برش رودخانه ها به سختی می توان اثری از آثار تاریخی پیدا کرد.

سرپرست برنامه بازنگری آنالیز و شناسایی تاریخی شهرستان قروه یادآور شد: این مساله در بخش های شمالی شهرستان صادق است و در بخش های جنوبی همانطور که اشاره شده با ایجاد کانال، قنات و زهکشی منطقه تنوع گونه های استقراری بیشتر است.

شهرستان قروه در جنوب غربی استان کردستان قرار گرفته است و شامل سه بخش مرکزی، سریش آباد، دلبران و چهار دولی با مرکزیت به ترتیب قروه، سریش آباد، دلبران و دزج است.

شهر قروه در ارتفاع 1900 متری از سطح آب های آزاد قرار گرفته است که نشان دهنده آب و هوای سرد این ناحیه از فلات ایران است. این شهرستان 2430 کیلومتر مربع وسعت دارد و رودخانه شور مهمترین رود این شهرستان بوده که یکی از شاخابه های اصلی حوزه رود تلوار محسوب می گردد. زمین های حاصلخیز به همراه چشمه سارهای فراوان بر اهمیت استقرار در این منطقه از دیرباز تا به امروز اضافه کرده است.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2227

به "شناسایی دوره های مس و سنگ قدیم در قروه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی دوره های مس و سنگ قدیم در قروه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید