عوارض بعد از بالن زدن قلب

به گزارش مجله جگوار، درمان عروق قلب

بالن زدن یا balloon angioplasty به معنای ترمیم و یا درمان عروق تغذیه کننده قلب است. با دلایل بالن زدن قلب و عوارض بعد از بالن زدن قلب از دید دکتر قلب تهران آشنا شوید.

عوارض بعد از بالن زدن قلب

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

دلایل ایجاد مسائل قلبی چیست؟

هنگامی که چربی ها در درون شریان های خونرسان قلب جمع می شوند باعث ایجاد اختلالی به نام آترواسکروز یا تصلب شرایین می گردد. با وجود آمدن این اختلال شریان ها قلب تنگ شده و عبور برای جریان خون به سمت قلب با مشکل مواقع می گردد.

دلایل ایجاد مسائل قلبی

کاهش جریان خون در قلب

به مرور زمان سرعت جریان خون در قلب کاهش پیدا می نماید و امکان به وجود آمدن شرایطی به نام آنژین برای قلب ایجاد می گردد. در این زمان که شریان قلب مسدود یا تنگ می گردد امکان به وجود آمدن شرایط خطرناکی مانند حمله قلبی برای آن فرد بوجود می آید.

داروهای جلوگیری از درد آنژین

برای جلوگیری از این اتفاق برخی از افراد از داروهایی برای جلوگیری از درد آنژین استفاده می نمایند که زیر نظر متخصص می باشد. البته باید گفت که این داروها توانایی پاکسازی شریان های مسدود شده قلب را ندارند و برای کمتر شدن خطر ابتلا به حمله قلبی بهتر است درمان های بیشتری همچون بالن زن قلب انجام بگردد.

می توانید با مراجعه به بهترین متخصص قلب تهران دکتر صابری همدانی از بوجود آمدن هر گونه مسائل قلبی جلوگیری نمایید.

بالن زدن قلب چیست؟

برای باز کردن شریان های بسته شده قلب از روش بالن زدن قلب استفاده می گردد. در این روش برای عریض تر شدن ناحیه بسته شده شریان قلب، از آنژیوپلاستی عروق کرونر که یک بالن کوچک و موقت است استفاده می گردد.

عوارض بعد از بالن زدن قلب

بالن زدن یک روش عمومی برای باز کردن شریان های بسته شده قلب می باشد، اما همچنان با پیشرفت کردن تکنولوژی عوارضی در انجام این عمل وجود دارد. با مراجعه کردن به بهترین متخصص قلب می توانید از بروز دادن این خطرات تا حد ممکن جلوگیری نماید.

عوارض بعد از بالن زدن قلب به صورت زیر دسته بندی می گردد:

ایجاد لخته های خونی بعد از بالن زدن قلب

پس از انجام عمل بالن زدن قلب در هفته یا ماه های اول لخته های خونی ممکناست درعروق کرونر و در لابه لای استنت قلب ایجاد گردد که این لخته ها می توانند باعث مسدود شدن سرخرگ بشوند و با ایجاد این اتفاقحمله قلبی به بیمار دست می دهد.

برای کاهش خطرات ناشی از بالن زدن قلب و ایجاد لخته در استنت های قلب باید از داروهایی همچون آسپیرین ، پلاویکس یا کلوپیدوگرل و داروهای دیگری که باید متخصص قلب خوب در تهران آن را برای شما تجویز بکند بهره ببرید.

ایجاد لخته های خونی بعد از بالن زدن قلب

تنگ شدن مجدد شریان قلب بعد از بالن زدن

یکی دیگر از عوارض ناشی از بالن زدن قلب، تنگ شدن مجدد شریان قلب می باشد که بیشتر از 30 درصد افراد بعد از انجام این عمل با این مشکل روبرو می شوند. علت تنگ شدن مجدد شریان قلب این است که موادی از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می گردد که باعث بوجود آمدن این مشکل می گردد.

برای جلوگیری از این مشکل استنت های فلزی خالص و خاصی طراحی شده اند که خطر روبرو شدن با بروز این مشکل را تا 20 درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی نیز باعث ایجاد کمتر از 10 درصد این مشکل در افراد می گردد.

خونریزی بعد از بالن زدن قلب

در محل نصب کاتتر ممکت است در دست یا پای شما خونریزی دیده بگردد که این خونریزی معمولا در حد یک کبودی است، ولی در برخی از مواقع ممکن است خونریزی جدی باشد و به تزریق خون و اقدامات جراحی نیز احتیاجمند بشویم. باید به این نکته توجه داشته باشید که با مراجعه کردن به دکتر صابری همدانی، دکتر قلب تهران می توانید با خیال و آسوده از اجتناب این مسائل جلوگیری فرماید.

ایجاد حمله قلبی

طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر ممکن است، به برخی از بیمارها حمله قلبی دست بدهد و البته باید به این نکته توجه داشت باشید که این اتفاق بسیار نادر می باشد.

ایجاد سکته مغزی

در طی انجام عملیات آنژیوپلاستی عروق کرونر امکان دارد لخته های خونی از کاتتر جدا بشوند و به سمت مغز حرکت بنمایند یا هنگامی که کاتتر در حال پیچ خوردن در آئورت است ممکن است پلاک های چربی در همان زمان از کاتتر جدا بشوند که همین اتفاق باعث ایجاد سکته مغزی در بیمار می گردد. از رقیق نماینده های خونی برای جلوگیری و کاهش رخ دادن این اتفاق استفاده می گردد.

ایجاد سکته مغزی

آسیب به شریان کرونر قلب

یکی دیگر از عوارض بالن زدن قلب این است که ممکن است در حین انجام آنژیوپلاستی، شریان کرونر قلب پاره یا کنده بگردد که در این مواقع باید عمل قلب باز انجام بگردد.

ایجاد مسائل کلیوی

در مواردی که از آنژیوپلاستی و جایگذاری استنت ها استفاده می گردد، افرادی که از پیش مسائل کلیوی دارند ممکن است دوباره با این مشکل روبرو شوند، که بهتر است که قبل از انجام عمل بالن زدن قلب با دکتر متخصص خود در این باره صحبت بکنید تا برای جلوگیری از این مشکل برای شما دارویی تجویز کند.

با مراجعه کردن به یک متخصص قلب تهران که با تجربه نیز می باشد، می توانید با خیال راحت از جلوگیری این مسائل اطمینان خاطر داشته باشید.

ضربان غیرطبیعی قلب

در عملیات بالن زدن قلب ممکن است عروق کرونر قلب تحریک گردد و ضربان قلب بسیار تندتر و یا کندتر بگردد. این اتفاق معمولا گذرا می باشد و با استفاده از داروها یا دستگاه های تنظیم ضربان قلب می توان این مشکل را حل نمود.

استنت گذاری قلب چیست؟

معمولا فرایند بالن زدن قلب همراه با استنت گذاری می باشد که در واقع حدود 80 درصد از بیمارانی که این عمل را انجام می دهند تحت فرایند استنت گذاری نیز قرار می گیرند.

استند یک وسیله بسیار کوچک و تور مانند می باشد که از فلز ساخته شده است که در عمل بالن زدن قلب به عنوان یک ساختار حمایتی یا داربست می باشد و رگ ها را باز نگه می دارد. هنگامی که استنت رگ ها را باز نگه می دارد به بیشتر شدن جریان خون رونده به قلب و کمتر شدن درد آنژین بسیار یاری می نماید.

استنت گذاری قلب

مزایای بالن زدن قلب

بالن زدن قلب بر خلاق جراحی قلب احتیاج به ستری طولانی مدت ندارد و بیمار می تواند پس از گذشت دو روز از بیمارستان مرخص بگردد.

یکی دیگر از نقاط قوتی که متخصص قلب تهران از ان استفاده می نماید بی حسی موضعی است که عوارض بسیار کمی دارد.

دکتر قلب تهران با توجه به عمل، آنژیوپلاستی و یا بالون زدن قلب، نوع رگ گرفتار شده و میزان گرفتگی آن را برسی می نمایند و با توجه به محل درگیری رگ در خصوص درمان بیمارتصمیم می گیرد.

سوالات متداول عوارض بعد از بالن زدن قلب

عوارض بعد از بالن زدن قلب چیست؟

بالن زدن قلب نیز مانند تمامی عمل ها دارای عوارضی می باشد و عوارض بعد از سالن زدن شامل آسیب وارد شدن به شریان کرونر قلب، حمله قلبی، ایجاد لخته های خونی بعد از بالن زدن، خونریزی بعد از عمل بالن زدن، ایحاد مسائل کلیوی، ایجاد ضربان غیر طبیعی قلب، تنگ شدن مجدد شریان قلب و ایجاد سکته مغزی می باشد.

بالن زدن قلب چیست؟

بالن زدن قلب عملیاتی است که برای باز کردن شریان های بسته شده قلب استفاده می گردد که یک بالون کوچک به طور موقت در ناحیه بسته شده شریان قلب جایگذاری می گردد و به عریض شدن دریچه قلب یاری می نماید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1640

به "عوارض بعد از بالن زدن قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض بعد از بالن زدن قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید