مریخ نورد چین آماده فرود روی سیاره سرخ می گردد

به گزارش مجله جگوار، مریخ نورد چین موسوم به تیان ون-1(Tianwen-1) که چندی پیش با موفقیت در مدار سیاره سرخ نهاده شد و بهترین مناطق بالقوه برای فرود را آنالیز کرد، اکنون برای فرود روی این سیاره آماده می گردد.

مریخ نورد چین آماده فرود روی سیاره سرخ می گردد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

اولین کاوشگر مریخی چین موسوم به تیان ون-1 در حال آماده شدن برای فرود روی سیاره سرخ در روز چهارشنبه است. این فضاپیما مدار خود را طوری تنظیم نموده است تا بهترین مناطق بالقوه برای فرود را آنالیز کند.

این فرود موجب می گردد تا چین تبدیل به ششمین سازمان فضایی جهان پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، آژانس فضایی اروپا، هند و امارات متحده عربی گردد که با موفقیت کاوشگری را به سیاره سرخ ارسال می نماید.

تیان ون-1 اکنون در موقعیتی است که می تواند آغاز به عکسبرداری و تصویربرداری و جمع آوری داده ها برای شناسایی محل های بالقوه فرود برای مریخ نورد خود کند. این مریخ نورد سپس کوشش خواهد نمود تا در ماه مه یا ژوئن روی سطح مریخ فرود بیاید.

موقعیت مدار جدید تیان ون-1 به گونه ای است که در نزدیکترین حال به فاصله 280 کیلومتری مریخ و در دورترین حالت به فاصله 59 هزار کیلومتری مریخ می رسد. این موقعیت به مدارگرد تیان ون-1 اجازه می دهد تا تصاویر واضحی از مکان های مناسب برای فرود ثبت کند.

این آنالیز ها به درک شرایط محل های بالقوه فرود یاری می نماید تا امکان فرودی ایمن فراهم گردد، چرا که تیان ون-1 از انرژی خورشیدی بهره می برد و بنابراین اگر در جایی فرود بیاید که در معرض طوفان های گرد و غبار مریخ باشد، با مشکل روبرو خواهد شد.

گفتنی است که مریخ نورد فرصت(Opportunity) ناسا در سال 2018 به دلیل قرار دریافت در معرض طوفان گرد و غبار، ارتباط خود را با تیم عملیات از دست داد و حالا تیم عملیات تیان ون-1 برای اطمینان از عدم تکرار چنین حادثه ای تمام کوشش خود را انجام می دهد.

مدارگرد تیان ون-1 هنگام پرتاب تقریباً پنج تن وزن داشت که شامل مدارگرد و فرودگر و مریخ نورد بود. اکنون که تیان ون-1 به مریخ رسیده است، هر یک از تجهیزات ماموریت باید چندین بار و با چندین روش خاص ارزیابی شوند.

مدارگرد تیان ون-1 از یک دوربین با وضوح بالا بهره می برد و به عنوان یک نقطه ارتباطی بین مریخ نورد و تیم کنترل ماموریت در چین عمل می نماید. از طرف دیگر، این مریخ نورد دارای تجهیزات گسترده ای از جمله ابزارهای هواشناسی و سطح شناسی، دوربین ها و رادار است که مخازن مخفی آب را در زیر سطح باستانی مریخ جستجو می نماید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1539

به "مریخ نورد چین آماده فرود روی سیاره سرخ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد چین آماده فرود روی سیاره سرخ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید