چرا مردم به هشدارها بی توجهند؟ ، عباس عبدی: نه اقتدار حکومت چین را داریم؛ نه اعتماد جامعه دمکراتیک

به گزارش مجله جگوار، عباس عبدی تحلیل گر در یادداشتی به سوال چرا بعضی از مردم به هشدارهای بهداشتی بی توجه اند؟ پاسخ داد.

چرا مردم به هشدارها بی توجهند؟ ، عباس عبدی: نه اقتدار حکومت چین را داریم؛ نه اعتماد جامعه دمکراتیک

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از جماران، عباس عبدی تحلیل گر سیاسی-اجتماعی در یادداشتی نوشت: ما دو سیستم داریم که می تواند این نوع سیاست ها را پیش ببرد؛ یا باید با اقتدار، زور و قدرت و یا با پذیرش باشد.

حکومت چین اقتدار و سازماندهی لازم را دارد و وقتی تصمیم می گیرد خیلی راحت از بالا تا پایین جامعه اجرا می نمایند و مردم هم یاد گرفته اند که نباید جلوی دولت بایستند؛ چون اگر بایستند، دولت با آنها برخورد می نماید.

البته دلایل دیگری هم دارد. ساخت شغلی خیلی مهم است. اگر همه مردم شغل دولتی داشته باشند و یا مزدبگیر باشند، خیلی راحت تر از تصمیمات حکومت تبعیت می نمایند؛ تا وقتی که کارکنان مستقل هستند و معیشت آنها وابسته به سیستم حکومتی نیست.

در حکومت های دموکراتیک کار سخت تر، ولی بنیادی تر است. یعنی آنجا حکومت همه کاره نیست و اعتمادی که مردم به سیستم و تصمیماتش دارند و نیز وجود شفافیت نسبی در تصمیمات یاری می نماید که نهادهای مردمی و خود مردم همراهی و مشارکت نمایند.

ما در ایران هیچ کدام از این دو مدل را نداریم. سیستمی نداریم که بتواند با اقتدار چنین کارهایی را اجرایی کند و کسی هم جرأت نکند تخطی کند. از طرف دیگر اعتماد هم نداریم. تصمیماتی که هر روز عوض می گردد بی اعتمادی ایجاد می نماید.

بعضی مواقع باید رفتارهای قهری انجام داد؛ ولی اینها استثنا است. به نظر می آید که در این باره افراد صاحب نظر باید صحبت نمایند البته شفاف باشد و تصمیم بگیرند و اکثریت مردم هم حمایت می نمایند. اگر بعضی از مردم نیز رعایت نکردند، می گردد تعداد محدودی را جریمه و قرنطینه کرد؛ ولی نمی گردد میلیون ها نفر را با این شرایط روبرو کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 895

به "چرا مردم به هشدارها بی توجهند؟ ، عباس عبدی: نه اقتدار حکومت چین را داریم؛ نه اعتماد جامعه دمکراتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مردم به هشدارها بی توجهند؟ ، عباس عبدی: نه اقتدار حکومت چین را داریم؛ نه اعتماد جامعه دمکراتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید