گذرگاه قره قروم؛ یکی از خطرناک ترین جاده های جهان

به گزارش مجله جگوار، گذرگاه قره قروم که پاکستان و چین را به هم متصل می کند، یکی از خطرناک ترین جاده های جهان است. این جاده که از منطقه حسن ابدال در استان پنجاب پاکستان شروع می شود، به ترتیب از خیبرپختونخوا، جامو و کشمیر و گلگت-بلتستان می گذرد و به کاشغر، بخشی از منطقه خودمختار سین کیانگ چین می رسد.

گذرگاه قره قروم؛ یکی از خطرناک ترین جاده های جهان

به گزاش خبرنگاران، 887 کیلومتر از گذرگاه قره قروم که 1300 کیلومتر طول دارد در پاکستان و 413 کیلومتر در چین واقع شده است.

از اسلام آباد مرکز پاکستان حدود 14 ساعت طول می کشد تا به گلگت-بلتستان برسید، جایی که بزرگراه قره قروم از میان نقاط کوهستانی مرتفع می گذرد، و سالانه تصادفات مرگبار زیادی رخ می دهد.

بزرگراه قره قروم که ساخت آن در سال 1959 شروع شد، پس از سال ها کار در سال 1978 به روی عموم باز شد. در جریان ساخت این جاده 810 پاکستانی و 200 چینی بر اثر رانش زمین و سقوط از صخره جان خود را از دست دادند. در آن زمان یک گورستان چینی در گلگت برای چینی هایی که در ساخت جاده جان خود را از دست دادند ساخته شد.

گفته می شود گذرگاه قره قروم به دلیل شرایط سخت و ارتفاع زیاد در زمان ساخت از نظر مهندسی، هشتمین عجایب جهان است. این گردنه علاوه بر خطرناک بودن، یکی از مرتفع ترین جاده های جهان است.

گردنه خنجراب که چین و پاکستان را به هم متصل می کند در ارتفاع 4714 متری واقع شده است. مرز مذکور چند ماه از سال به دلیل بارش برف بسته است.

این معبر که از منطقه کوهستان در استان خیبرپختونخوا شروع می شود، به صورت یک شاهراه دوطرفه امتداد می یابد و در آن ریزش سنگ در جاده، رانش زمین، سیل و زلزله به کرات دیده می شود. برخی از نقاط معبر که از این حیث به شدت خطرناک است، جزو ترسناک ترین جاده های جهان به شمار می رود.

گذرگاه قره قروم که چشم انداز های سیری ناپذیری را در اختیار مسافران قرار می دهد، هر ساله پذیرای هزاران توریست است. ماجراجویانی که می خواهند بین کوه های هیمالیا، قره قروم، پامیر و هندوکش سفر کنند، این فرصت را دارند که برخی از بخش های جاده تاریخی ابریشم را نیز ببینند.

تعداد زیادی از توریستان به همین دلیل به پاکستان می آیند که می خواهند با پیاده روی، دوچرخه سواری یا با موتورسیکلت از منطقه ها کوهستانی مرتفع جاده عبور کنند.

گلگت-بلتستان میزبان 5 کوه از 14 کوه در جهان است که بیش از 8 هزار متر ارتفاع دارند. از این نظر می توان یخچال های طبیعی بسیاری را در جاده ای دید که دسترسی به بلندترین کوه های جهان را فراهم می کند.

عملیات ساخت تونل و راهسازی در گردنه قره قروم ادامه دارد که به دلیل بلایای طبیعی اغلب آسیب دیده است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2187

به "گذرگاه قره قروم؛ یکی از خطرناک ترین جاده های جهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "گذرگاه قره قروم؛ یکی از خطرناک ترین جاده های جهان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذرگاه قره قروم؛ یکی از خطرناک ترین جاده های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید