70 درصد رتبه های زیر هزار کنکور از این مدارس هستند ، انحصار کلانشهرها در رتبه های تک رقمی شکسته شد

به گزارش مجله جگوار، معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مدارس خاص گفت: به طور میانگین 70 درصد رتبه های تک رقمی و نیز 70 درصد رتبه های زیر هزار کنکور متعلق به دانش آموزان این مدارس است.

70 درصد رتبه های زیر هزار کنکور از این مدارس هستند ، انحصار کلانشهرها در رتبه های تک رقمی شکسته شد

به گزارش خبرنگاران، الهام یاوری معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره نخبه پروری و نظام آموزشی و تعداد دانش آموزان سمپادی اظهار کرد: تعداد دانش آموزان سمپادی پایه هفتم تا دوازدهم، در مجموع بیشتر از 120 هزار نفر و کمتر از 130 هزار نفر است. این در حالیست که تعداد کل دانش آموزان آموزش و پرورش در مقطع هفتم تا دوازدهم حدود هشت میلیون نفر است.

سرانه دانش آموزان تیزهوش صفر است

وی با بیان اینکه حدودا بودجه سمپاد 100 میلیارد است، شرح داد: این بودجه برای ستاد سمپاد است و شامل پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان ستاد و برگزاری فوق برنامه هایی است که حجم آنها زیاد است و ستاد برای مدارس برنامه ریزی و اجرا می نماید.هیچ سهمی از آن به مدارس سمپاد نمی رسد. در واقع مدارس سمپاد هیچ بودجه ویژه ای ندارند. حتی سرانه ای که مدارس معمولی و دولتی دریافت می نمایند را مدارس سمپاد دریافت نمی نمایند و از بودجه های تجهیز و تعمیر هم سهم کمی دارند. می توان گفت سرانه دانش آموزان تیزهوش در کشور ما صفر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بعلاوه در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد که در حال حاضر می توان گفت خود مردم یا همان خانواده دانش آموزان حدود 600 میلیارد شهریه به مدارس سمپاد پرداخت می نمایند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت در مورد تحصیل رایگان چهار دهک درآمدی اول جامعه در مدارس سمپاد، خاطر نشان کرد: هنوز زمینه اجرایی این مصوبه محقق نشده است چراکه مصوبه ای نو اما ارزشمند است. قول داده اند برای سال جاری که منابع آن در بودجه دیده نشده است این امر به عنوان هدیه ویژه رئیس جمهور پرداخت گردد که تحول خیلی خیلی مثبتی است؛ البته ما قبلا هم به این افراد تخفیفات جدی می دادیم اما الان خیال خانواده ها راحت و مشکل حل می گردد چراکه دغدغه پرداخت شهریه نخواهند داشت.

وی در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: در صورت محقق شدن بودجه، این مصوبه دولت از مهرماه 1402 اعمال می گردد.

70 درصد رتبه های زیر هزار کنکور دانش آموزان سمپادی هستند

به گفته یاوری به طور میانگین 70 درصد رتبه های تک رقمی کنکور و نیز 70 درصد رتبه های زیر هزار کنکور دانش آموزان سمپادی هستند.

انحصار کسب رتبه های تک رقمی کنکور به وسیله دانش آموزان کلانشهرها شکسته شد

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه های تک رقمی سمپادی ها در کنکور نیز یادآور شد: ما در سال گذشته از شهر یاسوج، بروجن، سبزوار، نیشابور، شهر بابک و گرگان رتبه تک رقمی کنکور داشتیم. این افتخاری خیلی بزرگ برای سمپاد است چراکه انحصار رتبه های تک رقمی در مدارس مرکزنشین و استانهای بزرگ و برخوردار و مدارس غیرانتفاعی شکسته شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره نحوه ورود به سمپاد اعلام کرد: ما در هر یک از پایه های دوره دوم مبه وسیلهه حدود 30 هزار دانش آموز داریم که از این بین 18 هزار و 700 نفر در دوره اول وارد سمپاد می شوند. یعنی از پایه ششم به هفتم که فقط آزمون هوش از دانش آموز گرفته می گردد وارد سمپاد می شوند و برای دوره شش ساله تربیتی به ما می پیوندند. از سوی دیگر حدود 11 هزار و 500 نفر در دوره دوم مبه وسیلهه یعنی پایه نهم به دهم به سمپاد می آیند. بخشی از آزمون این مقطع آزمون استعداد تحصیلی و بخشی استعداد تحلیلی است. البته سوالات آزمون استعداد تحصیلی عمیق و محتاج به استعداد و نه حافظه محوری است.

میانگین ضریب هوشی دانش آموزانی که در دوره ششم سمپاد پذیرفته می شوند نسبت به پذیرفته نشده ها

وی با بیان اینکه ما یک دوره شش ساله پیوسته تربیتی برای بچه های سمپاد طراحی کردیم، مطرح نمود: آمارهایمان نشان می دهد بچه هایی که از دوره اول سمپاد همراه ما بودند به شدت پیروز تر هستد. برای مثال 3 درصد از بین کل بچه های سمپادی که در المپیاد جهانی مدال آوردند، در دوره اول هم سمپادی بودند. واقعا این دوره شش ساله بهم پیوسته است. میانگین ضریب هوشی یا IQ بچه های که در دوره ششم پذیرفته می شوند نسبت به کسانی که پذیرفته نمی شوند 10 نمره بالاتر است. البته این میانگین است و ممکن است خطاهای موردی رخ دهد اما نشان می دهد آزمون هایی که می گیریم پیروز و نه ضعیف است.

ماجرای شکایت از سمپاد در دیوان عدالت اداری

یاوری درباره ماجرای شکایت از سمپاد در دیوان عدالت اداری، شرح داد: کسی در دیوان عدالت اداری از سمپاد شکایتی نموده است مبنی بر اینکه چرا بعضی بچه ها را در دوره اول جذب می کنید و اینها را از آزمون دوره دوم معاف می کنید؟ البته این شکایت بر اساس اطلاعات نادرست است اما طی این شکایت درخواست این بوده که بچه ها را در انتها سال نهم از سمپاد اخراج و دوباره از اول دانش آموز جذب کنید. این امر در هیات عمومی دیوان عدالت اداری تصویب شده اما متکی به اطلاعات نادرست است که در متن حکم آمده است. ما تقاضای تنو نظر کردیم و اطلاعات درست را منتقل کردیم. امیدواریم در اولین جلسه هیات عمومی که تشکیل گردد، پیروز به تغییر این حکم شویم.

شرط ادامه تحصیل سمپادی های مبه وسیلهه اول در مقطع مبه وسیلهه دوم بدون شرکت در آزمون پایه دهم

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این شکایت و حکم بر پایه اطلاعات نادرست شکل گرفته است، خاطر نشان کرد: دانش آموزان پایه دهم سمپاد که از پایه هفتم سمپادی بودند، به شرط اینکه معدل 18 داشته باشند که خیلی معدل بالایی در سمپاد است، می توانند بدون آزمون مقطع دهم در مدارس سمپاد ادامه تحصیل دهند. بقیه دانش آموزان که معدل زیر 18 کسب می نمایند باید از مدارس سمپاد بروند و یا اینکه با بقیه دانش آموزان در آزمون پایه دهم شرکت نمایند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حضور در شبکه آموزش سیما در بخش دیگر این برنامه در پاسخ به پیشنهاد یکی از میهمانان برنامه در مورد قرار دادن سهمیه برای دانش آموزان چهار دهک اول به منظور افزایش حضور این دهک ها در مدارس سمپاد، تاکید نمود: در چنین شرایطی وقتی دانش آموز با هر سهمیه ای وارد کلاسی گردد که بقیه بچه ها از او قوی تر هستد، با سرخوردگی، ناامیدی، تخریب و نیز کند شدن کلاس برای بقیه دانش آموزان روبرو می گردد. از این رو به نظرم این امر ایده خوبی نیست.

وی درباره حمایت سمپاد از دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد نیز شرح داد: در دو الی سه سال گذشته ما ثبت نام دانش آموزان کمیته امداد در آزمون سمپاد را رایگان کردیم. از سوی دیگر از دوستان در کمیته امداد خواهش کردیم قدری بچه ها را با مفهوم تست آشنا نمایند. خودمان نیز دو فعالیت انجام دادیم. اول اینکه برنامه تلویزیونی هوشیار ساختیم و سعی کردیم این دانش آموزان را با فضای آزمون سمپاد آشنا کنیم. سعی کردیم سبک سوالات آزمون از سوالات بازاری که می توان آنها را با ثبت نام در کلاس ها خرید، متفاوت باشد. این ها باعث شد ما در دو سال متوالی با درصد قابل توجه و بیشتر شاهد حضور این بچه ها در سمپاد باشیم. این آمار سال قبل حدود 30 درصد افزایش یافت و سال جاری حدود 50 درصد افزایش یافته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1402 بروزرسانی: 21 مرداد 1402 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2319

به "70 درصد رتبه های زیر هزار کنکور از این مدارس هستند ، انحصار کلانشهرها در رتبه های تک رقمی شکسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد رتبه های زیر هزار کنکور از این مدارس هستند ، انحصار کلانشهرها در رتبه های تک رقمی شکسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید