آنکارا: توافق دریایی با لیبی ناقض حقوق کشورها نیست

به گزارش مجله جگوار، وزیر دفاع ترکیه بیان کرد، توافق دریایی اخیر میان ترکیه و لیبی به معنای تهدید یا نقض حقوق کشورهای دیگر نیست. این اظهارات به دنبال اخراج سفیر ترکیه از آتن ایراد شد.

آنکارا: توافق دریایی با لیبی ناقض حقوق کشورها نیست

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در جریان بازدیدش از مرکز عملیات فرماندهی نیروهای زمینی در آنکارا، اعلام نمود: ترکیه به تعهدات خود در قبال آمریکا و روسیه درباره عملیات چشمه صلح پایبند است و ما انتظار داریم همپیمانان و دوستان آمریکایی و روسی نیز به تعهداتشان پایبند باشند.

وزیر دفاع ترکیه اعلام نمود، یادداشت تفاهم میان ترکیه و لیبی به معنای تهدید یا نقض حقوق کشورهای دیگر نیست.

خلوصی آکار در مورد روابط کشورش با پیمان ناتو گفت: ترکیه تهدیدات علیه ناتو را جدی می گیرد. به همان شیوه نیز ما انتظار داریم که ناتو مسئولیت های خود را در قبال ما بپذیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و فائز السراج، نخست وزیر لیبی 27 نوامبر دو یادداشت تفاهم درباره همکاری های امنیتی و نظامی و نیز مشخص حوزه های دریایی را با هدف حمایت از حقوق مندرج دو کشور در قوانین بین المللی به امضا رساندند. مصر، یونان و قبرس به این یادداشت های تفاهم اعتراض کردند؛ یونان در راستای این مخالفت روز آدینه به سفیر لیبی 72 ساعت برای ترک خاک کشورش مهلت داد، اقدامی که انتقاد ترکیه را در پی داشت.

پیشتر یک روزنامه رسمی دولت ترکیه گزارش داد، آنکارا از یادداشت تفاهم درباره مرزهای دریایی در دریای مدیترانه حمایت کرد. طبق این گزارش، ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی تصمیم گرفتند به شکلی عادلانه مناطق دریایی در دریای مدیترانه را مشخص نمایند.

در این راستا، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی درباره توافقنامه ترکیه و لیبی اظهار کرد: سازمان ملل حق ندارد در تصمیمات حاکمیتی هیچ کشوری دخالت کند. همچنین سلامه ابراز امیدواری کرد که کشورها شرایط خطرناک لیبی را درک نموده و طرح هایی ارائه ننمایند که بر مسائل در جهت تحقق یک توافق سیاسی بیفزایند.،ایسنا

بیشتر بخوانید،ادامه گروکشی ترکیه از ناتو

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 618

به "آنکارا: توافق دریایی با لیبی ناقض حقوق کشورها نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا: توافق دریایی با لیبی ناقض حقوق کشورها نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید